ایران و جهان

بازی جدید واشنگتن در عراق؛ تشدید اشغالگری این‌بار زیر پوشش «ناتو»

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل رامین حسین آبادیان: «ینس استولتنبرگ» دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) روز پنجشنبه ۳۰ بهمن اعلام کرد که شمار نیروهای این ائتلاف در عراق از ۵۰۰ نیرو به ۴۰۰۰ نیرو افزایش خواهد یافت. دبیرکل ناتو مدعی شد که دلیل این افزایش ۸ برابری نیروهای ناتو در عراق جلوگیری از قدرت‌یابی مجدد داعش در این کشور است. وی گفت: فعالیت‌های آموزشی اکنون بیشتر شامل نهادهای امنیتی عراق و مناطقی فراتر از بغداد خواهد شد.

استولتنبرگ در ادامه سخنان خود ادعا کرد که این افزایش نیروها از نیروهای عراقی در جنگ با تروریسم و اطمینان یافتن از عدم بازگشت داعش حمایت خواهد کرد. دبیرکل ناتو در ادامه افزود: حضور ما مبتنی بر شرایط است و بالا بردن شمار نیروها به صورت فزاینده خواهد بود. اعلام تصمیم ناتو برای افزایش نیروهای نظامی خود در خاک عراق واکنش‌های متعددی را به دنبال داشته است. این اظهارات استولتنبرگ موجب راه افتادن موجی از انتقادات از ناتو شده است.

اعلام تصمیم «ناتو» برای افزایش شمار نیروهای خود در عراق موجی از انتقادات از این سازمان را به دنبال داشته است و تحلیلگران عراقی از آن به عنوان اشغالگری یاد می‌کنند در همین راستا، «شریف المیاحی» نماینده سابق پارلمان عراق گفت: در حال حاضر نیروهای نظامی ناتو در عراق حضور دارند و این حضور به مثابه یک اشغالگری محسوب می‌شود. عراق به هیچ نیروی خارجی در خاک خود نیازی ندارد.

نماینده سابق پارلمان عراق با بیان اینکه در حال حاضر از لحاظ امنیتی عراق به یک وضعیت نسبتاً با ثبات رسیده است، تأکید کرد: این نشان می‌دهد که اساساً نیازی به حضور نیروهای خارجی از جمله ناتو در عراق نیست.

پیش از این هم «نعیم العبودی» سخنگوی جنبش «عصائب اهل الحق» عراق حضور نیروهای ناتو در این کشور را رد و تاکید کرد که عراق نیازی به این نیروها ندارد. وی اعلام کرد: حضور هرگونه نیروی نظامی در خاک عراق نیازمند اجازه پارلمان است و ما با حضور هرگونه نیروی نظامی خارجی در خاک کشورمان مخالفیم. العبودی افزود: حضور این نیروها نقض حاکمیت عراق است و بغداد نیازی به هیچ نیروی نظامی خارجی ندارد و خود ارتش، پلیس و حشد شعبی دارد.

از آنجایی که عمده نیروهای نظامی سازمان ناتو را آمریکایی‌ها تشکیل می‌دهند، بنابراین کاملاً بدیهی است که استقرار نیروهای بیشتر سازمان آتلانتیک شمالی در عراق به مثابه نوعی بازآرایش و بازاستقرار نیروهای نظامی آمریکا در این کشور خواهد بود. این بدان معناست که ایالات متحده آمریکا بازی جدیدی را در عراق آغاز کرده است.

از آنجایی که عمده نیروهای نظامی «ناتو» را آمریکایی‌ها تشکیل می‌دهند، بنابراین افزایش نیروهای ناتو در عراق به معنای بازاستقرار نیروهای نظامی آمریکا در این کشور است هدف اصلی و اساسی آمریکایی‌ها از راه اندازی بازی جدید در عراق در واقع دور زدن مصوبه پارلمان این کشور در خصوص لزوم اخراج نیروهای بیگانه است. آمریکایی‌ها به خوبی می‌دانند که در نهایت راهی جز تَن دادن به قانونی که پارلمان عراق حدود یک سال پیش آن را به تصویب رساند، ندارد.

درست به همین دلیل است که واشنگتن از رهگذر حربه افزایش نیروهای ناتو در خاک عراق قصد دارد نیروهای بیشتری را در این کشور مستقر ساخته و بدین ترتیب، مصوبه پارلمان عراق را دور بزند.

در همین ارتباط، «عباس العرداوی» تحلیلگر مسائل سیاسی عراق تصریح می‌کند: «اعلام ناتو مبنی بر تصمیم آن برای افزایش ۸ برابری نیروهای نظامی خود در خاک عراق یک اشغالگری محسوب می‌شود. در واقع، نیروهای ناتو همان نیروهای آمریکایی هستند». بنابراین، این تحلیلگر عراقی معتقد است که واشنگتن قصد دارد این بار زیر پوشش ناتو اشغالگری خود در عراق را تشدید کند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی عراق همچنین یادآور شد: «بر این اساس، کاملاً واضح است که افزایش نیروهای ناتو در عراق بازی جدید واشنگتن در این کشور است». وی همچنین می‌افزاید: «واشنگتن تصمیم گرفته است از مسیر دیگری مصوبه پارلمان عراق مبنی بر اخراج نیروهای بیگانه را دور بزند. در حقیقت، سلسله تحولات سیاسی و میدانی نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها به دنبال نوعی اشغالگری جدید در عراق هستند».

از سوی دیگر، افزایش شمار نیروهای سازمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در عراق، اهداف دیگری را نیز دنبال می‌کند که از جمله آنها می‌توان به نقش آفرینی در پروژه احیای تروریست‌های تکفیری داعش نیز اشاره کرد. پروژه احیای داعش در عراق از زمان روی کار آمدن «جو بایدن» سیاستمدار دموکرات آمریکا به عنوان رئیس جمهور این کشور، کلید خورده است.

یکی از مهمترین اهداف «ناتو» از افزایش شمار نظامیان خود در خاک عراق مشارکت در پروژه آمریکایی احیای داعش در این کشور است همزمان با روی کار آمدن بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا در اوایل بهمن ماه بود که دو انفجار تروریستی انتحاری قلبِ پایتخت عراق را به لرزه درآورد. به دنبال این حادثه دستکم ۳۰ تَن کشته و دهها تَن دیگر به شدت زخمی شدند.

تنها چند روز بعد نیز تروریست‌های تکفیری داعش به مقرهای «حشد شعبی» در استان صلاح‌الدین یورش برده و ۱۲ عضو این گروه مقاومتی را به شهادت رساندند.

بر این اساس، ناگفته پیداست که سازمان ناتو با هدف مشارکت در پروژه احیای تروریسمِ تکفیری داعش در عراق تلاش می‌کند تا شمار نیروهای خود در این کشور را به میزان ۸ برابر افزایش دهد. این در حالی است که سازمان ناتو هدف دیگری را از رهگذر افزایش نیروهای نظامی در عراق دنبال می‌کند و آن، تضعیف حشد شعبی است.

آمریکا و کشورهای غربی از زمان غلبه نیروهای حشد شعبی بر تروریسم تکفیری داعش در سال ۲۰۱۷ تمام تلاش خود را برای نابودی این گروه مقاومتی به کار بستند. با این حال، نه تنها حشد شعبی خلع سلاح نشد و از بین نرفت، بلکه بیش از پیش نیز قدرت پیدا کرد. اکنون آمریکا و شرکای غربی آن بر این باورند که تداوم این روند موجب خواهد شد تا حشد شعبی به حزب اللهِ دوم در منطقه مبدّل گردد. درست به همین دلیل است که قصد دارند در راستای تضعیف آن گام‌های بیشتری بردارند.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا