اجتماعیاخبار خوزستانایران و جهانتیتر دوستون وسط

اشغال صددرصدی تخت‌های ICU بیمارستان‌های اهواز/ درگذشت یک مامای اهوازی

در هفته گذشته تقاضای قرنطینه خوزستان با دلایل مطرح‌شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، دو بار توسط استاندار خوزستان به ستاد ملی مقابله با کرونا ارسال شد؛ خواسته‌ای که با آن موافقت نشد. این در حالی است که بنا به گفته رئیس مرکز بهداشت خوزستان، موارد ابتلا به ویروس کرونا در استان، ۷۴ درصد نسبت به هفته گذشته افزایش داشته است؛ موارد بستری نیز در مقایسه با هفته گذشته، حدود ۹۰ درصد افزایش و موارد مرگ نیز حدود ۴۵ درصد در مقایسه با هفته قبل افزایش داشته است.

درگذشت یک مامای اهوازی در اثر ابتلا به کرونا

رئیس بیمارستان امیرالمومنین(ع) اهواز از درگذشت یک مامای این بیمارستان بر اثر ابتلا به کرونا خبر داد.

دکتر محمد آرزومند ، اظهار کرد: روز گذشته (۸ اسفندماه) یکی از ماماهای شاغل در درمانگاه بیمارستان امیرالمومنین(ع) اهواز، بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت.

وی با بیان اینکه این بیمارستان از بیمارستان‌های بزرگ پذیرنده بیماران مبتلا به کرونا در اهواز است، افزود: فاطمه نجم‌السادات نخستین نیرو از کادر درمان شاغل در بیمارستان امیرالمومنین(ع) اهواز است که بر اثر ابتلا به کووید – ۱۹ جان خود را از دست داده است.

اشغال صددرصدی تخت‌های ICU بیمارستان‌های اهواز

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه بیمارستان‌ها برای بستری بیماران در بخش‌های ویژه، تحت فشار هستند، از اشغال صددرصدی ظرفیت تخت‌های ICU در بیمارستان‌های اهواز خبر داد.

دکتر فرهاد سلطانی ، اظهار کرد: هر چند در حال حاضر شرایط برای بستری بیماران مبتلا به کرونا در بخش‌های عادی بیمارستان‌های اهواز فراهم است اما همچنان برای بستری در بخش‌های ویژه، تحت فشار هستیم.

وی با بیان اینکه میزان مراجعه به بیمارستان‌ها زیاد است، افزود: اکثر بیماران بدحال شهرستان‌ها به اهواز اعزام می‌شوند؛ ظرفیت تخت‌های ICU در بیمارستان‌های اهواز تکمیل و به صورت صددرصد اشغال است.

سلطانی تصریح کرد: تاکنون شرایط کنترل شده است اما ظرفیت کادر درمان نیز حدی دارد و باید مردم رعایت کنند؛ خستگی و فرسودگی کادر درمان اجتناب‌ناپذیر است و اگر کادر درمان بیش از حد خسته و فرسوده شوند، کیفیت خدمات پایین می‌آید.

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به کمبود پرستار در بیمارستان‌ها گفت: برای جبران کمبود پرستار، سیاست‌هایی اتخاذ شده و در حال جابه‌جایی پرستاران از بخش‌های غیرضروری به بخش‌های کووید – ۱۹ هستیم.

 

۴۰ درصد نمونه‌های روزانه شرق اهواز مثبت‌اند

رئیس مرکز بهداشت شرق اهواز گفت: در حال حاضر در شرق اهواز روزانه یک هزار و ۵۰۰ تست PCR و رپید گرفته می‌شود که در مجموع حدود ۴۰ درصد این نمونه‌ها مثبت می‌شوند.

امراله مردانی ، با اشاره به وضعیت شیوع کرونا در شرق اهواز اظهار کرد: در چند روز گذشته روند مراجعات به مراکز منتخب شرق اهواز ثابت بوده است و همچنان در قله پیک هستیم.

وی با اشاره به روند نمونه‌گیری از بیماران و افراد مشکوک به کرونا افزود: پنج مرکز منتخب در شرق اهواز در حال فعالیت هستند و یک اتوبوس‌آمبولانس نیز در خیابان سلمان فارسی مستقر است. به زودی یک مرکز منتخب دیگر نیز برای انجام نمونه‌گیری در شرق اهواز راه‌اندازی می‌شود.

رئیس مرکز بهداشت شرق اهواز گفت: در حال حاضر در شرق اهواز روزانه یک هزار و ۵۰۰ تست PCR و رپید گرفته می‌شود که در مجموع حدود ۴۰ درصد این نمونه‌ها مثبت می‌شوند.

 

شهروندان اهواز از خانه خارج نشوند

دبیر شورای سلامت اهواز توصیه کرد در شرایط فعلی گسترش بیماری در سطح شهر، شهروندان اهواز تا می‌توانند از خانه خارج نشوند.

دکتر مهران احمدی‌بلوطکی ، با اشاره به روند افزایشی بیماری در اهواز اظهار کرد: شهروندان تا جایی که امکان دارد از خانه خارج نشوند و در صورت ضرورت برای خروج، پروتکل‌های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک را رعایت کنند تا بتوانیم در روزهای آینده کنترل بیشتری روی بیماری داشته باشیم.

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز در خصوص میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در محدوده غرب اهواز تصریح کرد: هر چند میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در غرب اهواز نسبت به چند روز پیش بیشتر شده است اما تا رسیدن به حد نصاب که صد درصد است، فاصله داریم.

وی افزود: در حوزه مرکزی غرب اهواز، میزان رعایت پروتکل‌ها بین ۶۰ تا ۷۰ درصد است اما این رقم در برخی مناطق حاشیه شهر به ۲۰ تا ۳۰ درصد نیز رسیده است.

وی گفت: علت این وضعیت، وجود جمعه بازار و بازارهای حاشیه‌ای  و حاشیه‌نشینی در این مناطق است؛ از مردم این مناطق انتظار می‌رود در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی همکاری بیشتری داشته باشند.

 

به تصویب تعطیلی خوزستان امیدی نداریم

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان با بیان اینکه بحث لزوم تعطیلی و قرنطینه خوزستان یک موضوع سیاسی نیست، گفت: نسبت به تصویب تعطیلی و قرنطینه خوزستان در ستاد ملی مقابله با کرونا، چندان امیدی نداریم‌.

سید کریم حسینی در خصوص آخرین وضعیت تصمیم‌گیری برای قرنطینه و تعطیلی دو هفته‌ای خوزستان، اظهار کرد: نسبت به تصویب تعطیلی و قرنطینه خوزستان در ستاد ملی مقابله با کرونا، چندان امیدی نداریم‌.

وی افزود: دولت اگر بخواهد برای تعطیلی و قرنطینه خوزستان تصمیم‌گیری کند، باید نظر کارشناسان و مدیران استانی را بگیرد و بر اساس آن قضاوت کند.

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان تصریح کرد: وقتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز، روسای بیمارستان‌های خوزستان و مسئولان بهداشتی، وضعیت خوزستان توضیح می‌دهند و خواهان قرنطینه و تعطیلی استان می‌شوند، یعنی دیگر این یک مساله سیاسی نیست.

حسینی گفت: بحث لزوم تعطیلی و قرنطینه خوزستان یک موضوع سیاسی نیست؛ دولت اگر به دنبال منطق و عقلانیت و نگاه کارشناسی است باید نظر کارشناسان بهداشتی و درمانی را بپذیرد و بر اساس آن عمل کند. به همین دلیل، نمایندگان استان خوزستان زیاد بر این موضوع تاکید نمی‌کنند تا نگویند که مساله سیاسی است.

وی افزود: برای تصمیم‌گیری در خصوص وضعیت خوزستان، دولت نظر مسئولان بهداشت و کارشناسان را جویا شود و هرچه که نظر این مسئولان باشد، ما نیز موافق هستیم و مطیع آن کار کارشناسی خواهیم بود.

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان تصریح کرد: در حال حاضر وضعیت خوزستان در شیوع کرونا خوب نیست و با تعطیل نشدن استان، ممکن است وضعیت دشوارتر شود.

 

 ادامه روند افزایشی ابتلا در خوزستان / محدودیت‌ها در گرو تصمیم ستاد ملی

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه همچنان روند بیماری در خوزستان افزایشی است، گفت: اعمال محدودیت‌ها در هفته پیش رو، به تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا وابسته است.

دکتر سید محمد علوی با اشاره به روند شیوع کووید – ۱۹ در خوزستان، اظهار کرد: در روزهای اخیر، موارد بیماری در استان خوزستان نسبت به روزهای گذشته سیر افزایشی دارد اما با تهمیدات اندیشیده‌شده و بسیج اطلاع‌رسانی در هفته‌ای که گذشت، مقداری از روند شتابان بیماری کاسته شده است اما هنوز روند بیماری، افزایشی است.

وی افزود: متاسفانه به علت ورود ویروس کرونای انگلیسی، این بیماری شدت بیشتری پیدا کرده است. این ویروس گروه‌های مختلفی را نیز درگیر می‌کند؛ در شیوع ویروس قبلی، کودکان زیاد درگیر نمی‌شدند اما با بروز ویروس انگلیسی، کودکان و افراد با سنین پایین‌تر نیز مبتلا شده‌اند و برخلاف ویروس قبلی، اکنون همه افراد گرفتار می‌شوند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: همه باید توجه کنند که در شرایط فعلی؛ تنها راه پیشگیری از ابتلا، رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی است. شست‌وشوی مرتب دست‌ها با آب و صابون، رعایت فاصله‌گذاری و استفاده از ماسک، از اصول غیرقابل تغییر در مقابله با کرونا هستند که باید در هر حالتی رعایت شوند.

وی افزود: تا زمانی که روش موثری برای پیشگیری پیدا شود یا واکسن در اختیار همگان قرار بگیرد و مطمئن شویم که این بیماری دست از سر ما برمی‌دارد، باید دستورالعمل‌های بهداشتی با جدیت رعایت شوند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به چگونگی اعمال محدودیت‌ها، گفت: اعمال محدودیت‌ها در هفته پیش رو، به تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا وابسته است اما بر اساس تصمیماتی که در ستاد استانی مقابله با کرونا اتخاذ شد، محدودیت‌ها در خوزستان شدیدتر شد و در ترددها و فعالیت برخی حرفه‌ها و فعالیت ادارات، محدودیت اعمال شده است. تمهیداتی در هفته‌ای که گذشت، اندیشیده شد که منجر به ایجاد مقداری امیدواری شده است.

علوی در خصوص روند تزریق واکسن کرونا نیز بیان کرد: همگام با سایر استان‌ها، واکسن کرونا برای گروه هدف در خوزستان نیز تزریق شد؛ البته سهمیه‌ای که وزارت بهداشت اختصاص می‌دهد، تکافوی واکسیناسیون همه افراد در گروه هدف را نمی‌دهد بنابراین واکسیناسیون، فازبندی و اولویت‌بندی شده است.

وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، افزود: در درجه اول، واکسن کرونا به پرستاران و پزشکانی که در ICU فعالیت می‌کنند تزریق می‌شود و در درجه بعد، واکسن برای جانبازان و سپس پرسنل شاغل در اورژانس و بخش عفونی تزریق می‌شود.

 

در شرایط فعلی خوزستان، مردم تنها پروتکل‌ها را رعایت کنند

فرمانده قرارگاه نظارتی و عملیاتی ستاد مدیریت کرونا در خوزستان از تشدید نظارت‌ها در سراسر استان با تداوم روند افزایشی بیماری خبر داد.

ولی‌الله حیاتی ، اظهار کرد: نظارت‌ها بر اعمال محدودیت‌ها و رعایت پروتکل‌ها در سراسر استان خوزستان تشدید شده است تا کاهش ابتلا محقق شود.

وی افزود: در شرایط فعلی خوزستان، مردم تنها باید پروتکل‌های بهداشتی و دستورالعمل‌های ستاد مقابله با کرونا را رعایت کنند.

حیاتی در خصوص تصمیم‌گیری برای تعطیلی دو هفته‌ای خوزستان و احتمال عدم قرنطینه استان گفت: محدودیت‌ها و نظارت ها از همین الان نیز تشدید شده است اما در خصوص تعطیلی و قرنطینه خوزستان، سخنگوی ستاد استانی مدیریت کرونا باید اظهار نظر کند.

منبع گزارش ایسنا- خوزستان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا