اجتماعیاخبار خوزستانایران و جهانتیتر دوستون وسطفرهنگی

آیین اختتامیه یازدهمین جشنواره بین المللی شعر رضوی به زبان عربی به صورت آنلاین دراهواز برگزار شد

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان روز چهارشنبه در آیین پایانی یازدهمین جشنواره شعر رضوی به زبان عربی (یادمان دعبل خزاعی) اظهار داشت: به دلیل شیوع بیماری کرونا قادر به برگزاری حضوری این برنامه با حضور همه شاعران و علاقه‌مندان به شعر نبودیم از این رو آیین پایانی جشنواره  به صورت آنلاین برگزار شد.

محمد جوروند گفت: ۱۲۰ اثر از سطح استان خوزستان و کشورهای لبنان، سوریه، عراق، یمن و عمان در بخش شعبی و فصیح به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که ۶۹ اثر به مرحله داوری راه پیدا کردند از این میان سه نفر به عنوان نفرات اول تا سوم در بخش شعبی، پنج نفر شایسته تقدیر در این بخش و سه نفر در بخش فصیح به عنوان برگزیده انتخاب و معرفی شدند.

وی ادامه  داد: یکی از تصمیماتی که در این دوره از جشنواره برای سال آینده اتخاذ شده است پیش بینی برگزاری هفت جشنواره مقدماتی در حوزه شعر ولایی و امام رضا(ع) است  که پس از برگزاری این جشنواره‌ها، آثار منتخب به جشنواره هشتم و نهایی یعنی جشنواره شعر رضوی راه پیدا می کنند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان افزود: چنین سیاست‌گذاری برای جشنواره شعر عربی موجب می‌شود  که شور و نشاط در حوزه شعر عربی افزایش یابد از سوی دیگر رقابت در جشنواره و تولید آثار کیفی نیز بیشتر می‌شود.

وی با تاکید بر اهمیت شکل‌گیری  انجمن‌های شعر عربی بیان کرد: یکی از موارد مهم پس از جشنواره پیگیری تشکیل انجمن‌های شعر عربی در همه شهرها است.

 برگزیدگان  یادمان دعبل خزایی

در بخش شعبی به ترتیب نوری جابری از جزیره مینو ، مهدی ناصری از شوش  و نادیه عاشوری  از  اهواز به ترتیب مقام‌های اول تا سوم را به خود اختصاص دادند ، همچنین آثار قاسم نیسی از باوی، عبدالحسین صیاحی از اهواز، جاسم سلامی از شادگان، شیما ناصری از اهواز و مهدی نعیماوی از شادگان شایسته تقدیر شناخته شدند.

در بخش فصیح اسیل سقلاوی از لبنان، محمد علی فرحات  از لبنان و عقیل اللواتی از عمان رتبه های یکم تا سوم را کسب کردند.

در بخش مقاله نیز دکتر خیریه عچرش و مژگان علی‌نژاد شایسته تقدیر شناخته شدند.

بنابر همین گزارش اشاعه و ترویج فرهنگ منور رضوی، گسترش فعالیت‌های فرهنگی، هنری و مذهبی مرتبط با سیره امامان معصوم(ع) به ویژه امام رئوف آقا امام رضا (ع)، شناسایی و معرفی بیشتر شاعران آیینی به ویژه شاعران جوان و گرامیداشت پدیدآورندگان آثار برتر فرهنگی و هنری در زمینه سیره، شخصیت و معارف امام رضا (ع) و کمک به انتشار این آثار و گسترش آفرینش‌های فرهنگی و دینی را از جمله اهداف این جشنواره است.

محورهای موضوعی این جشنواره شامل سیره و زندگی امام رضا(ع)، مناقب و صفات آن حضرت، جلوه‌های فرهنگ رضوی از جمله علم، شفاعت، حلم، کرامت، فضیلت، مهربانی و معجزه و … بود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا