ایران و جهان

نشانه‌ای مبنی بر لغو تحریم‌های ایران دیده نمی‌شود


به گزارش خبرگزاری مهر، یورو نیوز در گزارشی می‌نویسد: اخبار منتشر شده از واشنگتن نشانی از رفع ابتدایی تحریم‌ها در آینده نزدیک ندارد. بلومبرگ دیروز شنبه در گزارشی اختصاصی و به نقل از ۴ منبع از درون دولت آمریکا گزارش داد که جو بایدن قصد دارد بدون اینکه تحریم‌های اساسی ایران نظیر نفت و بانک مرکزی را لغو کند، فشار مالی بر ایران را تا حدودی کاهش دهد. در این گزارش آمده است که واشنگتن احتمالاً در خصوص پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی، مجوزهایی را به سئول اعطا می‌کند و همچنین از اعطای وام صندوق بین‌المللی پول به ایران حمایت خواهد کرد.

همچنین گفته می‌شود بخش مهمی از این مجوزها به تجهیزات پزشکی و کمک‌های بشردوستانه در زمینه مبارزه با ویروس کرونا و تهیه واکسن اختصاص خواهد داشت.

این ایده هرچند می‌تواند در گام نخست، به عنوان حرکتی اعتماد ساز تفسیر شود، اما تردیدهای زیادی وجود دارد که ایران راضی شود بدون لغو تحریم‌های اساسی بانکی و نفت، مسیری برای گفتگوی تهران و واشنگتن ایجاد شود.

یورو نیوز در ادامه می‌نویسد: هرچند عموم نیروهای سیاست خارجی در دولت بایدن پیش از انتخابات، از لزوم بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران سخن گفته بودند اما به نظر می‌رسد هنوز خط مشخصی در این خصوص ترسیم نشده است و گروه‌های مختلف سیاسی صاحب‌نظر در حال بحث و رایزنی در باره تدوین سیاست واشنگتن در قبال ایران هستند.

سی‌ان‌ان در گزارشی اختصاصی که روز گذشته منتشر کرد به نقل از یک مقام ارشد در دولت بایدن نوشت: دولت بایدن در تلاش است تا در خصوص چگونگی رویکرد آمریکا در بازگشت به توافق هسته‌ای به جمع‌بندی برسد. در حال حاضر اولین خطوط لازم برای این منظور ترسیم شده و نیروهای مختلف در دولت در حال شکل‌دهی به سیاست ایالات متحده در این خصوص هستند.

از سوی دیگر دولت جو بایدن برخلاف دونالد ترامپ تلاش دارد که در تمام اظهارنظرهای خود بر اهمیت رایزنی و گفتگو با متحدان ایالات متحده تاکید کند. جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید چندین بار در پاسخ به پرسش‌هایی درباره رویکرد دولت جدید آمریکا در قبال ایران از لزوم رایزنی و گفتگو با متحدان آمریکا گفته است. موضوعی که طبیعتاً باعث ایجاد تاخیر در اتخاذ سیاست‌های دولت جدید آمریکا در قبال ایران نیز بشود.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا