ایران و جهان

حجم تجارت خارجی کشور تا پایان امسال به ۶۰ میلیارد دلار می رسد


به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا پورابراهیمی پیش از ظهر پنجشنبه در همایش بزرگداشت روز صادرات و تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان بیان داشت: ما در دوران بسیار سختی اقتصادی در کشور هستیم و علی رغم همه تلاش دشمن، کماکان مسیر حرکت اقتصادی ما استمرار دارد.

وی افزود: در سال‌های ۹۶ و ۹۷ کشور روزهای سختی را پشت سر گذاشت، یک هجمه سنگین از سوی آمریکا به راه افتاده بود به طوری که اعلام کردند که سال ۹۷ پایان نظام جمهوری اسلامی است و جشن کریسمس را در ایران می‌گیریم.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: علی‌رغم همه کارشکنی‌های آمریکایی‌ها ما همچنان به مسیر خود ادامه می‌دهیم.

پورابراهیمی تصریح کرد: با وجود تمام اقدامات دشمن حجم تجارت ما متوقف نشده؛ گرچه هزینه‌ها بیشتر شده است. پیش بینی می‌شود که سال آینده روند توسعه صادرات در کنار یک دولت توانمند مطلوب‌تر مسیر اقتصاد را طی کند.

وی گفت: پس از چند دهه اصلاح قانون اتاق بازرگانی در کمیسیون اقتصادی مصوب شده که ظرفیت خوبی برای ارتقا صادرات است. در این رابطه با هماهنگی دولت استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی در راستای اقدامات صادراتی را در دستور کار قرار داده‌ایم.

پورابراهیمی یادآور شد: در حال حاضر ۹۰ درصد تجارت ما با ۱۲ کشور اصلی است که این اصلاً مناسب نیست ضمن اینکه در ۸ کشور تکلیف رایزنان بازرگانی هنوز مشخص نشده است. وزیر صمت از اینکه رایزنان ما در زمینه اقتصادی فعال نیستند گلایه‌مند است؛ دیپلماسی باید در خدمت بازرگانی باشد تا خلاء اقتصادی موجود جبران شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: رایزنان بازرگانی باید از توانمندی و حمایت دولت برخوردار باشند. در این رابطه در دو موضوع با اتاق بازرگانی و صمت توافق کرده و آماده هستیم در کمیسیون اقتصادی تمام اقدامات مورد نیاز برای توسعه ظرفیت بازرگانی را در اصلاح قانون اتاق بازرگانی قرار دهیم.

وی گفت: در برنامه هفتم توسعه و برنامه بودجه‌ای باید رویکرد صادرات محور مورد توجه قرار گیرد.

پورابراهیمی یادآور شد: وزارت امور خارجه در استان کرمان از سال ۹۵ امکان ورود اتباع خارجی را فراهم کرده است لذا انتظار ما از اتاق بازرگانی این است که زیرساختی را فراهم کند تا در آن کرمان به عنوان قطب صادرات کشور قرار گیرد و برای تحقق آن باید همه بخش‌ها به صورت همزمان مسیر توسعه صادرات را پیش ببرد.

وی با اشاره به حجم تجارت خارجی ایران که آمریکا و چند کشور دیگر درصدد توقف آن بودند، ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود حجم تجارت خارجی ما تا پایان سال‌جاری به ۶۰ میلیارد دلار برسد.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا