ایران و جهان

جنگ پهپادها/ ژنرال‌های صهیونیست مقهور توان مقاومت شده‌اند

خبرگزاری مهر گروه بین الملل: روزهای گذشته را برای رژیم صهیونیستی و ارتش آن، باید به مثابه عزای سایبری دانست زیرا سه پهپاد آن یکی در جنوب لبنان و دو تای دیگر یکی در جنوب و دیگری در شمال غزه با موشک یا سامانه‌های دفاعی بسیار پیشرفته‌ای که مقاومت در اختیار دارد، شکار شده اند.

روز دوشنبه ۱۳ بهمن حزب الله لبنان اعلام کرد که یک فروند پهپاد نظامی رژیم صهیونیستی را که بر فراز جنوب لبنان و در آسمان دهکده بلیدا به پرواز درآمده بود به زمین هدایت کرده و کنترل آنرا به دست گرفته است. نیروهای مقاومت فلسطین هم در روز دوشنبه ۱۲ و سه شنبه ۱۳ بهمن دو پهپاد صهیونیست‌ها را شکار کردند.

صهیونیست‌ها واقعیت را نمی‌گویند

آویخای ادرعی سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی هر چند که به ساقط شدن سه پهپاد این رژیم اذعان کرد اما تلاش کرد که از حجم این ضربه مهلک وارده شده به رژیم صهیونیستی بکاهد و در بیانیه‌ای اعلام کند که نگرانی بابت نشت اطلاعاتی وجود ندارد که این با واقعیت مغایر است.

همه به خوبی می‌دانند که این پهپادهای مأموریت جاسوسی دارند و مجهز به سیستم‌های تصویر برداری و رصد بسیار پیشرفته هستند و هم اکنون در اختیار مقاومت لبنان و فلسطین قرار دارند و این ضربه مهلکی به صهیونیستهاست همه به خوبی می‌دانند که این پهپادهای مأموریت جاسوسی دارند و مجهز به سیستم‌های تصویر برداری و رصد بسیار پیشرفته هستند و هم اکنون در اختیار مقاومت لبنان و فلسطین قرار دارند و این ضربه مهلکی به صهیونیستهاست.

در گذشته نزدیک این پهپادها بر فراز غزه و جنوب لبنان جولان می‌دادند و مطمئن بودند که سامانه دفاعی پیشرفته‌ای وجود ندارد که آنها را ساقط کند اما سه روز گذشته معادلات جدیدی را رقم زده است.

سرنگونی سه پهپاد از سوی مقاومت فلسطین و لبنان گواه تغییر راهبردی در قواعد درگیری است سرنگونی سه پهپاد از سوی مقاومت فلسطین و لبنان گواه تغییر راهبردی در قواعد درگیری است. قدر مسلم آن است که این تحول چشمگیر و راهبردی که نمایانگر سامانه دفاعی قدرتمند و بسیار پیشرفته مقاومت لبنان و فلسطین است، به طور حتم نگرانی ژنرال‌های صهیونیست و سردمداران این رژیم را به دنبال دارد.

مقامات نظامی و سیاسی رژیم صهیونیستی که کابوس موشک‌های نقطه زن و دقیق محو مقاومت خواب را از چشمان آنها ربوده است، حال با کابوس دیگری روبرو شده اند. تحلیلگران و کارشناسان امور نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی بارها درباره موشک‌های حزب الله هشدار داده اند.

«آلن بن دیوید» تحلیلگر و مفسر مسائل نظامی رژیم صهیونیستی چندی قبل اعلام کرد: حزب الله لبنان تاکنون موفق شده است که موشک‌های نقطه زن میان برد و دور برد را انبار کند. حزب الله به هرگونه حمله اسرائیل به خاک لبنان با آتش پاسخ خواهد داد.

این تحلیلگر صهیونیست موشک‌های نقطه زن حزب الله لبنان را تهدید راهبردی برای رژیم صهیونیستی دانست و در عین حال اذعان کرد که همه تلاش‌های این رژیم برای جلوگیری از دستیابی حزب الله به این موشک‌ها ناکام مانده است.

وی تصریح کرد: ارتش اسرائیل تهدید موشک‌های نقطه زن در لبنان را راهبردی می‌داند و قدرت این موشک‌ها می‌تواند سامانه‌های راهبردی اسرائیل را فلج کند و حزب‌الله با این موشک‌ها می‌تواند پایگاه «هکریا» در تل‌آویو را هدف قرار دهد که مقر وزارت اطلاعات و ستاد مشترک ارتش در آنجا قرار دارد ارتش اسرائیل تهدید موشک‌های نقطه زن در لبنان را راهبردی می‌داند و قدرت این موشک‌ها می‌تواند سامانه‌های راهبردی اسرائیل را فلج کند و حزب‌الله با این موشک‌ها می‌تواند پایگاه «هکریا» در تل‌آویو را هدف قرار دهد که مقر وزارت اطلاعات و ستاد مشترک ارتش در آنجا قرار دارد.

این کارشناس امور نظامی رژیم صهیونیستی گفت: در سالهای بعد از عقب نشینی از لبنان، ارتش اسرائیل با تمسخر به مسلح شدن سریع حزب الله نگاه می‌کرد و به خودش می‌گفت که موشک‌ها در انبارها زنگ خواهند زد اما در سال ۲۰۰۶ میلادی، عملاً هزاران عدد از این موشک‌ها ناگهان بر سر ما فرود آمدند.

«سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان اواخر سال ۲۰۲۰ میلادی تاکید کرد: تعداد موشک‌های نقطه زن مقاومت دو برابر سال قبل شده است و هر هدفی در امتداد مساحت فلسطین اشغالی را که بخواهیم، می‌توانیم با دقت هدف قرار دهیم.

صهیونیست‌ها دروغ می‌گویند که هیچ نگرانی بابت نشت اطلاعاتی از پهپادهای سقوط کرده ندارند و این تلاشی مأیوس کننده و مذبوحانه برای کاستن از ضربه‌ای که دریافت کرده اند، است.

نکته دیگر این است که از دست دادن سه پهپاد آنهم در ظرف مدت کوتاهی، سخت صهیونیست‌ها را در تنگنا قرار می‌دهد زیرا آنها صدها پهپاد را به کشورهای دیگر به عنوان اینکه بسیار پیشرفته هستند و امکان ساقط کردن آنها وجود ندارد، صادر می‌کردند.

در ۲ آگوست گذشته سامانه‌های دفاعی حزب الله دو پهپاد اسرائیلی را بر فراز ضاحیه بیروت ساقط کردند که یکی از آنها کاملاً سالم بود و به مکانی امن برای اطلاع از سیستم‌های بسیار پیشرفته آنها منتقل شد.

مقاومت اوج توان رصد امنیتی را به نمایش گذاشت

سرنگونی این پهپاد اوج توان رصد امنیتی مقاومت فلسطین و لبنان را به نمایش می‌گذارد. اوج جنگ پهپادی شکار گلوبال هاوک آمریکا از سوی ایران بود که ساعت ۴:۰۵ بامداد روز پنج‌شنبه، ۳۰ خرداد ۹۸، سامانه پدافندی «سوم خرداد» ساخته و متعلق به جمهوری اسلامی ایران یک فروند پهپاد آمریکایی مدل RQ-۴ از سری BAMS-D (مخفف عبارت «تجسس دریایی مساحت وسیع-نمونه») را که وارد مرزهای هوایی کشورمان شده بود، هدف قرار داد و منهدم کرد. این اقدام ایران آبروی آمریکاییها را بر باد داد.

مجله تایم درباره پهپاد RQ-۴ گلوبال‌هاک نوشته بود: در ادبیات تخصصی، پهپادی که ایران هدف قرار داد یک پرنده «تجسس دریایی مساحت وسیع» متعلق به نیروی دریایی آمریکا بوده که نسخه نیروی دریاییِ همان پهپاد بلندپرواز RQ-۴A گلوبال‌هاک نیروی هوایی است. در بیان ساده، این پهپاد یک هواپیمای بدون‌سرنشین با کاربرد تجسس در دریاست. مهم‌ترین دفاعِ این پهپاد، ارتفاع پرواز آن است. گلوبال‌هاک در ارتفاع بسیار بالایی پرواز می‌کند، بنابراین این‌که ایرانی‌ها توانسته‌اند آن را هدف قرار دهند نشان می‌دهد ظرفیت‌های واقعاً چشم‌گیری دارند. سرنگونی این پهپاد به نوعی یک مکانیسم برای ارسال این پیام به آمریکاست که ایران از آن‌چه که احتمالاً تصور می‌کردیم، قدرتمندتر است.

تحول جدید این است که حماس و حزب الله سامانه‌های دفاعی قدرتمندی دارند که توانسته‌اند که پهپادهای اسرائیلی را شکار کنند و به همین دلیل است که سران رژیم صهیونیستی آشفته شده اند و آویو کوخاوی رئیس ستاد ارتش صهیونیست‌ها ساکنان غزه و لبنان را تهدید می‌کند و علیه ایران موضع گیری می‌کند. به طور حتم دیگر آسمان غزه و جنوب لبنان برای پهپادهای رژیم صهیونیستی امن نخواهد بود و هر پهپاد متجاوزی که در آسمان غزه و جنوب لبنان به پرواز درآید، سالم به پایگاهش باز نخواهد گشت.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا