اخبار خوزستاناقتصادیایران و جهانتیتر دوستون وسط

جانشین استاندار در کارگروه الودگی هوا برخی جایگاههای توزیع سوخت خوزستان بنزین غیر استاندارد ارایه می کنند

به گزارش خوز ۲۴ ازاهواز کارگروه کاهش آلودگی هوای خوزستان شامگاه چهارشنبه در سالن جلسات اداره کل بحران استانداری، برای بررسی عوامل آلایندگی هوای استان در ماه‌های اخیر تشکیل شد. در این نشست علاوه بر بررسی وضعیت کیفیت سوخت در استان، شرایط صنایع آلاینده همچون شرکت نیشکر، شرکت فولاد خوزستان و شرکت کربن بررسی و آغاز طرح L.E.Z در اهواز در راستای قانون هوای پاک نیز اعلام شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان در این نشست، نتایج نمونه گیری‌های بنزین از جایگاه‌های سوخت را نگران کننده دانست و گفت: میزان گوگرد در بنزین برخی جایگاه‌های نمونه برداری شده تا بیش از ۱۰ برابر استاندارد است که این مساله هشداری برای همه ماست.

فاضل عبیات افزود: بر اساس گزارش اداره کل حفاظت محیط زیست، کیفیت نامناسب سوخت سهم بسزایی در آلودگی هوای اهواز دارد و پایش و نظارت این حوزه باید بیشتر شود.

ضرب الاجل ۲ هفته‌ای کارخانه کربن

وی همچنین با تعیین مهلت ۲ هفته‌ای برای تعیین تکلیف جابجایی کارخانه کربن اهواز، گفت: درصورت عدم تصمیم گیری و تعیین تکلیف در مهلت مقرر، پلمب این کارخانه در دستورکار قرار می‌گیرد.

عبیات افزود: جابجایی شرکت کربن اهواز در دی ماه سال ۹۸ بر اساس قانون هوای پاک مصوب شده بود و این شرکت وقت کافی برای بررسی گزینه‌های جایگزین داشته است.

وی از گزارش مدیر کارخانه کربن اهواز انتقاد کرد و اظهار داشت: برخورد مجموعه این شرکت با کارگروه کاهش آلودگی هوای استان قابل قبول نیست، براساس قانون، صنعتی که از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست به عنوان آلاینده معرفی می‌شود باید تکلیف خود را روشن و برنامه دقیق برای جابجایی اعلام کند.

عبیات با بیان اینکه در زمینه آلودگی هوا با کسی تعارف نداریم، افزود: اشتغال ۳۰۰ نفر در این شرکت دلیلی برای تداوم کار یک صنعت آلاینده به شمار نمی‌آید زیرا سلامتی شاغلان و شهروندان اهواز برای ما مهمتر است.

آغاز جریمه خودروهای فاقد معاینه فنی

معاون استاندار خوزستان با اشاره به آغاز اجرای طرح L.E.Z در اهواز گفت: این طرح از ابتدای بهمن در مرکز شهر اهواز آغاز شده و خودروهای فاقد معاینه فنی مشمول جریمه هستند.

وی افزود: بر اساس ابلاغیه وزارت کشور این طرح باید در همه کلانشهرها اجرا شود، بر همین اساس از ابتدای سال آینده همه دوربین‌های ترافیکی شهر اهواز فعال شده و خودروهای فاقد معاینه فنی در صورت تردد در سطح شهر، جریمه می‌شوند.

عبیات اضافه کرد: در صورت اتمام سیاهه انتشار آلودگی هوا و تعیین سهم هر کدام از آلاینده‌ها، می‌توان در شورای ترافیک تصمیمات بهتری اتخاذ کرد.

وی تاکید کرد: برنامه فولاد برای کاهش آلودگی هوا نوید بخش بوده اما این شرکت باید برای روستاهای اطراف که تحت تاثیر آلودگی‌ها هستند نیز تصمیم گیری و به مسئولیت اجتماعی خود درباره آنها عمل کند.

عبیات با انتقاد از غیبت همه مدیران دستگاه‌های اجرایی عضو این جلسه، گفت: یکی از معیارهای ارزیابی مدیران حضور در جلسات کارگروه آلودگی هوا است لذا مدیران غایب علاوه بر تذکر کتبی در ارزیابی آنها قید می‌شود.

همسایه‌های غبارگرفته فولاد

دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای خوزستان همچنین در این نشست، با اشاره به افزایش آلودگی هوا ناشی از فعالیت شرکت فولاد خوزستان در ماه‌های اخیر، گفت: شکایات و اعتراضات مردمی متعددی در زمینه آلودگی شرکت فولاد به دلیل پراکنش غبار در منازل مسکونی شهر اهواز اعلام شده است.

محمدجواد اشرفی افزود: علت افزایش آلودگی در ماه‌های اخیر برای ما مبهم بوده و گفته می‌شود که این کارخانه فیلترهای خود را شب هنگام خاموش می‌کند، اگر چه کارشناسان می‌گویند این کار صرفه اقتصادی ندارد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به توسعه نامناسب شهر اهواز و مجاورت مناطق مسکونی با صنایع، افزود: عمده اعتراضات نسبت به شرکت فولاد خوزستان از مناطق مسکونی اطراف این شرکت اعم از باهنر، زیباشهر، کوی نبوت و… بوده است.

اشرفی درباره ضعف‌های اساسی شرکت فولاد در زمینه آلودگی هوا، اظهار داشت: حرکت نوار نقالات، برش خرسک‌ها و مدیریت واحد انباشت و جلوگیری از پراکنش سنگ آهن، از مشکلات این شرکت هستند که قرار بوده سال‌ها پیش رفع شوند، این در حالی است که تنها در صورت تحقق طرح واحد انباشت، می‌توان مدیریت غبارها را ۴۰ درصد افزایش داد.

وی خواستار تجهیز ایستگاه‌های پایش هوای شرکت فولاد به سنجش غبار با اندازه ۲.۵ میکرون (PM۲.۵) شد و گفت: ایستگاه‌های پایش هوا که در این شرکت نصب شده‌اند، فقط غبار با اندازه ۱۰ میکرون (PM۱۰) را اندازه گیری می‌کنند، در حالیکه مشکل اصلی ما با غبار با اندازه ۲.۵ میکرون است.

اشرفی با بیان اینکه ساخت و تجهیز یک ایستگاه پایش هوا در منطقه باهنر جزو تعهدات این شرکت بوده توسعه فضای سبز اطراف این شرکت را مناسب ارزیابی کرد و افزود: این شرکت متعهد و علاقه مند بوده که زمین‌های خالی اطراف این شرکت را به فضای سبز تبدیل کند و توافقاتی نیز برای واگذاری ۱۰۰ هکتار زمین صورت گرفته است.

وی با اشاره به مصوبه جابجایی شرکت کربن اهواز بر اساس قانون هوای پاک، گفت: ماهیت کارخانه کربن تولید دوده است که این مساله شکایات و نارضایتی ساکنان اطراف این کارخانه را به دنبال دارد.

وی افزود: شرکت‌های فولاد و کربن نسبت به دهه ۷۰ که وضعیت بسیار حادی داشتند، در شرایط بهتری هستند، در آن دوره شرکت کربن یک بار به دلیل آلودگی پلمب شد.

اشرفی یکی از مشکلات آلودگی هوا در ماه‌های گذشته را استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه رامین عنوان کرد.

بنزین غیراستاندارد در اهواز

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان همچنین با انتقاد از کیفیت سوخت در استان، گفت: یکی از عوامل اصلی آلودگی هوای اهواز در ماه‌های گذشته استاندارد نبودن سوخت مصرفی بوده است که انتظار داریم با توجه به شرایط خوزستان، سوخت استاندارد تامین شود.

وی با بیان اینکه پایش‌ها بالا بودن میزان گوگرد در سوخت عرضه شده را نشان می‌دهد، افزود: برخی مراکز عرضه سوخت استان به صورت اتفاقی سنجش و نمونه‌گیری شده که میزان گوگرد در همه این نمونه‌ها بیش از حدمجاز و بین ۲ تا ۱۲ برابر استاندارد بوده است.

اشرفی با اشاره به اینکه در بیشتر جایگاه‌های سوخت اهواز بنزین معمولی توزیع می‌شود، افزود: با توجه به توقف سه چهار ماهه عرضه در پالایشگاه آبادان، بنزین یورو۴ برای اهواز از اراک تامین می‌شود.

وی اضافه کرد: در حالی که در اهواز هنوز بنزین با استاندارد یورو۴ توزیع نمی‌شود، اما اکنون مصرف بنزین یورو۴ منسوخ شده و در اروپا استاندارد یورو۵ و ژاپن استاندارد یورو۶ را مبنا قرار داده است.

خلف وعده نیشکر

اشرفی با اشاره به آلودگی هوای اهواز به دلیل سوزاندن مزارع نیشکر در یک هفته اخیر، گفت: آتش سوزی مزارع نیشکر در چند روز گذشته شهر اهواز را درگیر کرده و خاکستر ناشی از آن در منازل منتشر شده است.

وی افزود: شرکت نیشکر در سال ۹۵ متعهد شده بود که سالانه ۳۵ درصد برداشت سبز خود را افزایش دهد اما در سال‌های ۹۸ و ۹۹ به دلیل درگیری شرکت با سیل و کرونا این تعهد عملی نشده است.

اشرفی اضافه کرد: در حال حاضر حدود ۳۰ درصد برداشت سبز و ۷۰ درصد برداشت سیاه در مزارع شرکت توسعه نیشکر صورت می‌گیرد، این در حالی است که بر اساس توافق ها مقرر بود که برداشت سبز با افزایش ۱۰ درصدی به ۴۰ درصد برسد.

وی تصریح کرد: با توجه به محدودیت‌های فنی برای برداشت سبز، قرار بود سوزاندن مزارع به ویژه در قسمت‌هایی که نزدیک منازل مسکونی است با هماهنگی انجام شود، اما این تکلیف انجام نشد و پیش بینی غلطی نیز از جهت باد شده بود.

اشرفی درباره نحوه تصمیم گیری در شرایط اضطرار آلودگی هوا، گفت: هوای اهواز دارای نوعی آلودگی زمینه‌ای است که احتمالا بدن ما با آن آداپته شده (وفق یافته) است، زنجیره اطلاعات ما برای تصمیم گیری در شرایط اضطرار آلودگی هوا کامل نیست و علوم پزشکی باید درباره افزایش میزان مراجعات در شرایط ناسالم هوا مطالعاتی انجام دهد.

وی با بیان اینکه هیچکدام از مدیران دستگاه‌ها و صنایع در جلسه کارگروه حاضر نشده‌اند، افزود: هیچ کاری مهمتر از بهبود کیفیت سکونتگاه‌های انسانی نیست و انتظار است که دستگاه‌های اجرایی موضوع سلامت مردم را وظیفه خود بدانند.

دوباره وارونگی

مدیرکل هواشناسی خوزستان نیز در این نشست گفت: از روز دوشنبه تا جمعه هفته آینده با وقوع پایداری هوا و غلظت آلاینده‌ها در اهواز افزایش می‌یابد.

محمد سبزه‌زاری افزود: از فردا (جمعه) بارش قابل ملاحظه‌ای در برخی مناطق استان داریم که در ارتفاعات به شکل برف خواهد بود.

به گفته وی، روزهای پنجشنبه و جمعه نیز احتمال وقوع گرد و غبار محلی در پی وزش باد وجود دارد که وزش این بادها می‌تواند امتحان خوبی برای میزان تاثیرگذاری باران‌های امسال باشد.

افزایش آلودگی فولادی

مدیر بهداشت، درمان، ایمنی و محیط زیست شرکت فولاد خوزستان نیز انتشار غبار را مهمترین آلودگی این شرکت دانست و افزایش هفت تا هشت درصدی آلودگی هوا ناشی از فعالیت این شرکت را تایید کرد.

مسعود توکل‌فرد خاموش کردن شبانه فیلترها را رد کرد و افزود: به نظر می‌آید این افزایش ناشی از همه‌گیری کرونا و کاهش ظرفیت کارکنان در ماه‌های اخیر باشد.

وی همچنین گفت: ظرفیت غبارگیری در واحدهای فولادسازی این شرکت حدود سه برابر شده و از ۲.۴ میلیون به هفت میلیون مترمکعب در ساعت افزایش یافته است.

توکل‌فرد افزود: شرکت فولاد خوزستان از نظر استانداردهای زیست محیطی هنوز به شرایط مطلوب نرسیده و در این زمینه ادعایی ندارد، اما روند فعالیت‌های زیست محیطی آن بهبود یافته است.

وی اضافه کرد: ظرفیت تولید این شرکت نسبت به پارسال ۴۴ درصد افزایش یافته، این در حالی است که انتشار غبار ۵۶ درصد کمتر شده است.

توکل‌فرد با بیان اینکه شرکت فولاد به دلیل استفاده از گاز طبیعی مشکلی از نظر غلظت آلاینده‌های گازی ندارد، اظهار داشت: فضای سبز ایجاد شده توسط این شرکت نیز با ۵۰۰ هکتار ، پنج برابر حد استاندارد فضای سبز در صنایع است.

توقف مازوت سوزی

سرپرست اداره ایمنی، بهداشت و محیط زیست نیروگاه رامین نیز در این نشست با بیان اینکه مازوت سوزی در نیروگاه رامین از بهمن ماه متوقف شده است، گفت: با توجه به افزایش سهمیه بنزین، دیگر الزامی به سوزاندن مازوت نداریم.

ویدا صادقی دهکردی افزود: از چهارم بهمن سهمیه گاز نیروگاه به میزان هفت میلیون مترمکعب افزایش یافته و هر چهار واحد فعال باید گازسوز شوند.

وی اضافه کرد: در دی ماه بنا به الزامات ابلاغ شده، محدودیت تامین گاز مصرفی و لزوم تولید برق، نیروگاه رامین مجبور به استفاده از سوخت مازوت به مدت ۱۸ روز در یکی از واحدهای خود شد.

صادقی دهکردی اضافه کرد: در دی ماه چهار واحد از ۶ واحد این نیروگاه فعال بود، از سوی دیگر فقط در واحدهای ۳ تا ۶ امکان مازوت سوزی وجود دارد.

وی با بیان اینکه سوخت مازوت باعث آسیب به واحدهای نیروگاهی و خروج آنها از مدار می‌شود، ادامه داد: سیاست گذاری‌ها در این نیروگاه تغییر یافته و از دولتی به پیمانکاری تبدیل شده، اکنون ما در نیروگاه رامین پیمانکار هستیم که قرارداد فروش انرژی با مالک نیروگاه منعقد شده و تمام تصمیم گیری‌ها توسط مالک صورت می‌گیرد و در صورت خروج واحدها از مدار جریمه می‌شویم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا