ایران و جهان

تکلیف سیاست اصولی پهنای باند/ پیشرفت ۲۵ درصدی زیرساخت اطلاعاتی


به گزارش خبرنگار مهر، محمدجواد آذری جهرمی، امشب در برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر، در پاسخ به اینکه وزارت ارتباطات در اجرای مطالبات رهبری در حوزه اجزای شبکه ملی اطلاعات از زمان بندی ها عقب است و همچنین تأکید ایشان بر سیاست‌های اصولی پهنای باند که باید اجرا شود، گفت: اجزای شبکه ملی اطلاعات و ارتباطات و پیشرفت آن روشن است. اشاره مقام رهبری به نامه‌ای است که در دی ماه ۹۸ مکتوب شده که تعیین تکلیف کردند اختلاف در زیرساختها باید برطرف شود. عقب ماندگی به آن بخش اشاره دارد که در حال پیگیری است. سیاست‌های اصولی پهنای باند نیز در سند افق ۱۴۰۴ که در شورای عالی فضای مجازی تدوین شده، آمده است و مطابق با این سیاست‌ها، نسبت پهنای باند داخلی خدمات پایه فضای مجازی به پهنای باند خارجی باید ۷۰ به ۳۰ درصد باشد.

وی با بیان اینکه توسعه پهنای باند دستوری نبوده و مصرفی است و مصرف هم به ذائقه کاربران مربوط است، گفت: تحقق اهداف سیاست اصولی با بستن و مسدود کردن رخ نمی‌دهد.

وزیر ارتباطات در خصوص انتقاداتی که رهبر انقلاب در خصوص عدم اهتمام به برگزاری جلسات شورای عالی فضای مجازی و عقب بودن اجزای شبکه ملی اطلاعات از برنامه زمان بندی در دوم شهریورماه ۹۹ داشته اند نیز تاکید کرد: رهبری افق‌های عالی نظام را ترسیم می‌کنند و ما از رهنمودهای ایشان، تبعیت می‌کنیم. مقام معظم رهبری اهمیت فضای مجازی را از اهمیت انقلاب کمتر ندیده اند. فرمایشات رهبری لازم الاجرا است. شاید در شیوه اجرا اختلاف نظرهایی وجود داشته باشد اما ارتقای شبکه مدنظر ما است.

وی گفت: عرصه اجرا عرصه نقد است و برخی مشکلات و محدودیت‌هایی نیز دارد. بالاخره دولت بعد نیز می‌آید و عملکرد ما با دولت آینده، قابل مقایسه خواهد بود.

آذری جهرمی با اشاره به اینکه ۸۰ درصد زیرساخت ارتباطی مستقر شده و ثمره استقرار زیرساخت‌های ارتباطی این شبکه، همین خدماتی است که استفاده می‌شود، ادامه داد: ما در خصوص توسعه زیرساخت اطلاعاتی که مربوط به بحث پیام رسان بومی و موتور جستجو می‌شود معتقد بودیم که باید بخش خصوصی با حمایت دولت آن را اجرایی کنند اما پس از فرمایش رهبری و نیز تصویب طرح کلان و سند معماری شبکه ملی اطلاعات، این تکالیف را پذیرفتیم و هم اکنون نیز آن را با جدیت پیگیری می‌کنیم.

وی با بیان اینکه پیشرفت خوبی در این زمینه انجام شده و به زودی گزارش مکتوب آن را ارائه خواهیم کرد، افزود: دو جز مهم شبکه ملی اطلاعات را تا قبل از پایان سال راه اندازی می‌کنیم که شامل افتتاح مرکز امنیت یکپارچه و نیز منطقه ویژه ارتباطات برای تعاملات بین المللی می‌شود. به این ترتیب استقرار ۲۳ جز زیرساختی شبکه ملی اطلاعات تکمیل خواهد شد.

وزیر ارتباطات در خصوص اختلاف آماری در مورد میزان پیشرفت شبکه ملی اطلاعات، خاطرنشان کرد: ما در ابتدای دولت و طبق سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات، گزارشی از پیشرفت ۸۰ درصدی شبکه را ارائه کرده ایم. هم اکنون نیز جمع بندی ما طبق سامانه کنترل پروژه نشان می‌دهد که ۹۰ درصد زیرساخت ارتباطی شبکه ملی اطلاعات استقرار یافته است.

وی با اشاره به بخش زیرساخت اطلاعاتی گفت: این بخش نیز تا پایان دولت استقرار می‌یابد. ارزیابی مرکز ملی از پیشرفت زیرساخت اطلاعاتی شبکه ملی اطلاعات، ۲۵ درصد است که مربوط به چند ماه گذشته است. اما گزارش ارزیابی ما که روز گذشته دریافت شده، نشان می‌دهد که این پیشرفت به نیمه رسیده است که البته باید منتظر گزارش مرکز ملی بود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر موضوع لایه محتوا و خدمات نیز در این شبکه دیده شده است اما همه آنها وظایف ما نیست و در آنجا نیز چالش‌های زیادی مطرح است.

آذری جهرمی تصریح کرد: در هر صورت مرجع نهایی ارزیابی، مرکز ملی فضای مجازی است و ما نیز مستنداتی را در این زمینه منتشر می‌کنیم. خدشه‌ای در حوزه زیرساخت‌های ارتباطی وارد نبوده و تنها در نحوه اجرای زیرساخت‌های اطلاعاتی اختلاف نظرهایی وجود داشت.

وی در خصوص توسعه فضای مجازی متناسب با فضای فرهنگی و اصول کشور، گفت: توسعه فضای مجازی، فرهنگ جدید می‌آورد. فضای مجازی ساختارها را تغییر داده و ما اگر به صورت سنتی حرکت کنیم توسعه پیدا نخواهیم کرد. متوقف کردن راه مناسبی نیست. بلکه ایجاد محتوای مناسب راه آن است و اقدامات عملکردی ما باید متناسب با آن چارچوب باشد.

وزیر ارتباطات گفت: برخی معتقدند که چون دستگاه‌های فرهنگی، محتوا را ارتقا نداده اند پس پهنای باند را توسعه ندهید. برخی دستگاه‌های فرهنگی کارشان این است که بودجه بگیرند و از دیگران انتقاد کنند که چرا توسعه می‌دهید. تشکیل مرکز ملی فضای مجازی برای هماهنگی این اختلاف نظرها است. باید گفت که جامعه را نمی‌توان با مکانیزم اطلاع رسانی صدا و سیما نگاه داشت.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا