ایران و جهان

تحرکات چراغ خاموش امارات در جزایر یمن


خبرگزاری مهر، گروه بین الملل فاطمه صالحی: تنگه باب المندب از حیث موقعیت ژئوپولتیک، همواره مورد توجه و چه بسا طمع‌ورزی‌های کشورهای بیگانه به ویژه متجاوزان سعودی و اماراتی بوده است.

بر کسی پوشیده نیست که عربستان، امارات و رژیم صهیونیستی به تنگه باب المندب به عنوان شاهراه مهم و حیاتی برای رسیدن به اقیانوس هند می‌نگرند.

تنگه باب المندب دومین گذرگاه مهم دریایی در جهان به شمار می‌رود که این روزها شاهد ایجاد پایگاه‌های نظامی جدید از سوی نیروهای اماراتی است. به نظر می‌رسد یکی از اهداف امارات از مشارکت در تجاوز ائتلاف سعودی به یمن، استقرار در این منطقه راهبردی بوده که در حال تحقق است.

در مرکز تنگه باب المندب، جزیره «میون» وجود دارد که به مثابه قلب این تنگه به شمار می‌رود. علاوه بر آنکه این جزیره از آغاز تجاوز ائتلاف سعودی به یمن دربرگیرنده پایگاه نظامی عناصر امارات و سیستم‌های دفاع موشکی آنها بوده است، به تازگی نیز ۴ کشتی حامل نیروهای خارجی در این جزیره پهلو گرفته است.

یکی از اهداف امارات از استقرار در این جزیره، زمینه سازی برای حضور نظامی آمریکا و ایجاد پایگاه‌های نظامی جدید در آن است. آمریکا از طریق امارات، تلاش دارد تا یک پایگاه نظامی در جزیره میون در نزدیکی باب المندب ایجاد کند تا بدین وسیله از منافع خود در این منطقه و امنیت رژیم صهیونیستی حمایت‌های لازم را به عمل آورد مشخص است که استراتژی امارات از زمان آغاز جنگ در یمن و به دست گرفتن کنترل این جزیره در سال ۲۰۱۵ تاکنون، جدا کردن جزیره میون از مناطق اطراف آن بوده است. ابوظبی تلاش دارد تا مانع حکمرانی طرف‌های یمنی بر این جزیره ویژه و مهم شود.

یکی از اهداف امارات از استقرار در این جزیره، زمینه سازی برای حضور نظامی آمریکا و ایجاد پایگاه‌های نظامی جدید در آن است. آمریکا از طریق امارات، تلاش دارد تا یک پایگاه نظامی در جزیره میون در نزدیکی باب المندب ایجاد کند تا بدین وسیله از منافع خود در این منطقه و امنیت رژیم صهیونیستی حمایت‌های لازم را به عمل آورد.

اماراتی‌ها علاوه بر اشغال جزیره میون در قلب تنگه باب المندب، در مناطق مختلف مجمع الجزایر سقطری در جنوب شرق یمن نیز مستقر هستند. به نظر می‌رسد که بوی نفت و گاز باعث شده تا ابوظبی، نیروهای بیشتری را به غرب جزیره سقطری گسیل کند تا روند استخراج این ذخایر و ثروت‌های ملی مردم یمن آغاز شده و شدت بیشتری به خود بگیرد.

کشور امارات در دوره اخیر به دلیل امضای توافقنامه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، بیش از پیش به اهرم تل آویو در منطقه به ویژه در یمن تبدیل شده است به طوری که می کوشد تا از طریق به دست گرفتن کنترل مناطق مهم و راهبردی در یمن مانند جزایر میون و سقطری، آنها را از حوزه نیروهای مقاومت یمن خارج کرده و هرگونه تهدیدی علیه رژیم صهیونیستی از سوی این نیروها را خنثی کند.

نکته جالب آنکه، تمام این اقدامات در برابر چشمان وزرای کابینه خودخوانده یمن تحت حمایت عربستان صورت می‌گیرد؛ کابینه‌ای که مدعی حمایت از تمامیت ارضی یمن بوده و بارها بر ضرورت خروج نظامیان اماراتی از این کشور تاکید کرده است.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا