ایران و جهان

کلنگی که ۱۴ سال بر زمین ماند/ بلاتکلیفی ۹۵ هزار سهامدار

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- زهرا بهرامی: پتروشیمی گلستان با وعده بزرگ به بهره‌برداری رسیدن هشت ماهه پروژه و تبدیل شدن گلستان طی سه سال به عسلویه شمال آغاز شد و حالا ۱۴ سال از بلاتکلیفی ۹۵ هزار سهامدار آن می‌گذرد.

۲۴ آبانماه سال ۱۳۸۵ بود که کلنگ پتروشیمی گلستان به زمین خورد تا مصوبه هیئت وزیران در سفر نخست هیئت دولت نهم به گلستان وارد فاز اجرایی شود.

علی محمد شاعری، استاندار وقت گلستان بارها با قاطعیت اعلام کرد که این مصوبه هشت ماهه به سرانجام می‌رسد و در یک بازه زمانی سه ساله صحرای شمال گلستان به عسلویه شمال تبدیل می‌شود اما پروژه پتروشیمی گلستان پس از ۱۴ سال همچنان بلاتکلیف است.

یکی از سهامداران پتروشیمی گلستان با انتقاد از بلاتکلیف ماندن این پروژه در ۱۴ سال گذشته به خبرنگار مهر اظهار کرد: پتروشیمی گلستان ۹۵ هزار سهامدار دارد اما هیئت مدیره آن پاسخ روشنی به سوال‌ها و ابهام‌های موجود در خصوص این پروژه و شرکت‌های اقماری آن به سهامداران ارائه نمی‌کنند.

عبدالغنی جرجانی افزود: حدود ۱۴ سال پیش با عضوگیری و فروش سهام پتروشیمی ۴۷ میلیارد تومان سرمایه برای ساخت این پروژه از مردم جمع‌آوری شد؛ اگر این پول در یکی از بانک‌های کشور سپرده‌گذاری شده بود تاکنون سود قابل توجهی به هریک از سهامداران رسیده بود.

وی با انتقاد به اینکه در ۱۴ سال گذشته یک ریال سود دریافت نکردیم، ادامه داد: سهام پتروشیمی گلستان یک سهام بلاتکلیف است که کسی پاسخگوی آن نیست و سهامداران حتی نمی‌دانند برای دریافت پاسخ سوالات و ابهامات خود باید به کجا مراجعه کنند.

برای ساخت سوله قرارداد ارزی بسته‌اند

جرجانی ادامه داد: آدرس شرکت در یکی از بهترین نقاط شهر گرگان اعلام شده اما وقتی سهامداران به آن مجموعه عریض و طویل مراجعه می‌کنند هیچکس برای پاسخگویی وجود ندارد؛ سهامداران حتی نمی‌دانند این شرکت چند نیرو دارد و هزینه‌های جاری آن چقدر است.

وی به دیگر ابهامات موجود در اجرای این پروژه هم اشاره و بیان کرد: اصلاً مشخص نیست چرا قبل از اینکه مشخص شود از چه تکنولوژی برای اجرای پروژه استفاده می‌شود و پیش از خرید تجهیزات، سوله‌سازی در مکان اجرای پروژه انجام شده است.

حدود ۱۴ سال پیش با عضوگیری و فروش سهام پتروشیمی ۴۷ میلیارد تومان سرمایه برای ساخت این پروژه از مردم جمع‌آوری شد این سهامدار که خود و اعضای خانواده‌اش ۱۶ هزار سهم پتروشیمی گلستان را دارا هستند، اضافه کرد: به تازگی متوجه شدیم اعضای هیئت مدیره شرکت برای ساخت سوله، قرارداد ارزی بسته‌اند؛ اصولاً قرارداد ارزی برای خرید تجهیزات و ماشین‌آلاتی که ساخت آن در کشور میسر نیست به کار می‌رود اینکه چرا برای ساخت سوله قرارداد ارزی بسته شده سوالی است که همچنان بی‌پاسخ است.

وی با اشاره به اینکه خیلی از مسائل مربوط به پتروشیمی گلستان دارای ابهام است و کسی پاسخگوی ابهامات موجود نیست، گفت: به تازگی متوجه شدیم سهام برخی سهامداران (از جمله همسر خودم) را بدون کسب اجازه از سهامداران، در شرکت پترودشت سرمایه گذاری کرده‌اند؛ این کار غیرقانونی است و نکته جالب آن است که در حسابرسی که از این شرکت انجام و نتایج آن منتشر شده؛ آمده است که بابت این کار غیرقانونی فقط چند فقره چک از شرکت پترودشت دریافت کرده‌اند که این چک‌ها هم پاس نشده است.

تنظیم اظهار نامه برای مدیران پتروشیمی گلستان

جرجانی تصریح کرد: طی دو سه ماه اخیر تعدادی از سهامداران این شرکت در قالب گروه‌های ۱۰ نفره از طریق دفاتر قضائی اظهار نامه برای هیئت مدیره پتروشیمی گلستان فرستاده اند که به ۱۰ سوال اساسی در خصوص این پروژه پاسخ دهند اما تاکنون هیچ پاسخی دریافت نکرده‌ایم.

سهامداران از بلاتکلیفی ۱۴ ساله پروژه خسته شده‌اند و به پاسخگو نبودن مسئولان و هیئت مدیره انتقاد دارند، اما هادی حق شناس استاندار گلستان که سال گذشته در جمع خبرنگاران از عزم جدی برای تعیین تکلیف پتروشیمی گلستان به همراه ۹ طرح تحول‌زای دیگر در گلستان خبر داده و گفته بود که مشکلات پتروشیمی گلستان به سادگی قابل حل نیست و این پروژه برای راه‌اندازی ۳۰ تا ۴۰ برابر سرمایه‌گذاری اولیه اعتبار نیاز دارد؛ چندی پیش در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در ماه‌های گذشته گره اصلی پتروشیمی گلستان باز شده است و امید داریم این پروژه به سرانجام برسد.

موانع پیش‌روی اجرای پروژه شناسایی شده و خوش‌بین هستیم پتروشیمی گلستان در آینده نزدیک به سرانجام برسد و روند اجرایی آن از سرگرفته شود وی توضیح داد: به سرانجام رساندن و تعیین تکلیف چندین طرح را از ابتدا که وارد استان شده‌ام در دستور کار قرار داده و همچنان پیگیر آن هستم.

استاندار گلستان افزود: در دیدار با مجمع نمایندگان استان هم تأکید کردم آب، برق، آسفالت موضوعاتی است که توسط نمایندگان و مدیران اجرایی در گذشته پیگیری شده و در آینده هم پیگیری می‌شود؛ اما باید پیگیر موضوعاتی باشیم که از سوی دستگاه‌های خدمات‌رسان در روال عادی انجام نمی‌شود اما در استان تحول ایجاد می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه تا زیرساخت‌ها در استان تأمین نشود، زمینه تحول و صنعتی شدن استان فراهم نمی‌شود، ادامه داد: چندین پروژه را در همان ابتدا پیگیری کرده و همچنان پیگیر تعیین تکلیف و به سرانجام رساندن آن‌ها هستم.

حق شناس با این توضیح که شاید برخی از این پروژه‌ها در این دولت و یا عمر مدیریتی بنده به اتمام نرسد اما قطعاً ریل‌گذاری و راهبرد آن را مشخص می‌کنیم، بدون اشاره به جزئیات موضوع اضافه کرد: در ماه‌های گذشته گره اصلی پتروشیمی گلستان باز شده و یک گره دیگر باقی مانده و امید داریم در ماه‌های آینده این پروژه به سرانجام برسد.

پتروشیمی گلستان تعیین تکلیف می‌شود

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی هم در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: پس از آغاز به کار مجلس دوازدهم ابتدا در نشست با استاندار گلستان در خصوص اولویت‌های استان در حوزه اقتصادی و توسعه‌ای تفاهم کردیم.

غلامرضا منتظری افزود: پروژه‌های اولویت‌دار استان در حوزه‌های مختلف که می‌توانند در رشد و توسعه متوازن استان و بهبود معیشت مردم نقش داشته باشند در ۶ ماه گذشته شناسایی و تلاش شده موانع اجرای آن‌ها شناسایی و رفع شود.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی از پروژه پتروشیمی گلستان به عنوان استخوانی که ۱۴ سال در گلو مانده نام برد و ادامه داد: پتروشیمی گلستان با ۹۵ هزار سهامدار، دغدغه همیشگی مردم بوده و هست و تعیین تکلیف آن در تحول اقتصادی گلستان تأثیرگذار است.

منتظری از تعیین تکلیف و حل شدن مشکلات پتروشیمی در آینده نزدیک خبر داد و رسانه‌ای شدن آن را به زمان‌های آتی موکول کرد و گفت: موانع پیش‌روی اجرای پروژه شناسایی شده و خوش‌بین هستیم پتروشیمی گلستان در آینده نزدیک به سرانجام برسد و روند اجرایی آن از سر گرفته شود.

بلاتکلیفی ۹۵ هزار سهامدار پتروشیمی گلستان در حالی قدم به ۱۵ سالگی خود گذاشته است که سهامداران امیدی به رسیدن به اصل سرمایه خود ندارند اما مسئولان همچنان وعده حل مشکلات و تعیین تکلیف آن را می‌دهند.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا