اجتماعیاخبار خوزستانتیتر دوستون وسط

پیشبرد ۹۰% غربالگری بیماران درگام اول / کاهش ۱۰ برابری بیماران بستری کرونا در بیمارستان های خوزستان

محمد علوی روز دوشنبه در نشست خبری با رسانه ها با بیان اینکه با محدودیت های اعمال شده از ابتدای آذرماه تاکنون، شاهد تغییرات قابل توجهی در وضعیت همه گیری ویروس کرونا در استان هستیم، بیان کرد: طی این مدت تعداد بیماران بستری در بیمارستان ها کاهش قابل توجهی داشته و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.

وی افزود: از ابتدای آذر ماه طرح شهید سردار قاسم سلیمانی در راستای مقابله با ویروس کرونا، به صورت محله محور با استفاده از ایده هر خانه بهداشت یک پایگاه سلامت در استان آغاز شد که بسیار موثر بود و باعث آن شد تا روند ابتلا به این بیماری سیر نزولی پیدا کند.

رییس مرکز بهداشت استان گفت: از ۲۹ بهمن سال گذشته وقتی که اولین موارد بیماری در قم توسط وزیر بهداشت اعلام شد تمام امکانات خود را در جهت پیشگیری از این بیماری بسیج کردیم و در گام اول غربالگری خانه به خانه از طریق سامانه سلامت انجام شد که در این مرحله۹۰ درصد خانواده‌های ایرانی شناسایی شدند اما از آنجا که افراد پرخطر از دید ما غافل شده بودند در گام دوم سعی کردیم افراد مسن و کسانی که دارای بیماری زمینه ای بودند را پوشش دهیم. همچنین در گام سوم مراقبت از زنان باردار، واکسیناسیون کودکان، کنترل آب آشامیدنی و موارد غیره را در دستور کارمان قرار دادیم.

وی ادامه داد: پیش از این با مشکلاتی همچون قرنطینه خانگی، عدم استقبال از نقاهتگاه ها و زمانبر بودن تست ها مواجه بودیم که با اجرایی شدن طرح شهید سلیمانی این نقاط ضعف برطرف شد. ما قبلا افرادی را که شناسایی می‌کردیم به آنها می گفتیم که در خانه بمانید و چون در امرار و معاش ناتوان بودند به خانواده آنها آسیب وارد می شد همچنین خیلی از تست ها با تاخیر زمانی مواجه می شدند که در برنامه‌های ما خلل ایجاد می کرد. ما به جز چند شهر محدود نقاهتگاه مناسبی برای بیماران نداشتیم و بیمار پس از ترخیص از بیمارستان مجددا در کنار افراد خانواده قرار می گرفت.

علوی با اشاره به اینکه در طرح سردار شهید قاسم سلیمانی تمام نقاط ضعفمان را پوشش دادیم گفت: یکی از ویژگی های این طرح محله محور بودن آن و انجام تست در عرض۲۰ دقیقه است و می توان نمونه گیری را درب منزل انجام داد. همچنین قرار شد از مهمانسراهای دولتی به عنوان نقاهتگاه استفاده شود.

وی با بیان اینکه این طرح مبتنی بر فعالیت سه تیم مراقبت، ردیابی و نظارتی است افزود: در تیم مراقبتی، افراد متخصص شامل پزشک و پرستار در خانه ها حضور پیدا کرده و به مراقبت خانگی اقدام می کنند. در تیم ردیابی آن دسته از افرادی که با بیمار تماس نزدیک داشته اند، شناسایی شده و مورد مراقبت قرار می گیرند. تیم نظارتی کار بازررسی تمام فعالیت هایی شغل های پرخطر همچون توزیع مواد غذایی، پاساژها، بانک ها، دفاتر پیشخوان وغیره را برعهده دارد. وظایف این تیم با سازمان صنعت، معدن و تجارت مشترک است و قرار است تمام نقاط پرتردد را بازرسی کنند.

رییس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به اینکه روز گذشته موارد بستری شده در بیمارستان در سطح استان ۹ نفر بود گفت: روزانه بین هفت تا ۱۰ نفر بیمار کرونایی در بیمارستان های استان بستری می شود که از نظر جمعیت، استان اول کشور هستیم.

وی در پایان به تولید واکسن کرونا در کشورمان اشاره کرد و افزود: معتقدم واکسیناسیون ویروسی که عمر آن کمتر از یک سال بوده بسیار سخت است و سوال اینجاست که آیا واکسن در تمام افراد جوابگو است یا خیر؟ از آنجا که ویروس کرونا مرتب جهش پیدا می‌کند تمام اطلاعاتمان در خصوص آنتی بادی این ویروس تغییر می‌کند لذا پایداری آنتی بادی بسیار مهم است. کشور ما جزو آن دسته از کشورهایی بوده که دارای تکنولوژی ساخت واکسن است و قطعا در این تولید واکسن کرونا موفق خواهد بود. ما باید به داشته‌های خودمان اکتفا کنیم و اینکه پول بدهیم و از کشورهای دیگر واکسن بگیریم ممکن است با اما و اگر همراه شود اما تا زمانی که واکسن داخلی تولید شده به سطح انبوه برسد استفاده از واکسن خارجی مد نظر وزارت بهداشت است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا