ایران و جهان

«هوشیاری در دشمن شناسی» اصل مکتب شهید سلیمانی است


به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین علی سعیدی شاهرودی شامگاه دوشنبه در گردهمایی علما و روحانیان شرق استان سمنان در محل سالن آمفی تئاتر البرز شرقی به مناسبت نخستین سالروز شهادت سپهبد شهید سلیمانی، درباره شاخص‌های مکتبی این شهید گرانقدر، بیان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در خطبه‌ای که بعد از شهادت سپهبد شهید سلیمانی مطرح فرمودند بیان داشتند که تقدیر این حوادث آن وقتی است که به سپهبد شهید سلیمانی و شهید ابو مهدی‌المهندس به عنوان یک فرد نگاه نکنیم بلکه نگرش‌مان به عنوان یک مکتب باشد.

وی با بیان اینکه برای نگاه مکتبی به سپهبد شهید سلیمانی باید دید که اصول و شاخص‌های حاکم بر نگرش مکتبی این شهید چه بوده است که اینگونه رهبر معظم انقلاب اسلامی بر آن تاکید دارند، افزود: یکی از شاخص‌هایی که باعث شد تا سپهبد شهید سلیمانی به این مقام مکتبی برسد، اصول حاکم بر نگرش شخصیتی ایشان است یعنی مجموعه ارکان اسلام و زیرساخت‌ها و مبانی و اصول‌ها در ذهن سپهبد شهید سلیمانی که نخستین آنها جامعیت اسلام است و اینکه این دین چقدر بر تار و پور زندگی اسلام نقش دارد.

جامعیت اسلام ویژگی مکتب سلیمانی

رئیس عقیدتی سیاسی فرماندهی کل قوا دومین ویژگی مکتب سپهبد شهید سلیمانی را در کنار جامعیت اسلام، ولایت فقیه در امتداد ولایت ائمه و پیامبر (ص) دانست و تصریح کرد: مکتب سپهبد شهید سلیمانی نشان می‌دهد که آیا ولایت فقیه ساخته و پرداخته ذهن امام خمینی (ره) و قانون اساسی است و یا درباره جانشینی امام عصر (عج) در زمان غیبت صحبت می‌کنیم و در تداوم امامت است؟ این اصل مهم بسیار با آن چیزی که در عملکرد برخی از دولت مردان لیبرال مشاهده می‌کنیم، متفاوت است و سبب یگانه بودن سپهبد شهید سلیمانی می‌شود.

سعیدی شاهرودی با بیان اینکه مشروعیت الهی حاکمیت سومین اصل در مکتب سپهبد شهید سلیمانی است، تاکید داشت: مشروعیت حاکمیت الهی است حال آنکه رئیس جمهور می‌گوید ما مشروعیت مان را از صندوق رأی می‌گیریم که این امر با نگاه امام خمینی (ره) سازگاری ندارد. امام راحل (ره) نمی‌خواهد بگوید مردم نقشی ندارند و کسی نیست که جمهوریت را قبول نداشته باشد اما این دو از هم تفکیک شده‌اند و حق حاکمیت و قدرت آن با هم تفاوت دارد، حق حاکمیت از سوی خدا است و قدرت آن با مردم است.

وی با بیان اینکه دیگر ویژگی مکتب و اصول حاکم بر اندیشه سپهبد شهید سلیمانی، نقش مردم در قدرت حاکمیت است، بیان داشت: چشم‌انداز کلان به تمدن و امت نمونه اسلامی از دیگر ویژگی‌های مکتب سپهبد شهید سلیمانی است ما سه تمدن را فرا رویمان داریم، نخست یونان که منقرض شد و آثارش باقی است، دوم تمدن اسلامی بود که تا اروپا رفت و سوم غرب است که ۳۰۰ سال است که بشر را گرفتار آن کرده است، لذا همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌فرمایند ما در پیچ تاریخی قرار داریم و قدرت این را داریم که به تمدن اسلامی با شرایط امروز بازگردیم و این نگاه با نگاه برخی از سکولارها تفاوت دارد.

نگاه تمدنی به اسلام

رئیس عقیدتی سیاسی فرماندهی کل قوا با بیان اینکه آنچه به سپهبد شهید سلیمانی در غرب آسیا انگیزه داد، همین نگاه تمدنی به اسلام است لذا ما باید دنبال امت نمونه باشیم تا زمینه را برای حضور امام عصر (عج) آماده سازیم، گفت: دوراندیشی و نگرش راهبردی نسبت به تفکر مقاومت دیگر ویژگی مکتب سپهبد شهید سلیمانی است نگاهی که بسیار اهمیت دارد و شامل این دو اصل می‌شود که یا باید تسلیم شد و یا مقاومت فعال کرد.

سعیدی شاهرودی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی بر مقاومت فعال تاکید دارند، گفت: مقاومت فعال فقط برای ملت ایران نیست بلکه برای تمام مسلمانان است ما اگر مقاومت را نظریه پردازی نمی‌کردیم و از مرزهایمان عبور نمی‌دادیم نمی‌توانستیم در برابر غول خطرناک دشمنان بایستیم. آن کسی که این تفکر را در غرب آسیا تئوریزه کرد سپهبد شهید سلیمانی و شهدای مدافع حرم و یاران ایشان بود.

وی با بیان اینکه آینده‌نگری درباره جغرافیای منطقه غرب آسیا برای ساماندهی گروه‌ها، اقوام، احزاب و … بر مبنای اصول مشترک دیگر موضوعی بود که در مکتب سپهبد شهید سلیمانی دیده می‌شود، افزود: امروز اسرائیل تحت سیطره موشک‌هایی است که حماس و جهاد اسلامی دارد و این از برکت تفکر سپهبد شهید سلیمانی در منطقه بود امروز بحث مذهب و… نیست بحث جهان اسلام، اندیشه رهبری و آماده کردن جامعه برای ظهور است.

هوشمندی و دشمن شناسی

رئیس عقیدتی سیاسی فرماندهی کل قوا با بیان اینکه هوشمندی نسبت به نقشه‌های آمریکا در منطقه دیگر ویژگی بارز مکتب سپهبد شهید سلیمانی است، تاکید کرد: وقتی این ویژگی را با سیاست مداران امروز مقایسه می‌کنیم مشاهده می‌کنیم که تفاوت‌ها بسیار است. بسیاری از این افراد می‌گویند چرا باید در سوریه سرمایه گذاری کرد زیرا خودمان مشکل داریم و برجام دو و سه بر همین اساس توسط دولتمردان دنبال می‌شود اما سپهبد شهید سلیمانی می‌گوید چطور آمریکا هزاران کیلومتر آمده تا هستی ما را به باد بدهد ما نباید کاری کنیم؟

سعیدی شاهرودی با بیان اینکه تفکر لیبرال خزنده‌ای که در هرم حکومت ریشه کرده، مشکل امروز کشور است، بیان داشت: برخی می‌گویند چرا رهبر معظم انقلاب اسلامی کاری انجام نمی‌دهند پاسخ آن این است که آیا ایشان باید موضوع را درست کنند؟ چرا مردم وظیفه خودشان را فراموش می‌کنند؟ مردم که چهار سال قبل دولت را دیده بودند و دوباره با رقیب هراسی و جنجال و عملیات روانی دوباره کاری را انجام دادند حالا چه کسی مقصر است؟

وی با بیان اینکه هر مدیری انقلابی نیست و هر انقلابی نیز مدیر نخواهد بود همانطور که هر اقتصاد دانی مدیر نیست و هر مدیری هم الزاماً اقتصاددان نخواهد بود، افزود: مردم باید با حساسیت و با حداقل‌ها انتخاب کنند. باید به دنبال مدیر انقلابی گشت و باید این موضوع برای مردم روشن شود. برخی اینها را نمی‌دانند و برخی خودشان را به ندانستن می‌زنند اما سپهبد شهید سلیمانی هوشمندی عجیبی نسبت به شناخت دشمنان داشت و طرح‌های آمریکا را متوجه می‌شد.

شکست سیاست‌های آمریکا

رئیس عقیدتی سیاسی فرماندهی کل قوا با بیان اینکه خاورمیانه بزرگ طرح آمریکا است و این موضوع را سپهبد شهید سلیمانی فهمیده بود که دشمنان می‌خواهند اسرائیل را توسعه دهند تا بر نفت و خیزش اسلامی تسلط یابد، افزود: اگر مستقیماً به عراق، سوریه و ایران حمله می‌کردند قدرتش را نداشتند در نتیجه برای نخستین گام حزب الله را مورد هدف قرار داده و جنگ نیابتی را راه انداختند و سپس به داعش ختم کردند.

سعیدی شاهرودی با بیان اینکه این مسائل را چه کسانی فهمیدند؟ جز این است که رهبر معظم انقلاب اسلامی نخستین کسی بود که این موضوع را درک و سپس مردم را هدایت کرد تا ما امروز از خودمان بپرسیم اگر سپهبد شهید سلیمانی نبود چه اتفاقی برای لبنان و منطقه رخ می‌داد، بیان داشت: این توطئه و نقشه‌ای که قرار بود بعد از حزب الله به سوریه، عراق و ایران ختم شود، در نطفه خفه شد.

وی با بیان اینکه دیگر ویژگی اندیشه سپهبد شهید سلیمانی، باور و عزم راسخ وحدت بین اقوام و مذاهب در منطقه است، گفت: ایده امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی این بود که مهمترین مشکلمان اختلاف است، ما اصول مشترک زیادی در اسلام داریم اما نقاط افتراقی هم برایمان درست کردند و از اختلاف بین همه فرق استفاده کردند و علیه اسلام دشمنان ما کارهای زیادی را انجام دادند اما تفکر مکتبی سپهبد شهید سلیمانی همه گروه‌ها را به هم نزدیک کرد و ایستادگی در جبهه مقاومت علیه داعش شکل گرفت لذا باید سپهبد شهید سلیمانی را به جوانان شناساند.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا