ایران و جهان

هنر حاج قاسم‌ها در عرصه بین‌الملل واقع بینی است


به گزارش خبرنگار مهر، سعید جلیلی عصر چهارشنبه در ویژه برنامه ۹ دی حماسه با گرامیداشت این روز و یاد و خاطره شهید سلیمانی بیان داشت: یکی از مسائل مهمی که جوامع و دوران‌های مختلف با آن روبرو می‌باشد؛ این است که «با موضوعی که باید دغدغه آن جامعه باشد چگونه مواجه شود».

وی با اشاره به اینکه در عرصه سیاسی یک ملت تشخیص درست و مناسب موضوعات بسیار اهمیت دارد، افزود: موضوعی که ما از آن به عنوان فتنه یاد می‌کنیم به همین بحث مرتبط است؛ فتنه یعنی غبار آلود کردن صحنه تا کسی نتواند صحنه را خوب و درست تشخیص دهد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه فتنه‌های مختلف در هر دوره و مقطعی وجود دارند که نمی‌توان آنها را نادیده گرفت، افزود: در ۴۰ سال گذشته ملت ما با فتنه‌های مختلفی روبرو بوده است و طبیعی است کسانی تلاش کردند تا صحنه درست دیده نشود و غبار آلود باشد.

جلیلی تصریح کرد: اگر ما یا دشمنان ما در یک عرصه‌ای چه فرهنگی، چه اقتصادی و چه نظامی بخواهیم حرکت کنیم الزامات خاص آن حرکت نیاز است.

هجمه‌های ۴۰ ساله دشمنان در ابعاد مختلف

وی با اشاره به اینکه دشمنی‌هایی که امروز با آن مواجه هستیم حرکتی منقطع نیست و عقبه طولانی به قدمت ۴۰ سال دارد، یادآور شد: یک زمانی یک جنگ تمام عیار نظامی را علیه کشور ما به کار انداختند که هشت سال به طول انجامید و دشمن همه تکنیک‌های خود را به کار برد، یک زمانی هم در دهه ۷۰ شاهد بودیم یک حرکتی تحت عنوان تهاجم فرهنگی شروع شد، زیرا دشمن فهمید جنگ نه تنها باعث ضعف ملت ما نمی‌شود بلکه ما را قوی‌تر هم می‌کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ابراز داشت: در دهه ۸۰ حرکتی دیدیم که در سال ۸۸ یک تبلور خیلی بارزی داشت و آن جنگ سیاسی بود، تمام تلاش خود را کردند تا بتوانند از این طریق به کشور آسیب برسانند. امروز هم حتی خودشان بیان می‌کنند که یک جنگ اقتصادی تمام عیار به ایران تحمیل کرده‌ایم که به گفته ترامپ یک جنگ اقتصادی و فشار حداکثری است.

وی ادامه داد: اگر در جنگ نظامی صدای تیر و ترکش در مرزها و جبهه‌ها به گوش می‌رسید الان در جنگ اقتصادی آثارش به خوبی دیده می‌شود و آثار آن را نه در جبهه‌ها و مرزها بلکه در داخل کشور می‌بینید؛ اما مردم و نخبگان ما متوجه شدند که باید یک سرمایه‌های معنوی و معرفتی را در این جنگ به کار بگیرند و در نتیجه فعالیت‌های فرهنگی شکل گرفت.

جلیلی گفت: در ۹ دی چیزی که دشمن را شکست داد «جمهوریت نظام» بود که برگ برنده کشور در مواجه سیاسی دشمن است و هم اشراف سیاسی داخل کشور را سر جای خود نشاند و هم مستکبران و بیگانگانی که در این رابطه کار می‌کردند. یک مردم سالاری جدی رقابتی بالا با یک مشارکت شکل گرفت که دشمن نمی‌توانست تحمل کند.

نماینده رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه چرا دشمن به جنگ اقتصادی روی آورده است؟ گفت: زیرا آنها فهمیدند که در عرصه‌های دیگر شاید نتوانند موفقیتی داشته باشند. در هر جنگی باید تمام ظرفیت‌های خود را بسیج کرده و با همه قابلیت‌ها و توانایی‌ها به میدان بیاییم.

جلیلی ابراز داشت: نکته مهمی که بسیار اهمیت دارد این است که میدان باید درست و به موقع شناخته شود لذا اگر میدان را خوب تصویر نکنید طبیعتاً شکل آن تار خواهد بود و اگر تصویر ناقص باشد تجویزی که به دنبال آن می‌آید نمی‌تواند درست و شفابخش باشد؛ اینجاست که فتنه اهمیت پیدا می‌کند.

لزوم تشخیص به موقع فتنه

وی افزود: فتنه را باید به موقع تشخیص دهیم و حرکت در زمان خودش می‌تواند مؤثر باشد وگرنه بعد از آن با تمام توان هم نمی‌توان موفق شد. اگر شما توصیف درستی نداشته باشید آن موقع تجویز و تشخیص هم غلط خواهد بود بنابراین ما باید مسائل را خوب بفهمیم تا بتوانیم راه حل پیدا کنیم.

جلیلی گفت: در یک نبرد یکی از نکات بسیار مهم این است که نقاط ضعف و قوت خود را بشناسیم و همچنین نقا ضعف و قوت طرف مقابل را بدانیم تا دچار اشتباه نشویم؛ یکی از حرکت‌هایی که دشمن روی کار کار می‌کند این است که نقاط قوت و توانمندی‌ها را بپوشاند و آن را ضعیف نشان دهد چرا که با این کار افرادی دچار شبه خواهند شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ابراز داشت: بنابراین باید بدانیم ضعف‌ها و نقاط قوتمان کجا است تا دچار اشتباه نشویم زیرا دشمنان ما سال‌ها تلاش کرده‌اند که نقاط قوت را بپوشانند و نقاط ضعف ما را بزرگ جلوه دهند.

وی یادآور شد: برخی اوقات اگر ما صحنه را درست نفهمیم و جنگ و موضوعات و مساله‌ها را خوب متوجه نشویم در راه حل‌ها هم نمی‌توانیم درست عمل کنیم و اگر طرف مقابل را بیش از آنچه که هست بزرگ کنیم و آن را ابرقدرت شکست ناپذیر ببینیم طبیعتاً دچار اشتباه خواهیم شد.

سردا ر سلیمانی دشمن شناس و میدان شناس بود

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ابراز داشت: اینجاست که عظمت شخصیت سردار سلیمانی مشخص می‌شود، فرزندی از روستای «قنات ملک» کرمان در عرصه و میدان حاضر می‌شود اما با یک ویژگی بزرگ، و آن این است که میدان را خوب می‌فهمد و با فهم و تدبیر وارد میدان می‌شود در میدان مغلوب دشمن نمی‌شود، در میدان غافل از نقاط قوت خود نمی‌شود و می‌فهمد که میدان چیست.

وی افزود: در جلساتی که با این سردار عزیز داشتیم؛ می‌گفتند «شما نمی‌دانید آمریکا چقدر ضعیف است آنچه که بیان می‌کند یک هیاهو بیش نیست، آمریکا یک طبل توخالی بیش نیست». مقام معظم رهبری در تحلیل شخصیت حاج قاسم فرمودند که عقلانیت حاج قاسم بود که وقتی در صحنه حاضر می‌شد بهترین تصمیمات را می‌گرفت؛ لذا عقلانیتی صحیح است که شما را از ترس و توهم دور می‌کند. کسی که ترسو است نمی‌تواند عقلانیت داشته باشد؛ ترس اول از همه عقل را زایل می‌کند و قدرت محاسبه را در دست می‌گیرد؛ حاج قاسم با ویژگی مهم شجاعت وارد میدان می‌شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: تاریخ را ورق بزنید و ببینید که بسیاری از اوقات سرنوشت یک ملت به خاطر یک ترس کوچک و یک توهم تغییر کرده و دشمن با ایجاد ترس بر ملت‌ها پیروز شده است.

هنر حاج قاسم‌ها در عرصه بین‌الملل واقع بینی است

جلیلی افزود: توهم نیز یک عامل دیگر است که باعث می‌شود میدان خوب دیده نشود، کسانی که دچار توهم در میدان شوند تشنگانی هستند که به جای آب، سراب را می‌بینند. بعضی‌ها فکر می‌کنند در سیاست خارجه باید واقع بین باشیم در حالی‌که هنر حاج قاسم‌ها در عرصه بین‌الملل واقع بینی است واقعیت را می‌دیدند کسانی که واقع بین نیستند سال‌ها در میدان ساکن می‌مانند.

وی گفت: چرا در عراق ۷ هزار میلیارد دلار هزینه کردند و نتیجه نگرفتند؟ چون عرصه بر دشمن تنگ شده بود؛ همین آدم‌ها از ۱۹۴۵ در ژاپن هستند و هنوز آنجا را ترک نکرده و پایگاه‌های نظامی خود را حفظ کرده‌اند.

عضو شورای راهبردی روابط خارجی با بیان اینکه چه عواملی وارد صحنه می‌شوند که محاسبات دشمن در منطقه را به هم می‌ریزد؟ اظهار داشت: باید با یک نگاه دقیق، عقلانیت صحیح و به دور از ترس و توهم به دشمن نگاه کرد؛ چرا دشمنی که اراده می‌کرد جایی را می‌گرفت به یکباره همه محاسباتش به هم می‌ریزد، هر کجا وارد می‌شود با شکست روبه‌رو می‌شود؟ چون قاسم سلیمانی وارد میدان شده بود و او را روبه‌روی خود می‌دیدند.

وی گفت: در هشت سال دفاع از حرم خیلی از عزیزان رفتند، جانفشانی کردند و حماسه آفریدند خیلی‌ها دچار اشتباه تحلیل شدند و صحنه را خوب نفهمیدند. حاج قاسم‌ها در میدان تنها صحنه را نمی‌دیدند بلکه مدیریت‌شان مبتنی بر درک صحیح از میدان و پیروزی مبتنی بر عقلانیت و ایمان قوی بود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه حاج قاسم گفت که تا یک ماه دیگر اثری از داعش بر روی زمین نخواهد بود، افزود: این تهدید حاج قاسم تو خالی نبود و عملی شد.

مکتب حاج قاسم یک تفکر و رویکرد است

جلیلی گفت: اگر امروز از مکتب حاج قاسم نامی برده می‌شود یعنی از یک تفکر، یک رویکرد، یک الزام، یک ایمان، یک صدق نام می‌بریم؛ کسی که تمام ۴۰ سال بعد از انقلاب به دنبال شهادت است و در سخت‌ترین میدان‌ها در همه جا حاضر است این حرکت بزرگی است که از آن یاد می‌شود.

وی ابراز شد: امروز بعد از حاج قاسم این رسالت بر دوش ماست، لذا باید جنگ را شناخت وظیفه خود را به خوبی و به موقع انجام داد باید صحنه و میدان را شناخت و شناساند.

جلیلی گفت: امروز مهم است که ما مسأله را خوب بدانیم اصلی و فرعی، متن و حاشیه، درست و غلط را خوب بدانیم و مغلوب جوسازی‌ها نشویم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: چه کسانی طراح تحریم‌های فلج کننده غیر از تیم اوباما بودند؟ خودشان اعتراف کردند که ما بعد از چند بار جلسه فهمیدیم که تحریم‌های اقتصادی بهترین نقطه قوت ما است که از اهرم میدان اقتصادی برای جنگ استفاده کنیم.

وی افزود: اگر ما میدان و صحنه را به موقع نشناسیم آنها حتماً موفق خواهد شد لذا اگر مردم ما بدانند میدان چیست راه‌حل را پیدا می‌کند.

جلیلی گفت: هر جوان باید در خودش این قابلیت حرکت در راه حاج قاسم را ببینید زیرا سردار سلیمانی از یک روستا وارد عرصه شده بود و نشان داد چگونه یک انسان می‌تواند با ایمان و با درایت موفقیت‌های بسیاری برای ایران و جهان اسلام کسب کند.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا