ایران و جهان

فون در لاین: از این به بعد، لندن برای بروکسل کشور ثالث است

به گزارش خبرگزاری مهر، انگلیس و اتحادیه اروپا هم اکنون به تشریح توافق پسابرگزیتی میان نمایندگان دو طرف پرداختند.

به گزارش بی‌بی‌سی، «اورزلا فون در لاین» رئیس کمیسیون اروپا هم اکنون با شرکت در یک نشست خبری در بروکسل در این باره گفت: توافق به دست آمده توافقی منصفانه، متوازن و مسئولانه برای هر دو طرف است.

وی در ادامه اضافه کرد: ما در نهایت به توافق رسیدیم. راهی سخت و پرفراز و نشیب را طی کردیم؛ ولی توافق خوبی برای به نمایش گذاشتن به دست آوردیم. دو طرف تا ۶۶۸ میلیارد پوند در سال می‌توانند بدون تعرفه گمرکی به مبادله کالا اقدام کنند.

«اورزلا فون در لاین» در ادامه افزود: توافق شد تا قوانین و مقررات اتحادیه اروپا پس از جدایی (در دوران پسابرگزیت)، محترم شمرده شود. به مدت ۵ سال نیز ماهیگیران اروپایی می‌توانند همچون پیش از جدایی، در آب‌های انگلیس به ماهیگیری مبادرت نمایند.

رئیس کمیسیون اروپا با ابراز خرسندی از توافق حاصل شده گفت که بریتانیا از این پس برای اتحادیه اروپا «کشور ثالث» محسوب می‌شود؛ ولی همچنان به عنوان «یک شریک قابل اعتماد» در مجاورت اتحادیه اروپا قرار خواهد داشت.

از سوی دیگر «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس نیز پیرامون این توافق اعلام کرد: توافق (با اتحادیه اروپا) به دست آمد.

به گزارش بی‌بی‌سی، «بوریس جانسون» به دنبال این توافق در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد: بالاخره کنترلِ پول، مرزها، قوانین، تجارت، و ماهیگیری در آب‌های خودمان را به دست گرفتیم. هر آنچه که طی همه‌پرسی سال ۲۰۱۶ و در انتخابات عمومی سال گذشته به مردم بریتانیا وعده داده شده بود، با این توافق حاصل شد. این یک توافق خارق‌العاده بود.

نخست وزیر انگلیس در این باره گفت که این توافق، به صادرکنندگان اجازه می‌دهد حتی «بیشتر از گذشته با دوستان اروپایی ما» تجارت کنند.

توافق امروز میان لندن و بروکسل، برای دیوان دادرسی اروپا که دادگاه عالی اتحادیه اروپا به شمار می‌آید، نقشی منظور نکرده است؛ دو طرف توافق کردند که برای حل اختلافات به جای استفاده از مجاری قضایی اتحادیه اروپا، از قوانین و نهادهای بین المللی استفاده کنند.

این توافق پس از تایید ۲۷ عضو اتحادیه اروپا برای تصویب نهایی به پارلمان اروپا ارائه خواهد شد.

گفتنی است که انگلیس به طور رسمی در ۳۱ ژانویه ۲۰۲۰ از اتحادیه اروپا خارج شد؛ اما مذاکرات دو جانبه ماه‌ها بود که بر سر مسایلی همچون سهمیه ماهیگیری و سایر قوانین تجاری اتحادیه اروپا در بن‌بست قرار داشت.

اتحادیه اروپا و انگلیس فقط تا پایان سال جاری میلادی (کمتر از یک هفته) فرصت داشتند تا در خصوص نوع روابط لندن با بروکسل در شرایط پسابرگزیت به توافق برسند.

اگر هیچ توافق تجاری میان لندن و بروکسل به انجام نمی‌رسید، روابط اقتصادی دو طرف تحت مقررات سازمان تجارت جهانی از سال ۲۰۲۱ قرار می‌گرفت.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا