ایران و جهان

طرح‌های ملی ایلام گرفتار کمبوداعتبارات/حرف بودجه فقط در جلسات است

خبرگزاری مهر -گروه استان‌ها: استان ایلام در غرب ایران یکی از محروم‌ترین مناطق کشور به لحاظ توسعه است، این استان دارای مشکلات متعددی مثل بیکاری، نبود طرح‌های کلان اقتصادی، عدم زیرساخت‌های مناسب از قبیل راه، راه‌آهن، نبود امکانات رفاهی، پزشکی، گردشگری و… است.

طی سال‌های گذشته طرح‌های متعددی برای توسعه این استان تصویب و اجرایی شده که متأسفانه اکثر پروژه‌های ملی استان به دلیل مشکلات متعدد نیمه‌تمام بوده و به‌کندی پیش می‌روند.

طرح‌های مشکل‌دار و نیمه‌تمام در تمامی حوزه‌های استان اعم از کشاورزی، گردشگری، زیرساختی، راه‌سازی، پزشکی و…. وجود دارند که بعضی از آن‌ها بیش از ۱۵ سال است هم هنوز به بهره‌برداری نرسیده‌اند.

طرح‌های راهسازی نیمه تمام

این استان به‌واسطه مرز مهران در سال‌های اخیر همواره به‌عنوان مهم‌ترین گذر مرزی برای تردد زوار اربعین شناخته‌شده است، دولت برای توسعه زیرساخت‌های اربعین در استان طرح‌های بزرگی مثل چهار خطه کردن محور ایلام-مهران در چهار سال گذشته را کلید زده که این طرح هنوز به اتمام نرسیده است.

این طرح هنوز در سه قسمت دیگر در حال اجرایی شدن است و معلوم نیست برای اربعین سال آینده تکمیل شود، البته وعده‌های مسئولان تاکنون محقق نشده است.

در حوزه راه‌سازی پروژه‌های نظیر تونل کبیرکوه، مسیر بدره-قاضی خان، چهار خطه کردن محور اندیمشک-دهلران، ساخت ۲ آزادراه در استان و بسیاری از پروژه‌های شهری و روستایی دیگر در استان به دلیل کمبود اعتبار یا تعطیل هستند یا به‌کندی پیش می‌روند.

راه آهن همچنان بلاتکلیف و اعتبارات جلسه‌ای

یکی از پروژه‌های بلاتکلیف استان ایلام طرح ملی راه‌آهن است، پروژه‌ای که چند ماه پیش توسط رئیس‌جمهور به‌صورت ویدئوکنفرانس هم کلنگ زنی شده ولی تاکنون بدون پیشرفت به دلیل نبود اعتبار بلاتکلیف مانده است.

تخصیص ۹ میلیارد تومانی برای پروژه راه‌آهن ایلام در حد تجهیز یک کارگاه هم نیست ماه گذشته بود که علی‌اکبر بسطامی نماینده مردم ایلام در مجلس در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان که با حضور نایب‌رئیس مجلس و جمعی از مسئولان کشوری برگزار شد، گفت: تخصیص ۹ میلیارد تومانی برای پروژه راه‌آهن ایلام در حد تجهیز یک کارگاه هم نیست.

هرچند هفته پیش استاندار ایلام در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان ایلام اعلام کرد ۲۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارت توازن منطقه‌ای برای سرعت‌بخشی به اجرای پروژه راه‌آهن ایلام در سال آینده دیده‌شده و با رایزنی با وزیر راه و شهرسازی این وزارتخانه نیز ۷۰ میلیارد تومان را برای اجرای آن تخصیص داده است که درمجموع سال ۱۴۰۰ بیش از ۲۷۰ میلیارد تومان در این زمینه هزینه خواهد شد.

قاسم سلیمانی دشتکی افزود: امیدواریم با تخصیص کامل آن حداقل ۱۷ کیلومتر قرارگرفته در خارج از استان تکمیل و شاهد وارد شدن آن به مرزهای استان ایلام باشیم.

طرح بزرگ سامانه گرمسیری نیازمند ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار

یکی دیگر از طرح‌های مهم و ملی استان ایلام پروژه سامانه گرمسیری به‌منظور آبی کردن ۱۸ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان ایلام است که به دلیل کمبود اعتبار تاکنون بخشی از این طرح در استان محقق شده و مشکلات زیادی مثل کمبود اعتبارات دارد.

این طرح که برای رونق و توسعه کشاورزی استان ایلام بسیار حیاتی است در سال‌های اخیر همواره با مشکلات زیادی مواجه بوده و در حال حاضر نیز به دلیل عدم اختصاص اعتبارات لازم به‌کندی پیش می‌رود.

نماینده مردم ایلام در مجلس روز گذشته در حاشیه بازدید معاون وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: سامانه گرمسیری در استان ایلام دارای مشکلات عدیده‌ای است که نسبت به سایر استان‌ها نتوانسته پیشرفت چشمگیری داشته باشد.

علی‌اکبر بسطامی افزود: در تلاش هستیم با مساعدت و همکاری مجمع نمایندگان استان و طی جلسات مختلف در وزارت نیرو و جهاد این طرح بزرگ در مسیر مناسب قرار گیرد.

وی تصریح کرد: در استان‌های دیگر تحت پوشش این سامانه آب در لوله‌ها جاری است اما به‌محض ورود به ایلام داخل لوله‌ها به‌جای آب، شن و ماسه است و این می‌طلبد دقت نظر بیشتری برای حل مشکل صورت گیرد.

طبق گفته مسئولان ارشد استان ایلام تکمیل این طرح نیازمند سه هزار میلیارد تومان است که به نظر می‌رسد این طرح در چند سال آینده تکمیل نشود.

علاوه بر طرح سامانه گرمسیری چند سد استان ایلام نظیر سد سیکان، میمه، ورگر، چناره و… که به حوزه کشاورزی هم مرتبط هستند، در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

عدم تکمیل بیمارستان ۳۷۶ تختخوابی بعد از ۱۰ سال

وضعیت طرح‌های حوزه بهداشت و درمان استان ایلام نیز اصلاً مناسب نیست، بیمارستان ۳۷۶ تختخوابی شهر ایلام که ۱۰ سال از آن ساخت می‌گذرد، هنوز تکمیل‌نشده و با کمبود اعتبار مواجه است.

بیمارستان ۲۲ تختخوابی ملکشاهی نیز بعد از هفت سال هنوز ۶۰ درصد پیشرفت دارد و به سرنوشتی نظیر دیگر طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی استان تبدیل‌شده است.

در حوزه بهداشت و درمان متأسفانه کمبود امکانات بسیار جدی است و بسیاری از بیمارستان‌های استان قدیمی هستند، عدم وجود بیمارستان‌های مجهز باعث رفت‌وآمد مردم استان به دیگر مناطق کشور برای نیازهای درمانی شده است.

طرح‌های فرهنگی و صنعتی بلاتکلیف

طرح‌های فرهنگی استان ایلام نیز متأسفانه حال و روز بسیار ناخوشی دارند، طرح‌های سینما امید و سینما قدس شهر ایلام هنوز بعد از سال‌ها به مرحله اجرایی هم نرسیده‌اند.

برج هنر ایلام نیز بعد از سال‌ها شروع ساخت هنوز به نیمه نرسیده و طبق شنیده‌ها این پروژه همچنان بلاتکلیف است و احتمال تغییر کاربری بنا نیز وجود دارد.

در بحث پروژه‌های صنعتی استان ایلام نیز پروژه‌های زیادی هستند که هنوز بلاتکلیف بوده مثل کارخانه سیمان دهلران که بعد از ۱۵ سال هنوز تکمیل‌نشده است.

پروژه پتروشیمی و «ان جی ال» دهلران از پروژه‌های حوزه نفت و گاز هستند که نیاز مبرم به اعتبار دارند، فاز دوم پالایشگاه گاز ایلام نیز پس از سال‌ها وعده هنوز اجرایی نشده است.

طرح‌های نیمه‌تمام ایلام در اولویت بودجه سال آینده

نماینده مردم ایلام در مجلس در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام استان ایلام در بخش راه‌سازی، کشاورزی، صنعتی، نفت و گاز و…در اولویت کاری نمایندگان استان در مجلس است.

سارا فلاحی بیان کرد: پروژه راه‌آهن، سامانه گرمسیری، چهار خطه کردن محور ایلام-مهران، آزادراه کربلا (حمیل- ایلام-مهران)، پتروشیمی و «ان جی ال» دهلران، تونل کبیرکوه، سد چناره و.. ازجمله این پروژه‌ها هستند.

یکی از طرح‌های بسیار مهمی که برای استان بسیار حیاتی بوده طرح سامانه گرمسیری است و تأمین اعتبار این طرح از طریق وزارت خانه‌های نیرو و کشاورزی ضروری است وی با اشاره به اینکه با توجه به تعداد پروژه‌های نیمه‌تمام استان ایلام، اختصاص اعتبار ویژه برای اتمام این طرح‌ها نیاز است، افزود: یکی از طرح‌های بسیار مهمی که برای استان بسیار حیاتی بوده طرح سامانه گرمسیری است و تأمین اعتبار این طرح از طریق وزارت خانه‌های نیرو و کشاورزی ضروری است.

فلاحی عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین نیازهای استان تکمیل طرح‌های حوزه راه‌سازی و زیرساخت‌های اربعین در استان است که به همین منظور بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان در سال آینده در بحث اربعین برای استان بودجه درنظرگرفته شده است.

طرح‌های نیمه‌تمام ایلام به‌زودی به اتمام نمی‌رسند

یکی از فعالان حوزه اقتصادی در استان ایلام نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به چالش‌های بزرگ طرح‌های نیمه‌تمام در استان، گفت: بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام استان نیاز است.

علی تیموری بیان کرد: در سفر نوبخت به استان بیش از یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی استان اختصاص یافت که عملاً نقش زیادی در شتاب‌دهی به پروژه‌های عمرانی استان ندارد.

وی گفت: بسیاری از طرح‌های نیمه‌تمام استان ایلام به علت طولانی شدن، در حال مستهلک و فرسوده‌شدن هستند.

تیموری با اشاره به محرومیت‌های بی‌شمار استان ایلام، افزود: بسیاری از طرح‌های نیمه‌تمام استان مثل پروژه‌های صنعتی و راه‌سازی برای سرمایه‌گذاری و اشتغال در استان بسیار حیاتی هستند.

وی گفت: با وضعیت موجود و بودجه سال آینده طرح‌های نیمه‌تمام استان به این زودی به اتمام نمی‌رسند.

وضعیت بودجه طرح‌های نیمه تمام استان در سال ۱۴۰۰

استاندار ایلام در مورد آخرین وضعیت بودجه استان و اختصاص اعتبار به طرح‌های نیمه‌تمام استان عنوان کرد: در سال جاری برای تکمیل پروژه بیمارستان ۳۷۶ تختخوابی شهر ایلام ۱۳۰ میلیارد تومان اعتبار جذب‌شده است.

قاسم سلیمانی دشتکی عنوان کرد: اعتبارات عمرانی استان ایلام در لایحه بودجه ۱۴۰۰ بیش از ۷۰.۵ درصد افزایش‌یافته است.

وی گفت: اعتبارات طرح‌های ملی و ملی استانی شده مربوط به ایلام شامل حوزه‌هایی مانند حمل‌ونقل، راه‌آهن، آب و فاضلاب، سدها و دانشگاه‌ها و … در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ با احتساب طرح سامانه گرمسیری ۱۰۸.۲ درصد نسبت به سال جاری افزایش داشته است.

سلیمانی‌دشتکی گفت: اعتبارات طرح‌های ملی و ملی استانی شده مربوط به ایلام شامل حوزه‌هایی مانند حمل‌ونقل، راه‌آهن، آب و فاضلاب، سدها و دانشگاه‌ها و … در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ با احتساب طرح سامانه گرمسیری ۱۰۸.۲ درصد نسبت به سال جاری افزایش داشته است.

وی اضافه کرد: تکمیل سد میمه نیز از پروژه‌های مهم در توسعه مناطق جنوبی استان است که دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۰ به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته و ۸۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل آن اعتبار لحاظ کرده است و در کنار آن اعتبار برای ادامه روند اجرایی سدهای سیکان و چناره نیز دیده‌شده است.

استاندار ایلام همچنین از تأمین اعتبار لازم برای ادامه اجرای پروژه سامانه گرمسیری در لایحه بودجه سال آینده خبر داد و گفت: در سفر اخیر رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور ۵۵۰ میلیارد تومان برای این پروژه اختصاص یافت و در بودجه ۱۴۰۰ نیز ۴۵۰ میلیارد تومان دیگر اختصاص یافت این در حالی است که پارسال تنها ۵۵ میلیارد تومان برای این طرح اختصاص‌یافته بود.

وی در ادامه با اشاره به دو طرح مهم سامانه گرمسیری و احیای اراضی کشاورزی در استان گفت: برای اتمام طرح گرمسیری نیازمند ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار دیگر هستیم و این نیازمند توجه و مساعدت ویژه مسئولان کشوری است.

سلیمانی‌دشتکی از تخصیص ۱۰۰ میلیارد تومان به تونل کبیرکوه خبر داد و گفت: تونل کبیر کوه یکی از ۲۳ پروژه مهم و نیمه‌تمام استان بود که در سفر اخیر نوبخت رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور در لیست تأمین اعتبار قرارگرفته است.

به نظر می‌رسد استان ایلام با تعداد زیادی از طرح‌های نیمه‌تمام و مشکل‌دار برای سال‌های آینده مواجه است که در صورت تخصیص اعتبارات می‌توان به تکمیل این پروژه‌ها امیدوار بود. تعدادی از این پروژه‌ها ازجمله در حوزه زیرساختی و راه‌سازی برای استان ایلام با توجه به برگزاری مراسم اربعین بسیار ضروری هستند.

طرح‌های کشاورزی و صنعتی با توجه به معضل بیکاری در استان ایلام و مهاجرت جوانان به دیگر استان‌های کشور برای یافتن شغل نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند.

با توجه به محرومیت‌های بی‌شمار استان ایلام، اختصاص اعتبار ویژه از سوی مسئولان ارشد کشور برای شتاب‌ده‌ی به این پروژه‌ها ضروری است.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا