ایران و جهان

شورای شهر با قبول استعفای «نظری» خط قرمز خود را زیرپا می‌گذارد؟


خبرگزاری مهر؛ گروه جامعه: طی هفته اخیر موضوع استعفای حجت نظری عضو شورای اسلامی شهر تهران به یکی از حواشی جلسات علنی شورای شهر تبدیل شده است.

موضوعی که در میان اعضا بی سابقه نیست و طی ۴ سال گذشته، بارها شاهد اعلام کناره گیری برخی از اعضا از عضویت در شورای شهر بوده‌ایم. هرچند که این استعفاها عملی نشده و در حد حاشیه یا شایعه باقی مانده است.

این موضوع از آن حیث اهمیت داشت که برخی فعالین سیاسی از همپیمان شدن اعضای یکدست اصلاح طلب شورای شهر پنجم برای عدم ورود هر یک از اعضای علی البدل به این دوره از شورای شهر خبر داده بودند، به گونه‌ای که یکی از علل عدم انتخاب محسن هاشمی به عنوان شهردار تهران توسط اعضای شورا را همین یکدست ماندن ۲۱ عضو اصلاح طلب و عدم اجازه نزدیک شدن حتی یک اصولگرا به این درخت ممنوعه اصلاح طلبان ذکر کرده بودند.

این بار نیز حجت نظری در جلسه علنی روز یکشنبه ۳۰ آذر ماه، از استعفای خود از شورای شهر تهران و تمایل به پایان دادن فعالیت خود در این شورا خبر داد.

به دنبال این اظهارات نظری، محسن هاشمی رئیس شورای شهر نیز امروز پس از پایان جلسه علنی شورا و در جمع خبرنگاران، در واکنش به خبر کناره گیری این عضو شورای شهر گفت: آقای نظری دو هفته پیش نامه‌ای به بنده دادند که بوی استعفا می‌داد اما این نامه ثبت نشده است و ما یک شبهه استعفا را در هیئت رئیسه مطرح کردیم که هیئت رئیسه با آن مخالفت کرد. این نامه به آقای امینی نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران داده شد تا با آقای نظری برای صرف نظر از استعفای خود صحبت کنند.

هاشمی افزود: آقای امینی هنوز گزارشی در این باره ارائه نکرده‌اند و احتمالاً گزارش وی یکشنبه هفته آینده به هیئت رئیسه تحویل و سپس درباره آن تصمیم گیری خواهد شد. بنده تصور می‌کنم که بعد از دادن این نامه به بنده، در موضوع سمن‌ها قدری سو تفاهم ایجاد شد و موجب ناراحتی آقای نظری شد.

بر اساس قانون عملی شدن استعفای یکی از اعضای شورای شهر از نمایندگی خود، پس از تحویل استعفای رسمی به هیئت رئیسه شورا سپس رأی گیری درباره آن در صحن علنی انجام می‌شود و در صورت رأی آوردن موضوع استعفا با اکثریت آرا، استعفای اعضا نهایی می‌شود.

از سوی دیگر در صورت کناره گیری یکی از اعضای کنونی شورای شهر، براساس قانون نفرات علی‌البدل به عنوان جایگزین وی وارد شورا خواهد شد. در شرایط کنونی نیز در صورت خالی شدن صندلی حجت نظری در صحن شورای شهر، بر اساس ضوابط مهدی چمران فعال اصولگرا و نایب رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب جای نظری را در شورای پنجم خواهد گرفت.

چمران که از دور دوم تا چهارم شورا شهر تهران، ریاست شورا را برعهده داشت، در دور پنجم به عنوان نفر بیست و دوم و عضو علی‌البدل شورا رأی آورد و براساس قانون نیز در صورت کناره گیری هر یک از اعضای شورای فعلی نیز وارد شورا خواهد شد.

با این حال پس از داغ شدن موضوع استعفای حجت نظری، به سراغ چمران رفتیم تا از واکنش وی به این خبر اطلاع کسب کنیم.

چمران: احتمال استعفای نظری وجود ندارد

وی در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به این سوال که در صورت کناره گیری نظری از شورای شهر، آیا به شورا خواهد آمد یا خیر، گفت: در موضوع استعفای آقای نظری هیچ امر قطعی وجود ندارد. هنوز استعفای ایشان در هیئت رئیسه ثبت رسمی نشده و مشخص نیست که این استعفا در صحن رأی بیاورد و پذیرفته شود یا خیر.

چمران افزود: وقتی چیزی هنوز اتفاق نیفتاده و وجود ندارد، به آن فکر نمی‌کنم و درباره آن هم نظری نمی‌دهم.

رئیس سابق شورای شهر پایتخت در پاسخ به این سال که در صورت احتمال نهایی شدن این استعفا چه اقدامی خواهید کرد، عنوان کرد: احتمال عملی شدن استعفای این عضو شورا وجود ندارد و در صورتی هم که استعفا اجرا شود، آن موقع درباره حضور خودم در شورای شهر اظهار نظر خواهم کرد.

دی ماه سال گذشته نیز بهاره آروین و ناهید خداکرمی دو عضو شورای شهر پنجم در فضای مجازی از کناره گیری خود از شورا خبر دادند و در آن زمان نیز بحث احتمال ورود چمران به شورای شهر مطرح شد هرچند که این اتفاق رخ نداد و آروین و خداکرمی نیز از جایگاه خود استعفا ندادند.

حال باید دید که ماجرای ادعای نظری مبنی بر کناره گیری از شورای شهر به کجا ختم می‌شود و آیا شورای پنجم با حضور اعضای کنونی یا با حضور یکی از اعضای حزب اصولگرایان به کار خود پایان خواهد داد.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا