ایران و جهان

«شهید سلیمانی» پروژه‌های آمریکا در منطقه را ناکام گذاشت


خبرگزاری مهر گروه بین الملل: امروز ۳ ژانویه سال ۲۰۲۱ مصادف با اولین سالروز ترور جنایتکارانه «سردار سلیمانی» و همرزمانش توسط ایالات متحده آمریکا در نزدیکی فرودگاه بغداد است؛ فرمانده ای که نقش مهمی در نبرد با تروریست‌های تکفیری در سراسر منطقه به ویژه در سوریه و عراق ایفا کرد و از عوامل مهم شکست‌های متعدد آمریکا و صهیونیسم در منطقه بود.

در همین ارتباط، خبرگزاری مهر گفتگویی را با «سید طاهر الهاشمی» عضو مجمع جهانی اهل بیت (ع) ترتیب داده است. وی در جریان این گفتگو تأکید کرد: شهید سلیمانی با تمام توان از ساحت اسلام دفاع به عمل آورد و با گروه‌های تروریستی و حامیان آنها به مبارزه پرداخت.

وی در ادامه یادآور شد: سردار سلیمانی زمینه‌های برقراری صلح، ثبات و امنیت را در منطقه فراهم کرد و در نتیجه تمامی این اقدامات، نقش مهمی را در عرصه وحدت بخشی به امت اسلامی ایفا کرد. در ادامه مشروح گفتگو با عضو مصریِ مجمع جهانی اهل بیت (ع) را مطالعه می‌کنید؛

*ترامپ شاید با تصور اینکه با ترور مرد شماره یک مبارزه با تروریسم جریان مقاومت را از کار خواهد انداخت و نقطه پایانی بر گفتمان ضد آمریکایی در منطقه بگذارد، اقدام به ترور سردار سلیمانی کرد. به نظر شما این اقدام چه تأثیری بر جریان مقاومت گذاشت؟

در ابتدا باید بگویم که در حال حاضر یک قدرت اسلامی بزرگ وجود دارد و آن، جمهوری اسلامی ایران است. همگان باید این مسأله را بدانند که این قدرت اسلامیِ بزرگ روز به روز قدرتمندتر می‌شود. در واقع، جمهوری اسلامی ایران، دانشگاه بزرگی است که از آن فرماندهان، رهبران و علما فارغ التحصیل می‌شوند.

سردار سلیمانی فارغ التحصیل دانشگاه جمهوری اسلامی ایران بود؛ او در واقع صاحب یکی از بزرگترین مکتب‌های عصرِ حاضر بود فلذا «سردار قاسم سلیمانی» نیز یکی از این فرماندهان و رهبرانی است که از دانشگاه جمهوری اسلامی ایران فارغ التحصیل شده بود. او صاحب یکی از بزرگترین مکتب‌ها در عصرِ حاضر بود. او با تمام توان از ساحت اسلام دفاع به عمل آورد و با گروه‌های تروریستی و حامیان آنها به مبارزه پرداخت. در واقع «شهید سلیمانی» با تروریست‌های تکفیری در سوریه و عراق جنگید و در نهایت نیز موفق به شکست آنها شد.

سردار سلیمانی با نقش آفرینی در نابودی تروریست‌های تکفیری داعش در سوریه و عراق تمامی پروژه‌ها، نقشه‌ها و طرح‌های خطرناک استکبارِ استعمارگر یعنی آمریکا و رژیم صهیونیستی را به شکست کشاند. رژیم‌های عربی نیز از این طرح و نقشه‌ها حمایت کردند اما سردار سلیمانی تمامی این طرح‌ها را با شکست مواجه ساخت. بنابراین، با شکست داعش، تمامی پروژه‌های آمریکا، صهیونیسم و متحدان عربی آنها ناکام باقی ماند.

*سردار سلیمانی به عنوان قهرمان مبارزه با گروه تروریستی داعش شناخته می‌شد. شما تأثیر نقش ایشان را در مبارزه با داعش در سوریه و عراق چگونه ارزیابی می‌کنید؟

«شهید سلیمانی» یک فرمانده قهرمان بود. آنچه که او در نبرد با تروریسم در سوریه و عراق انجام داد موجب شد تا به قهرمان شماره یک نبرد با تروریسمِ داعشی تبدیل شود. ما به خوبی دیدیم که این فرمانده بزرگ در خط مقدم دفاع از اسلام و مسلمانان نقش آفرینی کرد. واقعیت آن است که سردار سلیمانی نه از اسلام و مسلمانان که از انسانیت دفاع کرد.

خطر تروریسمِ داعشی، خطری بود که همگان را تهدید می‌کرد. با این حال، سردار سلیمانی از همگان در برابر این خطر حفاظت کرد. بنابراین، واضح است که او نقش مهمی را در غلبه بر تروریسمِ تکفیری ایفا کرد.

*ترور سردار سلیمانی چه بازتابی در مصر و افکار عمومی جهان داشت؟

بازتاب حادثه ترور سردار سلیمانی و همرزمانش یعنی «ابومهدی المهندس» و دیگر شهدا باعث شوکه شدن تمامی دوستان آنها شد. این حادثه همچنین دیگر ملت‌ها ازجمله ملت مصر را متأثر کرد. ملت مصر به دنبال حادثه ترور سردار سلیمانی شوکه شد. ملت‌های عربی جملگی تحت تأثیر این حادثه دردناک قرار گرفتند. به دنبال این حادثه، ملت‌های عربی و اسلامی به شدت از ترامپِ احمق خشمگین شدند.

تمامی ملت‌های شریف، سردار سلیمانی را الگو و چراغ راه خود قرار داده اند؛ او در قلب همه مسلمانان و آزادگان جای دارد امروز همگان می‌دانند که دولت آمریکا یک دولتِ کاملاً تروریستی است که حتی همین کشورهای عربی و اسلامیِ متحد او نیز از دست آن در امان نیستند. وجود چنین دولتِ تروریستی موجب شده است تا محور مقاومت عزم بیشتری برای تحقق پیروزی در برابر استعمارگران و حامیان تروریسم داشته باشد.

ترور شهید سلیمانی موجب شد تا بسیاری از جوانان امت اسلامی در اندیشه انتقام گیری از تروریسم و حامیان آن باشند.

*به نظر شما تداوم مسیر شهید سلیمانی در عرصه حمایت از مقاومت و نیز وحدت بخشی به امت اسلامی چگونه میسر خواهد بود؟

پیشتر نیز به نقش مهم، راهبردی و تأثیرگذار شهید سلیمانی در سطح منطقه‌ای و فرامنطقه ای اشاره کردم. او بیشترین نقش را در غلبه بر تروریسم تکفیری داعش ایفا کرد و هیچکس در این مسأله کوچک‌ترین شک و شبهه‌ای ندارد. او زمینه لازم برای به زیر کشیدن ایالات متحده آمریکا در منطقه را فراهم کرد. او زمینه‌های برقراری صلح، ثبات و امنیت را در منطقه فراهم کرد و در نتیجه تمامی این اقدامات، نقش مهمی را در عرصه وحدت بخشی به امت اسلامی ایفا کرد.

*همانطور که می‌دانید شهید سلیمانی از محبوبیت بسیار بالایی نزد ملت‌های منطقه برخوردار بود. بسیاری از ملت‌های منطقه علیرغم گذشت یک سال از شهادت حاج قاسم سلیمانی همچنان به وی عشق می‌ورزند. علت اصلی و اساسی این محبوبیت را در چه می‌بینید؟

آنچه که شهید سلیمانی برای امت اسلامی انجام داد تمامی انسان‌های شریف را بر آن داشت تا او را دوست بدارند و به او عشق ورزند. در واقع، تمامی ملت‌های شریف این فرمانده بزرگ و مجاهد را الگوی خود و چراغ راهشان قرار دادند. شهید سلیمانی با خدماتی که به امت اسلامی ارائه کرد و با نقشی که در عرصه نبرد با تروریسم ایفا کرد، در قلب‌های ملت‌های مسلمان و آزاده جای گرفت و از محبوبیت بالایی نزد همگان برخوردار گشت.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا