ایران و جهان

سردار سلیمانی مدافع خاورمیانه و خنثی کننده توطئه های آمریکا بود


خبرگزاری مهر، گروه بین‌الملل – محمدعلی حق‌شناس: نزدیک به یک سال از ترور بزدلانه سردار قاسم سلیمانی توسط ایالات متحده آمریکا می‌گذرد. او که به دعوت رسمی عراق در بغداد حضور داشت در یک حمله پهپادی به همراه جمعی از یارانش در فرودگاه بین‌المللی بغداد به شهادت رسید.

برای مرور نقش سردار سلیمانی در منطقه، خبرنگار مهر گفتگویی با «فراس النجم» داشته که متن آن در ادامه آمده است. النجم مدیر «مدافعان حقوق بشر کانادایی» (Canadian Defenders for Human Rights) است.

*با توجه به قوانین بین‌المللی، ارزیابی شما از اقدام ایالات متحده برای ترور سردار سلیمانی چیست؟

رژیم ایالات متحده و به ویژه دولت ترامپ با ترور سردار سلیمانی قوانین بین‌المللی را بدون اینکه ابراز پشیمانی کنند نقض کردند. ترور در حالی صورت گرفت که سردار سلیمانی از طریق کانال‌های عراقی به این کشور دعوت شده بود. دولت‌های ایران و عراق موافقتنامه‌های امنیتی دوجانبه‌ای داشتند و ایالات متحده با این حمله در واقع این موافقتنامه‌ها را هدف قرار داد. آمریکا در این حمله همچنین یکی از مهم‌ترین فرماندهان حشد شعبی یعنی ابو مهدی المهندس را ترور کرد که رهبری مبارزات با سازمان تروریستی داعش را بر عهده داشت.

المهندس بخشی از سیستم سیاسی دموکراتیک عراق بود و اکثریت پارلمان عراق نیز برای افزودن حشد شعبی به نیروهای نظامی عراق رأی مثبت داده بودند. یکی از نکات مهم دیگر که باید به آن اشاره کرد خروج ایالات متحده از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد و تهدید مشاور پیشین و جنگ‌طلب ترامپ، جان بولتون، است که تهدید کرده بود اگر دادگاه بین‌المللی لاهه در مورد جنایات جنگی آمریکا در افغانستان و جاهای دیگر تحقیق کند، این دادگاه را تحریم خواهد کرد. ما با چنین سیستم آمریکاییِ قانون شکنی سر و کار داریم.

*نقش سردار سلیمانی در مبارزه با تروریسمی که توسط ایالات متحده و عربستان پشتیبانی می‌شود را چطور ارزیابی می‌کنید؟

سلیمانی فرماندهی موفق و مدافع خاورمیانه بود. او در جنگ لبنان و رژیم اشغالگر صهیونیستی در سال ۲۰۰۶ در خط مقدم قرار داشت؛ جنگی که نتیجه فوق‌العاده‌ای داشت و باعث شد تمام اسیران لبنانی توسط رژیم غیرقانونی اسرائیل آزاد شوند. این رژیم تا آن زمان این درجه از حقارت را تجربه نکرده بود.

سلیمانی در دفاع از سوریه در برابر سازمان‌های جهانی تروریستی، که توسط رژیم‌های شیطانی آمریکا و عربستان پشتیبانی می‌شدند، نیز در خط مقدم قرار داشت. او همچنین کمک شایانی در دفاع از حرم نوه پیامبر مکرم اسلام (ص) حضرت زینب (س) در دمشق داشت. سال‌های پایانی عمر سلیمانی در میدان نبرد با تروریست‌های داعشی گذشت که مناطق زیادی از عراق را تصرف و تعداد زیادی از عراقی‌ها را قتل عام کرده بودند. سلیمانی یکی از مهندسین اصلی در آزادسازی مناطق شمالی عراق از جمله منطقه کُردنشین بود و مسعود بارزانی هم این را تأیید کرده است.

*نظر شما در مورد نقش سردار سلیمانی در خنثی‌سازی توطئه‌های ایالات متحده برای تغییر نقشه منطقه چیست؟

سلیمانی و یارانش توانستند تروریسمی که توسط آمریکا مهندسی و پشتیبانی می‌شد را شکست دهند و آمریکایی‌ها به نقطه‌ای از ناامیدی رسیدند که حس کردند باید او را به شکلی بزدلانه ترور کنند و این ترور نیز ماهیت آنها را برملا کرد. سلیمانی توافقنامه شیطانی سایکس-پیکو را پاره کرد و با تغییر نقشه منطقه، کاری کرد که نیروهای مقاومت از لبنان تا فلسطین و از سوریه تا عراق دست به دست یکدیگر بدهند. همانطور که سردار در سخنرانی‌هایش پیش‌بینی کرده، این مقاومت متحد روزی فلسطین اشغالی را آزاد خواهد کرد. سلیمانی چندین مرتبه وارد غزه شد و به ساخت تونل‌های زیرزمینی کمک کرد؛ تونل‌هایی که به مقاومت کمک کرده تا پاسخ قاطعی به تجاوزات اسرائیل بدهند.

این تونل‌ها باعث شده که اسرائیلی‌ها قبل از تجاوز مجدد به فلسطین، همه جوانب را در نظر بگیرند. نماینده جنبش حماس در لبنان، احمد ابومهدی، نقش قاسم سلیمانی را تأیید کرده بود و مهر تأیید را اسماعیل هنیه یکی از رهبران جنبش حماس زد؛ زمانی که وی در مراسم تشییع شهید سلیمانی شرکت کرد و طی مراسم با صدای بلند گفت که سلیمانی شهید قدس است.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا