ایران و جهان

سازمان ملل «قطعنامه حق حاکمیت دائمی ملت فلسطین» را تصویب کرد


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه القدس العربی، مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز سه شنبه با اکثریت آرا و به رغم کارشکنی‌های دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی قطعنامه» حق حاکمیت دائمی مردم فلسطین بر سرزمین اشغالی فلسطین، از جمله قدس شرقی» را به تصویب رساند و بدین ترتیب، یک پیروزی دیگر را برای ملت فلسطین رقم زد.

در رأی‌گیری برای تصویب این قطعنامه، ۱۵۳ کشور به این قطعنامه رأی مثبت و پنج کشور کانادا، جزایر مارشال، میکرونزی، جمهوری نائورو و آمریکا به همراه رژیم صهیونیستی به آن رأی منفی و ۱۷ کشور هم رأی ممتنع دادند.

«ریاض المالکی» وزیر خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین در پی تصویب این قطعنامه گفت: «رأی مثبت به این قطعنامه، حق مردم فلسطین بر منابع طبیعی خود، از جمله زمین، منابع انرژی و آب را بدون تضییع حقوق آنها در دریا و حق جبران خسارت ناشی از بهره برداری اسرائیل از منابع طبیعی را تأیید می‌کند».

وی خاطرنشان کرد که رأی مثبت به این قطعنامه نشاندهنده تأیید حق مسلم ملت فلسطین و رد حملات تروریستی شهرک نشینان علیه این سرزمین و صاحبان آن از سوی جامعه بین‌الملل است و المالکی از جامعه جهانی خواست تا به اجرای تصمیمات بین‌المللی پایبند باشند و آزادی مردم فلسطین را در استفاده از زمین‌ها، حقوق و منابع خود تضمین کنند و به بهره برداری، سو استفاده از این منابع پایان دهند.

وزیر خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین کشورهایی را که به این قطعنامه رأی مثبت دادند، ستود و از کشورهایی که به آن رأی مخالف یا ممتنع دادند خواست تا مواضع خود را بررسی کنند و آنچه را که قطعنامه‌های بین‌المللی برای تضمین حق مسلم و ابدی ملت فلسطین بر سرزمین خود و حقوق مسلم آنها قائل شده‌اند، مورد توجه قرار دهند؛ قطعنامه‌هایی که در رأس آن حق تعیین سرنوشت، بازگشت و استقلال دولت فلسطین با پایتختی قدس شرقی و حاکمیت دائمی وجود دارد.

لازم به ذکر است که مجمع عمومی سازمان ملل متحد چند روز پیش با اکثریت قاطع قطعنامه «حق ملت فلسطین در تعیین سرنوشت» را تصویب کرد. پیش از این نیز مجمع عمومی سازمان ملل متحد شش قطعنامه دیگر به نفع فلسطینیان تصویب کرد، اما دولت آمریکا با سو استفاده از اختیارات خود در شورای امنیت، از مجازات رژیم صهیونیستی به دلیل نقض جدی قوانین بین الملل جلوگیری می‌کند.

«ریاض منصور» سفیر تشکیلات خودگردان فلسطین در سازمان ملل در اینباره گفت کسانی که مانع از اجرای قطعنامه «۲۳۳۴» شورای امنیت سازمان ملل در مورد شهرک سازی شدند، دولت رئیس جمهور ترامپ است که در سال ۲۰۱۷ قدرت را به دست گرفت. وی همچنین ابراز امیدواری کرد که دولت جدید ایالات متحده، به ریاست «جو بایدن» رئیس جمهور جدید آمریکا که در ماه میلادی آینده قدرت را در دست می‌گیرد، به قطعنامه ۲۳۳۴ احترام بگذارد.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا