ایران و جهان

دوئل انتخاباتی آمریکا/دردسرهای تازه ترامپ برای جمهوریخواهان

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل شبنم شکوهی: بخش دوم- نتیجه نهایی انتخابات سنای جورجیا که از ساعاتی پیش آغاز و تا پاسی از شب ادامه می‌یابد، با پایان مهلت رأی دهی و بسته شدن حوزه های رأی گیری اعلام می‌شود. از آنجا که نتیجه این انتخابات می‌تواند در دو سال نخست ریاست جمهوری «جو بایدن» نقش تعیین کننده‌ای در جنگ قدرت میان اردوگاه جمهوریخواهان و دموکراتها ایفا کند، کارزارهای انتخاباتی این دو حزب اصلی آمریکا راهبردهای گوناگونی را برای جلب آرای بیشتر رأی دهندگان اتخاذ کردند که ما در این نوشتار به طور خلاصه راهبرد حزب دموکرات در این ایالت را تشریح کرده و پس از آن به انتخابات زودهنگام در جورجیا و نرخ مشارکت رأی دهندگان و همچنین تحولات مهم در یک هفته مانده به انتخابات به ویژه در اردوگاه جمهوریخواهان خواهیم پرداخت.

سیاهپوستان و گروههای حاشیه نشین؛ جوامعِ هدف دموکراتها برای کسب پیروزی

دموکراتها که امسال برای نخستین بار از سال ۱۹۹۲ میلادی شاهد پیروزی نامزد ریاست جمهوری خود در ایالت جورجیا بودند، در دو ماه اخیر با امید به کسب کرسی سنا تبلیغات هدفمندی را برای جلب مشارکت رأی دهندگان سیاهپوست، ساکنان نواحی حومه به ویژه زنان و گروههای ثالث آغاز کردند؛ زیرا به باور آنها، عدم مشارکت این گروه از رأی دهندگان به بروز شکافی در آرا می‌انجامد که نامزدهای دموکرات قادر به ترمیم آن نخواهند بود. در حقیقت، دموکراتها به مشارکت این سه گروه در انتخابات به مثابه یک وزنه تعادل نیاز دارند. در ادامه هر یک از این گروه‌ها را جداگانه بررسی می‌کنیم:

دموکراتها در دو ماه اخیر با امید به کسب کرسی سنا تبلیغات هدفمندی را برای جلب مشارکت رأی دهندگان سیاهپوست، ساکنان نواحی حومه به ویژه زنان و گروههای ثالث آغاز کردند. سیاهپوستان مشتاق

تبلیغات گسترده و پرهزینه انتخاباتی با رقم سرسام آور ۴۵۰ میلیون دلار اکثریت رأی دهندگان سیاهپوست را به شرکت در این انتخابات ترغیب کرده است؛ تا جایی که نتایج یک نظرسنجی از زنان سیاهپوست ایالت جورجیا نشان می‌دهد که تقریباً تمام این زنان- به رغم بی اطلاعی برخی از آنها از تاریخ دقیق انتخابات- قصد دارند در رأی گیری شرکت کنند. میزان مشارکت رأی دهندگان سیاهپوست نیز در رأی گیری زودهنگام ۳۲ درصد (یک سوم کل آرا) اعلام شد که نسبت به نرخ مشارکت ۲۷.۷ درصد در ماه نوامبر یک افزایش را نشان می‌دهد.

ساکنان نواحی حومه به ویژه زنان

زمانی که «استیسی آبرامز» زن آفریقایی تبار و عضو کنگره ایالتی جورجیا در انتخابات ۲۰۱۸ فرمانداری با اختلاف اندکی نتیجه را به «برایان کمپ» رقیب جمهوریخواه خود واگذار کرد، کمیته ملی حزب ملی دموکرات بر آن شد که یک کمپین ریاست جمهوری قدرتمند را در جورجیا راه بیاندازد. دموکرات‌ها در این کارزار انتخاباتی به جای تمرکز بر جلب آرای کارگران سفید پوست بر شکل دهی به یک جمعیت غیرسفیدپوست رو به رشد و به لحاظ سیاسی متعهد به عنوان یک نیروی سیاسی قدرتمند و اثرگذار در انتخابات تمرکز کردند. در واقع همین گروه متنوع نژادی و فرهنگی از افراد نسبتاً تازه وارد به مناطق حومه بود که بایدن، نامزد دموکراتها را در رأس انتخابات سوم نوامبر قرار داد.

گروههای ثالث

در عرصه انتخابات سنای جورجیا، دهها گروه ثالث نیز در تلاش برای جلب آرا یا کمک‌های مالی به نفع نامزدهای دموکرات وارد عمل شدند. یکی از این گروه‌ها، طرح ابتکاری #بُردن هر دو کرسی است که بنیانگذار آن، «اندرو یانگ» نامزد پیشین حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری، برای کارزارهایی که از رأی دهندگان رنگین پوست حمایت می‌کنند، کمک مالی جمع آوری می‌کند.

«پروژه رأی دهندگان مرد سیاهپوست» نیز ۴۶۰ هزار مرد سیاهپوست و رأی دهنده در ایالت جورجیا را که سالهاست رأی نداده‌اند، هدف قرار داد. در راستای همین تلاش‌ها، بیش از ۸۰ هزار تن از مردان سیاهپوستی که در انتخابات ۲۰۱۶ و ۲۰۱۸ رأی نداده بودند، در انتخابات نوامبر شرکت کردند. با این شرایط می‌توان گفت که پیروزی دموکراتها در این انتخابات یک دستاورد بزرگ برای این حزب خواهد بود؛ چرا که به سایر ایالت‌های آمریکا نشان خواهند داد که نیروهای تأثیرگذار در عرصه سیاسی جورجیا می‌توانند به موفقیت بیشتر دموکراتها در سایر مناطق حومه مملو از نژادهای گوناگون کمک شایانی کنند.

دموکرات‌ها در این کارزار انتخاباتی بر شکل دهی به یک جمعیت غیرسفیدپوست رو به رشد و به لحاظ سیاسی متعهد به عنوان یک نیروی سیاسی قدرتمند و اثرگذار در انتخابات تمرکز کردند. رأی گیری زودهنگام در جورجیا (آرای حضوری و پستی)

همزمان با سیل تبلیغات تلویزیونی نامزدها، نصب تصاویر و شعارهای انتخاباتی آنان بر روی بیلبوردهای بزرگ تبلیغاتی در بزرگراه‌های اصلی و هزاران روش معمول و غیرمعمول دیگر برای بمباران تبلیغاتی رأی دهندگان روزانه حدود ۱۵۰ هزار رأی زودهنگام به صندوقهای ایالت جورجیا انداخته شد؛ بطوری که با گذشت تنها شش روز از آغاز رأی گیری اولیه و حدود چهارهفته از آغاز رأی گیری پستی، رقم آرای اخذ شده به طور غیرمعمولی بالا و تقریباً همپای نرخ مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر با بیش از ۵ میلیون رأی مأخوذه بود. لازم به ذکر است که در انتخابات سنای جورجیا در سوم نوامبر بیش از نیمی از رأی دهندگان ثبت نام شده (۵۷%) رأی داده بودند.

با توجه به اینکه معمولاً در انتخابات دور دوم انتظار می‌رود حدود ۵۰ درصد از رأی دهندگان در انتخابات شرکت کنند- رقمی در حدود ۲.۵ میلیون رأی- اما بالا بودن آرای زودهنگام- بیش از سه میلیون رأی- از مشارکت بی سابقه مردم جورجیا در این انتخابات سرنوشت ساز حکایت دارد. داده‌های اولیه این انتخابات نیز برای دموکراتها تاحدودی امیدبخش است؛ زیرا حدود ۵۹ درصد از رأی دهندگان این انتخابات خواستار برگه رأی گیری حزب دموکرات و در مقابل، تنها ۳۹ درصد خواستار برگه رأی گیری حزب جمهوریخواه شده‌اند.

از سوی دیگر، نتایج یک نظرسنجی انجام شده تا ۲۸ دسامبر از برتری پردو بر آساف با اختلاف بسیار اندک ۴۷.۹ بر ۴۷.۸ و برتری وارناک بر لافلر با اختلاف یک درصدی (۴۸.۳ بر ۴۷.۳) حکایت می‌کند.

طبق اعلان نهایی وزیر داخلی ایالت جورجیا تا روز پنج شنبه ۳۱ دسامبر یعنی آخرین مهلت رأی گیری زودهنگام، بیش از ۳ میلیون نفر از مردم جورجیا در این انتخابات مهم ایالتی شرکت کردند که این میزان مشارکت با فراتر رفتن از رکورد پیشین با ۲.۱ میلیون رأی در انتخابات سنای ۲۰۰۸ یک رکورد جدید را ثبت کرد.

تحولات مهم در هفت روز مانده به انتخابات پنجم ژانویه:

قرنطینه اجباری «دیوید پردو» سناتور جمهوریخواه

«دیوید پردو» یکی از دو سناتور جمهوریخواه ایالت جورجیا پنج شنبه ۳۰ دسامبر پس از تماس نزدیک با یک فرد مبتلا به کرونا و برغم جواب منفی آزمایش کرونا مجبور شد که خود را قرنطینه کند. این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است که این قرنطینه اجباری مانع از حضور پردو در روزهای پایانی رقابتها به ویژه شرکت در کمپین ترامپ در شهر دالتون شد؛ کمپینی که می‌توانست سفیدپوستان جمهوریخواه بیشتری را به شرکت در این انتخابات ترغیب کند.

اقدامات خرابکارانه ترامپ؛ دردسر جدید جمهوریخواهان

با وجود تأیید پیروزی بایدن از سوی مجمع برگزینندگان و شمارش چندباره آرای ایالت جورجیا، ترامپ همچنان به ادعاهای خود در مورد تقلب انتخاباتی ادامه می‌دهد و حتی در یک پیام توئیتری در روز جمعه ۳۱ دسامبر، انتخابات نهایی سنا در جورجیا را «غیرقانونی و فاقد اعتبار» خواند؛ امری که می‌تواند حامیان دو سناتور جمهوریخواه را از رفتن به پای صندوق رأی دلسرد کند. این درحالی است که تاکنون هیچکدام از دو نامزد جمهوریخواه جورجیا به این مُهر «بی اعتبار» ترامپ بر رقابتهای خود واکنشی نشان نداده‌اند.

پیام توئیتری ترامپ که در آن انتخابات سنای جورجیا را «غیرقانونی و فاقد اعتبار» خواند، ممکن است حامیان دو سناتور جمهوریخواه را از رفتن به پای صندوق رأی دلسرد کند. رسوایی جدید دیگر ترامپ، انتشار فایل صوتی یک مکالمه تلفنی میان دونالد ترامپ با «براد رافنسپرگر» وزیر داخلی و جمهوریخواه ایالت جورجیا بود که در آن از این مقام ایالتی می‌خواهد به تعداد مکفی رأی (۱۱۷۸۰ رأی) برای پیروزی بر بایدن در این ایالت بیابد!». در این تماس تلفنی یکساعته که نسخه ضبط شده آن در اختیار روزنامه واشنگتن پست قرار گرفت، ترامپ گفته بود: «تمام آنچه می‌خواهم همین است: من فقط می‌خواهم برایم ۱۱،۷۸۰ رأی پیدا کنید که یک [رأی] بیشتر از [آرایی] است که داریم. چون ما این ایالت را بُرده ایم».

این اقدامات جنون آمیز و بی محابای ترامپ سبب شده که در حلقه جمهوریخواهان گمانه زنی‌هایی در خصوص قصد ترامپ برای کارشکنی در رقابت جورجیا صورت بگیرد تا جایی که «مایک الن» یکی از پایه گذاران تارنمای خبری آکسیوس به شبکه سی ان بی سی گفت که «این تصور در میان جمهوریخواهان وجود دارد که ترامپ در صدد کارشکنی و خرابکاری در این رقابت است. وی کارهای زیادی کرده که به نفع نامزدهای جمهوریخواه این رقابتها نیست. جمهوریخواهان می‌گویند او درصدد است این پیام را برساند که «اگر من نشوم، جمهوریخواهان به دردسر خواهند افتاد».

کمپین «بایدن» و «ترامپ» در جورجیا؛ یک شب مانده به انتخابات

هم جو بایدن و هم دونالد ترامپ دوشنبه شب در دوئلی انتخاباتی به نفع نامزدهای حزب متبوع خود کمپین انتخاباتی برگزار کردند. بایدن برای برگزاری این کمپین انتخاباتی روز دوشنبه به شهر آتلانتا سفر کرد و ترامپ نیز دوشنبه شب به شهر دالتون رفت تا به زعم خود «گردهمایی پیروزی» را در حمایت از لافلر و پردو برگزار کند.

بایدن در کمپینی که پیش از این برگزار کرده بود، بخش اعظمی از سخنرانی خود را به تشویق مردم برای رأی دادن به نفع نامزدهای دموکرات این انتخابات اختصاص داد. ترامپ نیز در گردهمایی انتخاباتی پیشین خود که اوایل دسامبر گذشته در جنوب جورجیا و در حمایت از دو سناتور جمهوریخواه برگزار شد، در بخش اعظم سخنرانی ۹۰ دقیقه‌ای خود به اتهام زنی علیه برایان کمپ، فرماندار جمهوریخواه ایالت جورجیا پرداخت و به خاطر آنچه که دستکاری در نتایج انتخابات ایالتی ادعا می‌کرد، خواستار استعفای فوری وی شد.

کلام پایانی

در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰، جو بایدن نخستین نامزد دموکراتی بود که توانست پس از ۲۸ سال (از سال ۱۹۹۲) با اختلافی بسیار اندک (۱۱،۷۷۹ رأی) رقیب جمهوریخواه خود را در ایالت جورجیا شکست دهد. در واقع ایالت جورجیا با ۱۶ رأی الکترال و گرایش غالباً جمهوریخواه نقشی کلیدی در پیروزی نهایی بایدن بر ترامپ ایفا کرد.

پیروزی آساف و وارناک با ایجاد ترکیب ۵۰ به ۵۰ در سنا باعث تقسیم مساوی قدرت در این مجلس خواهد شد؛ اما این رأی اضافی کامالا هریس، معاون بایدن است که به عنوان رئیس مجلس سنا می‌تواند روند امور را به طور قاطعی به سود دموکراتها تغییر دهد. حال پس از پیروزی دور از انتظار دموکراتها در این ایالت، نوبت به دو نامزد دموکرات رقابتهای سنا می‌رسد تا شانس خود را برای راهیابی به سنای فدرال در این ایالت بیازمایند؛ هرچند پیروزی آساف و وارناک با ایجاد ترکیب ۵۰ به ۵۰ در سنا باعث تقسیم مساوی قدرت در این مجلس خواهد شد؛ اما این رأی اضافی کامالا هریس، معاون بایدن است که به عنوان رئیس مجلس سنا می‌تواند روند امور را به طور قاطعی به سود دموکراتها تغییر دهد. یکی دیگر از اهداف دموکراتها برای کسب این دو کرسی، برکنار کردن سناتور «میچ مک کانل» از رهبری اکثریت مجلس سناست؛ فردی که تاکنون مانع از طرح مصوبه افزایش مستمری دوران کرونا از ۶۰۰ دلار به ۲۰۰۰ دلار در مجلس سنا شده است.

در این میان، این نکته را نباید از نظر دور داشت که به رغم شکست ترامپ در انتخابات سوم نوامبر، جمهوریخواهان توانسته‌اند در انتخابات کنگره فدرال و مجالس ایالتی به پیروزی‌هایی دست یابند و این خود نشان می‌دهد که خشم و بیزاری از رئیس جمهور کنونی لزوماً به حزب متبوع او تعمیم نمی‌یابد. در صورت پیروزی جمهوریخواهان، این حزب با برتری اندک همچنان صاحب اکثریت در سنا خواهد بود و به همین جهت، فرصتی مناسب را برای مانع تراشی بر سر قوانین پیشنهادی بایدن و همچنین انتصاب نامزدهای دیوان عالی آمریکا در اختیار خواهد داشت.

با توجه به اینکه نتایج آرای جورجیا تا پایان رأی گیری در روز پنجم ژانویه اعلام نمی‌شود، باید منتظر ماند و دید کدام یک از نامزدهای این دو حزب در نهایت می‌توانند به کنگره راه یابند و به این ترتیب شکست یا موفقیت بایدن را در دو سال آینده تضمین کنند.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا