ایران و جهان

خوزستان اولویت نخست بنیاد مستضعفان برای توجه و رسیدگی است


به گزارش خبرنگار مهر، پرویز فتاح شامگاه چهارشنبه در حاشیه بازدید از کارخانه صنعتی دوده فام دزفول، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در جلسه‌ای که شامگاه سه‌شنبه در استانداری خوزستان برگزار شد، اعلام کردم که در صورت امکان شرایطی مهیا شود تا زمین‌های بدون استفاده بنیاد مستضعفان در خوزستان برای تأمین مسکن نیازمندان و اقشار متوسط این استان از طریق طرح اقدام ملی دولت اختصاص یابند.

وی افزود: بنابراین اگر این زمین‌ها در موقعیتی بودند که بتوان آنها را تغییر کاربری داد، آن بخشی که مربوط به بنیاد است با کاربری مسکونی و زمین رایگان در اختیار نیازمندان و قشر متوسط قرار بگیرد و دولت نیز صاحب اختیار است که با سهم خود نیازمندی‌های عمومی را برطرف کند و یا در صورت تمایل آن را در حوزه مسکن وارد کند.

رئیس بنیاد مستضعفان عنوان کرد: ما قصد انتفاعی از این موضوع نداریم و ممکن است سیمان یا مصالح رایگان را تحویل دهیم و یا وام و کمک بلاعوضی را در نظر بگیریم.

فتاح یادآور شد: اگر چنین اقدامی در خوزستان انجام شود علاوه بر اینکه این زمین‌ها از وضعیت بدون استفاده بودن خارج می‌شوند، فرصت و زمینه خوبی برای صاحب مسکن شدن قشر نیازمند و قشر متوسط در این استان فراهم خواهد شد.

وی با اشاره به استقبال مسئولان خوزستان از این طرح، اضافه کرد: مقرر شد که نتیجه نهایی بزودی از سوی مسئولان استان به ما اعلام شود.

تنوع کاری بنیاد مستضعفان در خوزستان زیاد است

رئیس بنیاد مستضعفان در ادامه با اشاره به سفر دو روزه خود به خوزستان و بازدید از شهرستان‌های اهواز، خرمشهر، آبادان، مسجدسلیمان و بندر امام، گفت: خوزستان اولویت نخست این بنیاد برای رسیدگی است؛ ضمن اینکه تنوع کاری بنیاد مستضعفان در این استان زیاد است.

فتاح افزود: نیروگاه خرمشهر توسط بنیاد مستضعفان ساخته شده که دارای ۶ واحد حرارتی هزار مگاواتی است و تصمیم گرفته‌ایم آن را با ایجاد سه واحد بخار توسعه دهیم؛ میزان سرمایه گذاری برای طرح توسعه این نیروگاه نیز ۱۰ هزار میلیارد تومان است که با افتتاح این طرح توسعه ظرفیت برق جنوب غرب خوزستان به ۹۰۰ مگاوات افزایش می‌یابد.

رئیس بنیاد مستضعفان با اشاره به تولید میلگرد در کارخانه فولاد کاوه اروند خرمشهر، تصریح کرد: یک خط تولید مفتول نیز به این کارخانه اضافه شده و سرمایه گذاری خوبی در آن در صورت گرفته است.

فتاح ابراز امیدواری کرد که این کارخانه تا پایان سال و یا در نهایت سال آینده به نتیجه برسد و با افزایش ۱۲۰ هزار تن، ظرفیت کارخانه به ۶۰۰ هزار تن برسد.

فتاح با بیان اینکه احداث فاز دوم بیمارستان طالقانی آبادان با سرمایه گذاری ۳۰۰ میلیارد تومان از دیگر پروژه‌های در دستور کار بنیاد مستضعفان است، گفت: این بیمارستان که به گفته دانشگاه علوم پزشکی یکی از پیشرفته‌ترین بیمارستان‌های کشور از هر جهت خواهد بود، ۹۱ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امیدوار هستیم تا بهار سال آینده تکمیل شود؛ همچنین هتل قدیمی پارسیان آبادان نیز دست بنیاد است که اگر مشکل حقوقی آن برطرف شود می‌توان مشروط به کمک مسئولان این شهرستان، یک هتل خوب به جای آن احداث کرد.

رئیس بنیاد مستضعفان با اشاره به بازدید از کارخانه تولید آلومینیوم مسجدسلیمان، گفت: این کارخانه چند سال دچار رکود بود که از سال گذشته دوباره راه اندازی شد؛ ظرفیت این کارخانه ۱۱ هزار تن است که البته اکنون کمتر تولید می‌کند و اگر این کارخانه به ظرفیت اسمی نزدیک شود، نسبت به اجرای فاز دوم تولید آلومینیوم که همه زیرساخت‌های آن فراهم است، اقدام خواهد شد.

افتتاح فاز سوم کارخانه دوده فام دزفول در بهار ۱۴۰۰

فتاح در ادامه بیان کرد: کارخانه صنعتی دوده فام دزفول نیز یکی از کارخانه‌های احداثی توسط بنیاد مستضعفان است که از سال گذشته این شرکت به عنوان یکی از شرکت‌های سهامی عام وارد بورس شده و عرضه اولیه نیز شده است.

وی کارخانه دوده فام دزفول را یکی از کارخانه‌جات سرپا و بدون مسئله بنیاد مستضعفان در کشور برشمرد و افزود: تمام تولیدات این کارخانه به بهترین شکل به فروش می‌رود؛ همچنین تولیدات این کارخانه به کشورهای منطقه و خاور دور صادر می‌شود و میزان صادرات خارجی این کارخانه از صادرات داخلی آن بیشتر است.

رئیس بنیاد مستضعفان عنوان کرد: در حال حاضر این کارخانه با دو خط و ظرفیت تولید ۴۰ هزار تن در سال فعالیت می‌کند و تقریباً به ظرفیت اسمی توانسته عمل کند و رکورد بزند.

فتاح ادامه داد: بنیاد مستضعفان در راستای توسعه کارخانه دوده فام از یک یا دو سال قبل احداث فاز سوم این کارخانه را با ظرفیت ۲۰ هزار تن در سال آغاز کرده است.

وی یادآور شد: ابتدا قرار بود خارجی‌ها این فاز را اجرا کنند ولی به دلایل مختلف همچون تحریم، کرونا و دیگر مسائل نیامدند و قطعات را نیز ندادند؛ بنابراین اراده داخلی شکل گرفت و درایت و پشتکار مهندسان جوان ایرانی موجب جلوگیری از خروج ارز از کشور شد و در حالی که قطعات دو خط قبلی این کارخانه کاملاً وارداتی بود اما فاز سوم کاملاً ایرانی است و بسیاری از قطعات مورد نیاز کارخانه دوده فام در دزفول و یا تهران ساخته شده است.

فتاح از افتتاح فاز سوم کارخانه دوده فام دزفول در بهار سال آینده خبر داد و افزود: با بهره‌برداری از فاز سوم، ظرفیت این کارخانه به ۶۰ هزار تن در سال خواهد رسید که هم می‌تواند مصرف داخلی را تأمین کند و هم بخشی از تولیدات کارخانه به کشورهای خارجی صادر خواهد شد.

وی میزان سرمایه گذاری فاز سوم کارخانه دوده فام دزفول را حدود ۲۴۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: مصرف ارزی این کارخانه کمتر از دو میلیون یورو است که خودکفایی، همت و تلاش عوامل این کارخانه جای تقدیر دارد و می‌تواند به یک الگو در کشور تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار مهر، کارخانه صنعتی دوده فام دزفول به عنوان چهارمین کارخانه تولیدکننده دوده صنعتی در ایران در سال ۹۱، در زمینی به مساحت ۱۱ هکتار در شهرک صنعتی شماره ۲ دزفول به بهره‌برداری رسید.

این کارخانه دارای ۲ خط ۲۰ هزار تنی تولید دوده سخت و نرم به طور مجزاست که با بهره گیری از جدیدترین تکنولوژی تولید دوده در دنیا توانایی تولید ۱۴ گرید از انواع محصولات دوده صنعتی را دارد.

مواد اولیه مورد مصرف در این صنعت، پسماند واحدهای پالایشگاهی و پتروشیمی و همچنین روغن قطران زغال‌سنگ است.

علاوه بر صنعت تایرسازی، صنایع قطعات لاستیکی دیگری همچون تسمه نقاله برای ساخت محصولات خود از مواد اولیه شرکت دوده صنعتی فام استفاده می‌کنند.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا