ایران و جهان

حکایت خانه‌ای که تبدیل به بیت الزهرا شد/ بانی مجلس حضور ندارد

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها، اسمامحمودی: مردم کرمان بیت الزهرای این شهر را به خوبی می‌شناسند، خانه‌ای در ابتدای خیابان شهید باهنر و در انتهای یک کوچه بن بست. این خانه مرکز عزاداری اهل بیت (ع) است و به صورت ویژه از ۹ سال قبل که شهید حاج قاسم محل زندگی اش را از کرمان به تهران منتقل کرد، تنها ملکش در این شهر که همین خانه بود را وقف حضرت زهرا (س) کرد.

تا قبل از شیوع کرونا در ایام فاطمیه عزاداری در این مکان برگزار می‌شد و همه اقشار جامعه به صورت گسترده در مراسم شرکت می‌کردند و در عزای حضرت زهرا (س) اشک می‌ریختند. اما تفاوت این جلسه با سایر جلسات این بود که حاج قاسم تاکید داشت به نحوی برنامه‌ها برگزار شود که موجب تعمق و تفکر بیشتر شرکت کنندگان به ویژه جوانان در سیره فاطمی و اهل بیت (ع) شود.

عکس آرشیوی است

تکریم عزاداران فاطمی و خدمت به آنها توسط سردار سلیمانی

در طول ۹ سال گذشته حاج قاسم هر کجا که بود در ایام عزاداری خود را به بیت الزهرا می‌رساند و گوشه‌ای در کنار درب ورودی دست به سینه در مقابل مردم می‌ایستاد و در اوج سادگی و تواضع مقدم عزاداران حضرت فاطمه (س) را تکریم می‌کرد.

سال گذشته مردم مراسم بیت الزهرا را بدون حضور حاج قاسم برگزار کردند و غم و اندوه شهادت حضرت زهرا را با غم از دست دادن سردار تجربه کردند.

طی سال جاری اما مردم با حضور در گلزار شهدای کرمان و در مجاور مرقد شهید سلیمانی عزاداری کردند.

عکس آرشیوی است

سردار سلیمانی در مکتب فاطمی

کرمانی‌ها اشک‌های سردار شهیدشان را در رثای بانوی دو عالم را فراموش نمی‌کنند و به یاد دارند که حاج قاسم این مراسم را هر سال با شکوه برگزار می‌کرد و خود آرزو داشت در این مراسم چایی بگرداند و حتی جارو به دست می‌گرفت و بیت الزهرا را جارو می‌کرد و بعد از رفتن عزاداران ساعت‌ها در سرداب خانه گوشه‌ای خلوت می‌کرد و به عبادت می‌پرداخت.

سردار سلیمانی بارها در جمع‌های مختلف عنوان کرده بود که هر کجا در مبارزه با دشمنان به تنگنا برمی خورد دست به دامان حضرت زهرا (س) می‌شد.

سردار سلیمانی بارها در جمع‌های مختلف عنوان کرده بود که هر کجا در مبارزه با دشمنان به تنگنا برمی خورد دست به دامان حضرت زهرا (س) می‌شد

امروز در گلزار شهدای کرمان پای حرف مردم و خاطراتشان از بیت الزهرا نشستیم، جوانی به نام اسماعیل که لباس بسیجی به تن داشت و در حال خدمت رسانی به زائران گلزار شهدا بود گفت: سال‌ها از بچگی پای منبر روحانیون در بیت الزهرا می‌نشستیم و افتخار داشتیم که خادم حضرت زهرا هستیم و خدمت در مجلسی که بانی آن حاج قاسم بود برای ما افتخار بود.

این جوان گفت: هیچ گاه فکر نمی‌کردم روزی در گلزار شهدا در روز شهادت حضرت زهرا در کنار عزاداری برای بانوی دو عالم، عزای حاج قاسم را نیز در دل داشته باشم.

عکس آرشیوی است

وی گفت: علاقه شدید حاج قاسم به حضرت زهرا به حدی بود که خود هر سال در جلسه بیت الزهرا شرکت می‌کرد و خادم عزاداران می‌شد، برخی مواقع با اصرار جارو را از دست خادمان می‌گرفت و خودش به کارهای جزئی بیت الزهرا می‌پرداخت وقتی پای حرف‌هایش می‌نشستیم می‌گفت هر چه که دارد از جلسات عزاداری حضرت فاطمه است و ما را توصیه می‌کرد که حضرت زهرا با بشناسیم و در مکتب اهل بیت گام برداریم.

علاقه شدید حاج قاسم به حضرت زهرا به حدی بود که خود هر سال در جلسه بیت الزهرا شرکت می‌کرد و خادم عزاداران می‌شد

پای صحبت مادر یکی از شهدا نشستیم، زهرا ایرانمنش می‌گوید: مردم کرمان در ایام فاطمیه اینگونه انس گرفته بودند که در کنار حاج قاسم به عزاداری بپردازند و حاجی عاشقانه به عزاداران خدمت می‌کرد همیشه توجه ویژه ای به خانواده شهدا داشت.

وی گفت: فرزندان ما سربازان حاج قاسم در مکتب حضرت زهرا بودند و در وصیت نامه فرزندم به صورت ویژه به تکریم اهل بیت (ع) و به ویژه حضرت فاطمه تاکید شده و این امر ناشی از حضور در کنار حاج قاسم بود و همین مساله همیشه آرامم می‌کند که فرزندانمان در راه اسلام شهید شدند.

ندای یازهرا در مجاور مرقد حاج قاسم

امروز هم مردم کرمان مانند سال‌های گذشته در کنار حاج قاسم، سیاه پوش شهادت حضرت فاطمه شده‌اند و با وجود سرمای شدید این روزهای کرمان اما گلزار شهدا را سیاه پوش کرده‌اند و یا زهرا می‌گویند.

یکی از همرزمان و دوستان شهید سلیمانی، مهدی صدفی است که خود یادگاری از دفاع مقدس و لشکر ۴۱ ثارلله در استان کرمان است و از جوانی در کنار حاج قاسم بوده است.

عکس آرشیوی است

وی می‌گوید: حاج قاسم زمانی که برای ادامه فعالیت‌هایش مجبور به جابجا کردن خانه‌اش از کرمان به تهران شد، تنها خانه‌اش در کرمان را به محلی برای عزاداری حضرت زهرا تبدیل کرد.

وی گفت: حاج قاسم اصرار داشت که نامی از وی روی این خانه نباشد و به همین دلیل خانه را وقف حضرت زهرا کرد و نامش را هم بیت الزهرا گذاشت.

سرهنگ صدفی افزود: حاجی در کرمان هیچ خانه و ملک دیگری نداشت و وقتی به هر دلیلی در کرمان حضور می‌یافت در خانه اقوامش مستقر می‌شد و خودش هر سال در ایام فاطمیه در مراسم بیت الزهرا شرکت می‌کرد.

وی افزود: مراسم بیت الزهرا کاملاً ساده و بدون هر گونه تشریفات امنیتی برگزار می‌شد و مردم از هر قشری با آسودگی در این مراسم حضور می‌یافتند و به عزاداری می‌پرداختند.

وی گفت: حاجی توجه ویژه ای به کودکان و نوجوانان و جوانان داشت و سعی می‌کرد آنها را جذب فرهنگ فاطمی کند.

در بیت الزهرای کرمان و دقیقاً درمکانی که حاج قاسم به استقبال مردم می‌ایستاد عکس شهدای کرمان بر دیوار نقش بسته بود و بسیاری از جوانان کرمان با شرکت در مراسم‌های بیت الزهرا عازم حضور در جبهه‌های مبارزه با تروریسم و دفاع از حرم شدند و حالا در این مکان عکس حاج قاسم بر دیوار نقش بسته است.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا