ایران و جهان

حرکت خطرناک سیاستگذاران بورسی در ممنوعیت معاملات الگوریتمی


افشین آقابزرگی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به نقش آفرینی برخی شرکت‌های حقوقی در نوسانات اخیر بازار سهام گفت: تفاوت اشخاص حقیقی و حقوقی در بازار سرمایه این است که اشخاص حقوقی شخصیت کاملاً مستقل از فضای بازار سرمایه ندارند؛ اگر به کدهای سهامداری که در بازار سرمایه نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که یکسری اشخاص حقیقی تبدیل به یک کد بورسی حقوقی می‌شوند تا بتوان در یک قالب واحد و با استراتژی مشخص در بازار سرمایه و خرید و فروش سرمایه گام برداشت.

این تحلیلگر بازار سرمایه افزود: نمونه آن صندوق‌های بازنشستگی و برخی شرکت‌های حقوقی هستند که اجزای تشکیل دهنده آنها را تعداد زیادی از سهامداران حقیقی تشکیل می‌دهند. بنابراین نمی‌توان بین اشخاص حقیقی و حقوقی در بازار سرمایه تفکیک قائل شد.

وی تصریح کرد: در هیچ کجای دنیا تفکیکی میان اشخاص حقیقی و حقوقی فعال در بازار سهام نمی‌توان قائل بود مگر اینکه اشخاص حقوقی به عنوان یک رکن بازارساز یا بازارگردان بخواهند فعالیت کنند که این موضوع کاملاً متفاوت بوده و قابل تفکیک است.

این کارشناس بازار سهام گفت: تفکیک اشخاص حقیقی و حقوقی و نوع رفتار آنها جدالی است که پایانی برای آن نمی‌توان متصور بود، چرا که مدیران شرکت‌های حقوقی نیز باید در مقابل سهامداران و مؤسسان خود پاسخگو باشند.

آقابزرگی با بیان اینکه نیت تمامی فعالان بازار سرمایه اعم از حقیقی و حقوقی، کسب بالاترین سود با کمترین ریسک است، گفت: در واقع همه معامله گران تلاش دارند تا در اوج قیمت، سهام خود را بفروشند و در کف قیمتی سهام جدیدی را جایگزین کنند و این ذات بازار سرمایه است. بنابراین اگر انتظار داشته باشیم شخصی همچون یک مؤسسه عام المنفعه در بازار سرمایه به سایرین خدمات رسانی داشته باشد، دور از فضای بورس است. البته بازارگردانان حقوقی که بیشترین رونق را در سه ماهه اخیر در رابطه با حجم معاملات و نقدشوندگی بازار سرمایه داشته اند، رسالت متفاوتی دارند و باید کسب انتفاع را در اولویت دوم خود قرار دهند.

وی اظهار داشت: رسالت اول شرکت‌های بازارگردان، افزایش ضریب نقدشوندگی بازار است.

آقابزرگی بیان کرد: معاملات الگوریتمی و معاملات با ربات جزو اصول تمامی بازارهای سرمایه دنیا است و هیچ شک و شبهه‌ای نمی‌توان بر آن وارد کرد؛ اگر انتظار داریم بازار سرمایه ایران نیز همچون دنیا روند رشد و تعالی را طی کند باید به مرور زمان نسبت به بهبود فرآیندها اقدام کرده و اجازه دهیم تمامی ابزارهای نوین در معاملات به کار گرفته شوند. اگر اصرار داریم که رویه‌های گذشته پاسخ می‌دهد، سخت در اشتباه هستیم چرا که حجم بازار سرمایه ما متفاوت از قبل شده است و در حجم فعلی، معامله با رویه‌ها و شیوه‌های قبلی پاسخگوی نیازها نخواهد بود.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا