ایران و جهان

حاج قاسم یک اندیشه بود/ نقش برجسته سردار در تقویت مقاومت


خبرگزاری مهر، گروه بین الملل رامین حسین آبادیان: حدود یک هفته تا اولین سالروز شهادت سردار سلیمانی باقی مانده است؛ سرداری که همواره در طول دوران نقش آفرینی خود در جبهه‌های مختلف نظامی و دیپلماتیک از مسأله فلسطین به صورت تمام قد حمایت به عمل آورد. گروه‌های مقاومت فلسطین جملگی بر نقش آفرینی برجسته شهید سلیمانی در حمایت از قدس و مسأله فلسطین اتفاق نظر دارند.

در همین ارتباط، خبرنگار مهر گفتگویی را با «ناصر ابوشریف» نماینده جنبش «جهاد اسلامی» در ایران ترتیب داده است. وی در جریان این گفتگو تأکید کرد: از زمانی که حاج قاسم سلیمانی به عنوان فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب شد، جنس حمایت جمهوری اسلامی ایران از مقاومت فلسطین نیز متفاوت گردید.

نماینده جنبش جهاد اسلامی افزود: حاج قاسم سلیمانی نقش بسزایی در یکپارچه سازی جنبش‌های مقاومت در اراضی اشغالی ایفا کرد. در ادامه مشروح گفتگو با نماینده جنبش جهاد اسلامی در ایران را مطالعه می‌کنید؛

*همانطور که می‌دانید ما در حال حاضر در آستانه فرا رسیدن اولین سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی هستیم. ارزیابی شما از نقشی که این فرمانده نظامی در حمایت از مسأله فلسطین در طول سالیان متمادی ایفاء کرد، چیست؟

بدون هیچ‌گونه شک و تردیدی، جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی نقش مهمی در حمایت از مسأله فلسطین ایفا کرد. این حمایت‌های ایران بود که موجب شد گروه‌های مقاومت فلسطین بتوانند در برابر رژیم صهیونیستی بایستند. ایران از همان ابتدا حمایت از مسأله فلسطین در تمامی عرصه‌ها از جمله عرصه‌های سیاسی، معنوی، مادی و… را در دستور کار خود قرار داد و همواره نیز در همین مسیر گام برداشته است.

طبیعتاً از زمانی که حاج قاسم سلیمانی به عنوان فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب شد، جنس حمایت جمهوری اسلامی ایران از مقاومت فلسطین نیز متفاوت گردید. حاج قاسم سلیمانی جنبش‌های اسلامی زیادی را برای ایستادگی و رویارویی در برابر رژیم صهیونیستی شکل داد. وی حمایت از جنبش‌های اسلامی و مقاومتی را در رأس اولویت‌های خود قرار داد.

*شهید سلیمانی در طول سال‌های گذشته تلاش زیادی برای تقویت مقاومت در نقاط مختلف منطقه به ویژه در فلسطین انجام داد. به نظر شما قدرت کنونی مقاومت در منطقه تا چه اندازه‌ای مرهون اقدامات سردار سلیمانی است؟

از سال ۲۰۰۵ میلادی یعنی پس از وقوع انتفاضه اول در اراضی اشغالی وضعیت مبارزه در فلسطین ارتقا پیدا کرد و مبارزه از سنگ به مبارزه با سلاح تبدیل شد. از همین روی، از سال ۲۰۰۵ میلادی بود که فرایند تقویت مقاومت از لحاظ نظامی آغاز گردید. در این میان، حاج قاسم سلیمانی و نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نقش برجسته‌ای در ارتقا بخشیدن به مقاومت مسلحانه در نوار غزه ایفا کردند.

از سوی دیگر، حاج قاسم سلیمانی نقش بسزایی در یکپارچه سازی جنبش‌های مقاومت در اراضی اشغالی ایفا کرد. در واقع، نقش شهید سلیمانی در شکل‌گیری محور مقاومت در منطقه و یکپارچه‌سازی اجزای مختلف این محور در خصوص مسأله فلسطین، بی‌بدیل است. اگر امروز شاهد حضور مقاومت قدرتمند در جنوب لبنان هستیم که به طور کامل از آمادگی برای ایستادن و رویارویی با دشمن صهیونیستی برخوردار است، این آمادگی مرهون حمایت‌های ایران و حاج قاسم سلیمانی است.

در عراق و سوریه و یمن نیز شاهد آن هستیم که جنبش‌های مقاومت جملگی قدرت یافته‌اند و اکنون در برابر پروژه‌های غربی و نیز پروژه‌های رژیم صهیونیستی ایستادگی می‌کنند. این مسأله غیرقابل انکار است.

*شما به عنوان نماینده جنبش «جهاد اسلامی» در جمهوری اسلامی ایران می‌دانید که شهید سلیمانی روابط بسیار خوبی با گروه‌های مقاومت در سراسر منطقه داشت. رابطه سردار سلیمانی با جنبش جهاد اسلامی چگونه بود؟

روابط میان سران جهاد اسلامی و حاج قاسم سلیمانی در چارچوب سلسله روابط نظامی نبود بلکه آنچه که جهاد اسلامی و حاج قاسم را بیش از بیش به یکدیگر نزدیک می‌کرد، بصیرت دو طرف نسبت به پروژه اسلامی بود؛ پروژه‌ای که می‌بایست در قبال پروژه آمریکا و غرب و صهیونیسم در منطقه صف آرایی کند.

در واقع، اندیشه وحدت اسلامی همان اندیشه واحدی است که می‌توان نوع و ماهیت روابط میان گروه‌های مقاومت با حاج قاسم سلیمانی را بر اساس آن خلاصه کرد. ما به طور کلی روابط دوستانه و برادرانه‌ای با یکدیگر داشتیم و در این میان، هیچ منافع شخصی و حزبی در کار نبود.

*ارزیابی شما از نقش آفرینی شهید سلیمانی در عرصه تقویت وحدت اسلامی در سراسر منطقه و نیز یکپارچه سازی گروه‌های مقاومت در نقاط مختلف منطقه چیست؟

حاج قاسم سلیمانی ایمان زیادی به پروژه اسلامی و پروژه انقلاب اسلامی داشت. او قلبا ایمان داشت که بزرگترین دشمن برای اسلام، پروژه غربی‌ها و پروژه صهیونیستی‌ها است. او مسأله فلسطین را اصلی‌ترین و اساسی‌ترین مسأله جهان اسلام قلمداد می‌کرد و هیچگاه از این مسیر زاویه پیدا نکرد. او معتقد بود که همگان باید به سمت مسأله فلسطین حرکت کنند.

از همین روی، حاج قاسم سلیمانی همواره در راستای تقویت وحدت در منطقه و یکپارچه سازی تلاش‌ها برای آزادسازی قدس حرکت کرد. بسیاری از مجاهدان و افراد آزادی‌خواه نیز با شهید سلیمانی در این مسیر همراه شدند و دعوت او را لبیک گفتند.

*مهمترین و اساسی‌ترین هدف ایالات متحده آمریکا از متوسل شدن به جنایت ترور شهید سلیمانی در نزدیکی فرودگاه بغداد، تضعیف محور مقاومت در سراسر منطقه بود؟ اکنون که قریب به یک سال از این جنایت سپری می‌شود به نظر شما آیا آمریکایی‌ها به هدف خود دست یافته‌اند؟

نمی‌توان گفت که ایالات متحده آمریکا با جنایتی که علیه حاج قاسم سلیمانی مرتکب شد، توانست به هدف خود علیه مقاومت دست پیدا کند. حاج قاسم سلیمانی یک فرد نبود؛ او یک اندیشه بود. از همین روی، چنین این شخصیت و نیز فکر و اندیشه او همواره در طول زمان در ذهن و قلب تمامی مجاهدان و نقش آفرینان در گروه‌های مقاومت باقی خواهد ماند.

بدون شک فقدان حاج قاسم خسارت بزرگی برای ما محسوب می‌شود اما باید گفت که پروژه اسلامی و گروه‌های مقاومت همچنان قادر به رویارویی و ایستادگی در برابر پروژه‌های دشمنان هستند و تضعیف نشده‌اند.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا