ایران و جهان

انزوای ناشی از کرونا و بحران برگزیت/روزهای شوم ملکه در پایان۲۰۲۰


خبرگزاری مهر گروه بین الملل: در حالیکه انگلیس در حال دست و پنجه نرم کردن با اتحادیه اروپا برای گرفتن امتیازهای بیشتر در خصوص برگزیت است، انتشار خبری درباره شیوع نوع جدیدی از ویروس کرونا در این کشور، اروپا را در نوعی شوک فرو برد.

در نتیجه شیوع این ویروس، کشورهای زیادی روابط خود با انگلیس و رفت و آمد با این کشور را به کمترین میزان ممکن رسانده اند.

تبعات ویروس جدید برای انگلیس

کرونای انگلیسی عده‌ای را به فرار از مناطق آلوده و شماری را از بیم کمبود مواد غذایی و بهداشتی به خرید هیجانی واداشته است. هجوم به فروشگاه‌ها در انگلیس همانند موج نخست کرونا سبب خالی شدن قفسه‌ها در برخی فروشگاه‌ها شده است.

علاوه بر کاهش ارزش برابری پوند انگلیس با دیگر ارزها، بورس لندن نیز با ۳۳ میلیارد پوند کاهش ارزش روبه‌رو شد. نخست وزیر انگلیس پس از نشست اضطراری با اعضای کابینه تلاش کرد، فضای ملتهب ناشی از ویروس جدید را آرام جلوه دهد.

انگلیسی که روزی قدرت اول اروپا بود امروز در شرایطی گرفتار شده که به موجب برگزیت و همچنین نوع جدید ویروس کرونا در شرایط انزوا قرار گرفته و اغلب کشورهای جهان رفت و آمد با بریتانیا را متوقف کرده اند

تاکنون بیش از ۴۰ کشور پرواز هواپیماها، تردد کشتی‌ها و حمل و نقل ریلی خود را با انگلیس قطع کرده‌اند. کرونای انگلیسی در هلند، دانمارک، استرالیا و جبل‌الطارق هم مشاهده شده است.

این شرایط همراه با نگرانی‌های ناشی از جدایی بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا صف بیش از سی کیلومتری کامیون‌ها و تریلرهای متوقف شده در مرز جنوب انگلیس را سبب شدi است که با در بسته اروپا به روی خود مواجه شده اند.

کرونا از کنترل دولت انگلیس خارج شد

«مت هنکاک» وزیر بهداشت انگلیس با اشاره به تصمیم اضطراری دولت برای تشدید محدودیت‌های کرونایی در پایتخت و مناطق جنوب شرقی کشور عنوان کرد که شیوع گونه جهش‌یافته و جدید ویروس کرونا از کنترل خارج شده است.

وی در گفتگو با شبکه اسکای نیوز اعلام کرد که مردم باید مانند کسی رفتار کنند که به این ویروس مبتلا شده اند «چون فقط از این طریق می‌توان مانع شیوع آن شد».

وزیر بهداشت پیش‌بینی کرد که محدودیت‌های جدید ممکن است ماه‌ها ادامه پیدا کند. وی افزود: تا زمانی که واکسن کرونا به تمام مردم تزریق نشود، گونه جدید ویروس کرونا یک چالش عمده به شمار می‌رود.

وزیر بهداشت انگلیس با بیان اینکه مهار گونه جدید کرونا بیش از هر زمان دیگری حائز اهمیت است نسبت به رعایت اصول بهداشتی توسط احاد مردم تاکید کرد. او افزود: این یک ویروس مرگبار است و باید آن را تحت کنترل درآورد. این کار به ویژه پس از شناسایی گونه جدید دشوار تر شده است.

ادامه اختلاف با اتحادیه اروپا بر سر برگزیت

در چنین شرایطی منابع مطلع در دولت انگلیس اعلام کرده اند که در صورت عدم تغییر اساسی موضع اتحادیه اروپا در این مذاکرات، لندن در پایان سال ۲۰۲۰ میلادی بدون توافق تجاری از این اتحادیه خارج می‌شود.

یکی از این منابع -که خواست نامش فاش نشود، به رویترز گفت: «ما باید هر توافقی را به درستی حاصل کنیم و بر مبنای مفادی باشد که به رأی مردم انگلیس [برای خروج از اتحادیه اروپا] احترام بگذارد. متأسفانه اتحادیه اروپا در کسب انعطاف از کشورهای عضو دچار مشکل است و به داشتن خواسته‌های ناهمگون با استقلال ما ادامه می‌دهد».

وی همچنین افزود: «ما نمی‌توانیم توافقی را بپذیریم که اجازه کنترل ما بر قوانین یا آب‌ها [سرزمینی] خود را ندهد. ما به سنجیدن هر راه ممکن برای یک توافق ادامه می‌دهیم اما بدون تغییر اساسی از سوی کمیسیون، ما در ۳۱ دسامبر بر اساس مقررات سازمان جهانی تجارت [از اتحادیه اروپا] خارج خواهیم شد».

پیش از این نیز، «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس هشدار داده بود با توجه به باقی ماندن اختلافات درباره برخی مسائل مهم، همچنان خروج بدون توافق بریتانیا از اتحادیه اروپا محتمل‌ترین گزینه است.

خط ویژه تماس رهبران انگلیس و اتحادیه اروپا برای تسریع در مذاکرات برگزیت

در واپسین روزهای باقی‌مانده برای آغاز مرحله گذار خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، منابع نزدیک به دولت لندن از خط تلفن ویژه بین نخست وزیر انگلیس و رئیس کمیسیون اروپا برای تماس‌های سری به منظور تسریع در روند مذاکرات رسیدن به توافق تجارت آزاد میان دو طرف خبر دادند.

در چنین شرایطی بوریس جانسون و اورزلا فون درلاین در ۴۸ ساعت گذشته به طور پیوسته با یکدیگر در تماس بوده تا پیش از کریسمس راه حلی برای خروج از اختلافات باقی‌مانده پبدا کنند.

از سویی رئیس کمیسیون اروپا با آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان و امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه که از نگاه لندن سد راه رسیدن به توافق دیده می‌شوند در تماس است.

این شایعه نیز در انگلیس مطرح شده که جانسون این ویروس جدید را بهانه کرده تا اجازه ندهد مردم انگلیس متوجه این امر شوند که مشکلات ناشی از عدم توافق تجاری با اتحادیه اروپا تا چه اندازه برای آنها دست و پا گیر خواهد بود

این در حالیست که منابع دیپلماتیک می‌گویند میشل بارنیه رئیس هیئت اروپایی در مذاکرات برگزیت از محتوای گفتگوهای جانسون و فون‌درلاین اطلاع ندارد و از اینکه در روزهای پایانی مذاکرات به حاشیه رانده شده کمی هم دلخور است.

برزخ ملکه در ۲۰۲۱

انگلیس در تاریخ ۳۱ ژانویه ۲۰۲۰ (۱۱ بهمن ۱۳۹۸) رسماً اتحادیه اروپا را پس از چهار دهه عضویت ترک کرد. دو طرف در ۱۰ ماه گذشته تلاش کردند تا برای دوران پسابرگزیت به یک توافق تجارت آزاد دست یابند اما تاکنون این امر محقق نشده است.

اگر مذاکرات به نتیجه نرسد آینده روابط دو طرف از سال آینده میلادی (۲۰۲۱) بر مبنای تعرفه‌های سازمان تجارت جهانی خواهد بود که بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته انگلیس ضربه بیشتری را به لحاظ اقتصادی متحمل خواهد شد.

در چنین شرایطی همانطور که اشاره شد انگلیس با نسل جدید کرونا مواجه است و این شایعه نیز در این کشور مطرح شده که جانسون نخست وزیر انگلیس این ویروس جدید را بهانه کرده تا اجازه ندهد مردم انگلیس متوجه این امر شوند که مشکلات ناشی از عدم توافق تجاری با اتحادیه اروپا تا چه اندازه برای آنها دست و پا گیر خواهد بود.

وجود این مسائل بدون شک شرایط سختی را برای شخص ملکه انگلیس در روزهای پایانی ۲۰۲۰ رقم زده است؛ انگلیسی که روزی قدرت اول اروپا بود امروز در شرایطی گرفتار شده که به موجب برگزیت و همچنین نوع جدید ویروس کرونا در شرایط انزوا قرار گرفته و اغلب کشورهای جهان رفت و آمد با بریتانیا را متوقف کرده اند.

ادامه این شرایط بدون شک به هیچ وجه مورد رضایت لندن نیست و انگلیس ناچار خواهد بود تا متحدان جدیدی را برای خود در خارج از اروپا دست و پا کند.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا