ایران و جهان

انحلال پارلمان رژیم صهیونیستی/ انتخابات زودهنگام برگزار می شود


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، در پی عدم موفقیت پارلمان (کنست) رژیم صهیونیستی در تصویب لایحه بودجه در مهلت مقرر، «یاریو لوین» رئیس پارلمان بامداد روز چهارشنبه از انحلال بیست و سومین پارلمان این رژیم و برگزاری انتخابات زودهنگام در سرزمین‌های اشغالی فلسطین خبر داد.

طبق قوانین رژیم صهیونیستی، انتخابات باید سه ماه پس از انحلال کنست برگزار شود و بر این اساس انتخابات زودهنگام در سرزمین‌های اشغالی روز ۲۳ مارس (۳ فروردین ۱۴۰۰) برگزار خواهد شد و این چهارمین انتخابات کنست در کمتر از ۲ سال گذشته به شمار می‌آید.

دلیل اصلی انحلال کابینه رژیم صهیونیستی عدم حصول توافق میان حزب لیکود به رهبری «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی و حزب آبی و سفید به رهبری «بنی گانتز» وزیر جنگ این رژیم درباره بودجه بوده است.

گانتز در یک پیام توئیتری در این باره نوشت: «نتانیاهو فقط برای آنکه به زندان نرود، ما را به سمت یک انتخابات سوق می دهد». وزیر جنگ رژیم صهیونیستی همچنین مدعی شد که نتانیاهو امیدوار است با تشکیل یک کابینه جدید قانونی را پیش ببرد که اقدامات حقوقی علیه او را باطل می‌کند.

گفتنی است که رقابتهای انتخاباتی در چهارمین دور از انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی ظرف دو سال گذشته در حالی صورت می‌گیرد که «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر این رژیم با خشم و انزجار عمومی نسبت به ناکارآمدی کابینه خود در مقابله با شیوع بیماری همه گیر کرونا روبروست؛ آن هم در شرایطی که دادگاه رسیدگی به پرونده فسادش در جریان است.

نتانیاهو که ارتکاب هرگونه اقدام غیرقانونی را رد کرده است، با «بنی گانتز» سیاستمدار و وزیر جنگ کنونی رژیم صهیونیستی در ماه مه و پس از برگزاری سه انتخابات ناتمام از ماه آوریل ۲۰۱۹ یک کابینه ائتلافی تشکیل داده‌اند.

با این حال این کابینه ائتلافی بر سر تصویب یک بودجه ملی به بن بست رسیده است؛ بودجه‌ای که برای اجرای توافق انتقال قدرت از نتانیاهو به گانتز در نوامبر ۲۰۲۱ امری ضروری است. اما برگزاری انتخابات جدید و زودهنگام به آن معناست که این «چرخش» قدرت هرگز اتفاق نخواهد افتاد.

برخی تحلیلگران سیاسی می‌گویند که نتانیاهو امیدوار است تا با استفاده از اختلاف‌های کنونی بر سر لایحه بودجه زمینه برگزاری یک انتخابات جدید را فراهم کند تا از این راه بتواند از توافقنامه تقسیم قدرت منعقده با گانتز خلاصی یابد. اما آنها می‌گویند که نتانیاهو ترجیح می‌دهد که این انتخابات در ماه مه و ماه ژوئن برگزار شود، زمانی که انجام واکسیناسیون سراسری کووید -۱۹ می‌تواند رأی دهندگان بیشتری را به پای صندوقهای رأی بکشاند.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا