ایران و جهان

امسال کار مدرسه تعطیل نشده بلکه روش آموزش تغییر کرده است


به گزارش خبرنگار مهر، محسن حاجی میرزایی بعد از ظهر پنجشنبه در ارتباط مجازی با مدیران مدارس استان کرمان اظهار داشت: در مقایسه با سایر مشاغل شریف که همه ارزشمند هستند، با ارزش ترین مسئولیت‌ها بر عهده فرهنگیان گذاشته شده و کار معلمان متفاوت است.

وی افزود: معلمان چون با انسان‌ها و تربیت آنها سر و کار دارند شغلشان متفاوت است و از این بابت همه ما باید شکرگزار این فرصت طلایی باشیم.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: طبق فرمایش امام صادق (ع) آنچه که در اختیار دارید گوهر است، اگر دیگران هم نمی‌دانند از ارزش آن کم نمی‌شود اما اگر یک سنگ بی ارزش داشته باشید و دیگران فکر کنند گوهر است، به ارزش آن افزوده نمی‌شود لذا فرصت در اختیار ما، فرصتی برای ساختن و پرورش انسان هاست که باید شاکر خداوند باشیم و قدر آن را بدانیم به این معنی که حداکثر استفاده را ببریم.

وزیر آموزش و پرورش در این رابطه گفت: دانش آموزان ما ظرفیت فوق العاده ای دارند و می‌توانند برای رشد کشور نقش آفرین باشند اما گاهی شاید ما متوجه این ظرفیت نباشیم و شاید حضورشان برای ما عادی شده باشد. شهید سلیمانی یکی از افرادی است که تحت تعلیم و آموزش معلمان بوده است.

حاجی میرزایی افزود: محبوبیت شهید سلیمانی از مسئولیت پذیری، خداترسی و دلسوزی وی برای مردم بود.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه موقعیت یادگیری یکی از مفاد مهم سند تحول بنیادین است، اظهار کرد: همه ما در موقعیت‌های مختلف یادگیری هستیم، از بدو تولد از آغوش مادر و تا سال‌های بعد در موقعیت‌های مختلفی قرار می‌گیریم و در معرض آموزش هستیم و همه ما در پرتو این موقعیت‌ها می‌آموزیم که هر موقعیت هم عناصری برای یادگرفتن دارد و خوشبخت کسانی هستند که از موقعیت‌ها بیشترین بهره را می‌برند.

نظام آموزشی و تربیتی به یک موقعیت جدید منتقل شده است

حاجی میرزایی در بخش دیگری از سخنان خود به شرایط ایجاد شده بر اثر شیوع کرونا اشاره و عنوان کرد: امسال در نظام تعلیم و تربیت با یک وضعیت کاملاً متفاوت مواجه هستیم، همه ما در نظام آموزشی و تربیتی به یک موقعیت جدید منتقل شده‌ایم، روابط معلم و دانش آموز و رابطه مدیر با دانش آموزان و نحوه فرآیند یاددهی – یادگیری، آزمون گرفتن، اطمینان از حضور دانش آموزان در کلاس درس و… با مشکل مواجه شده است.

وی بیان کرد: همه ما وارد زیست بومی شده‌ایم که قبلاً تجربه نکرده‌ایم و در حال تجربه و یادگیری هستیم، در این زیست بوم تک تک دانش آموزان باید حمایت و مراقبت شوند و مطمئن شویم همه کارها به درستی انجام می‌شود. همه اینها ما را در یک موقعیت جدید قرار داده که باید هم خوب یاد بگیریم و هم از محدوده مسئولیت‌های خود حفاظت کنیم.

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: وظیفه مدیر مدرسه این است که بر کل فرآیندها نظارت داشته باشد و سایر همکاران هم باید مقدمات را فراهم کنند نقطه هدف در مدرسه است اگر نقش مدیر به درستی انجام شود سایر نقش‌ها هم درست انجام می‌شود.

حاجی میرزایی به نقش مهم مدیران مدارس اشاره کرد و گفت: مدیر مدرسه از مجموعه کار حوزه ستادی نتیجه می‌گیرد و هیچ نقشی در آموزش و پرورش کلیدی تر، کاربردی تر و تعیین کننده تر از نقش مدیر مدرسه نیست.

وی ادامه داد: مدیران نه تنها بار مسئولیت خودشان بر دوششان است بلکه بار مسئولیت همه ما هم بر عهده آنها است و در آموزش و پرورش، اصلی ترین نقش به مدیر مدرسه داده شده و همه موجودی ما در مدرسه سنجیده و ارزشیابی می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه امسال همه مسئولیت‌ها و وظایف مدیران در شبکه شاد پیگیری می‌شود، ابراز داشت: تلویزیون، بسته‌های یادگیری و شبکه شاد ابزار کار معلم هستند و برای تکمیل یادگیری مورد استفاده قرار می‌گیرند و مدیر مدرسه باید ارتباط با خانواده‌ها را جدی بگیرد، با آنها گفتگو کند، پاسخگوی دغدغه‌های والدین باشد و به آنها اطمینان خاطر بدهد، قطعاً اقدامات مؤثر مدیران تا همیشه در اذهان دانش آموزان و والدین ماندگار می‌شود.

حاجی میرزایی بر باز بودن مدارس در شرایط فعلی به عنوان یکی از مهمترین نکات کلیدی تاکید کرد و افزود: مدرسه نباید تعطیل شود و افرادی باید حتماً در مدرسه باشند و حلقه اتصال دانش آموزان، معلمان و والدین باشند، امسال کار مدرسه تعطیل نشده بلکه روش آموزش تغییر کرده است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه امسال کار مدرسه تعطیل نشده بلکه روش آموزش تغییر کرده است، تصریح کرد: قدردان همه مدیران هستیم و این سال کرونایی در تاریخ باقی می‌ماند، این بیماری همه شئون زندگی را متأثر کرده باید تلاش کنیم از کنار این بحران روش‌های خود را بهبود ببخشیم و کار خود را به درستی انجام دهیم و بعد از پایان این سال باید شرایط به گونه‌ای باشد که با سرافرازی از عملکردمان راضی باشیم.

حاجی میرزایی همچنین گفت: در راستای منظم شدن وضعیت پرداخت‌ها و ترمیم حقوق نیز لحظه‌ای از خدمت دریغ نمی‌کنیم.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا