اجتماعیاخبار خوزستانایران و جهانتیتر دوستون وسط

التهاب در خلیج فارس/ ۶ عاملی که می‌تواند منطقه را به جنگ بکشاند/ ماموریت زیردریایی اسرائیل و ناو آمریکا چیست؟

تحولات اخیر دنیا و به خصوص خاورمیانه به حدی سریع است که بسیاری نگران افزایش تنش و یا درگیری بین طرف‌های مختلف شده اند. این تحولات به خصوص در خلیج فارس و دریای عمان شدت گرفته است. بسیاری از رسانه‌های خارجی از امکان درگیری بین ایران و رژیم صهیونیستی و آمریکا در روزهای پایانی عمر دولت دونالد ترامپ سخن گفته اند.

اکسپرس انگلیس از جمله وبسایت‌هایی است که در گزارشی به این موضوع پرداخته است. به جز اکسپرس، خبرگزاری فرانسه هم در گزارشی از امکان درگیری بین طرف‌های مختلف در منطقه سخن گفت.

عمده دلایلی که رسانه‌های خارجی بر آن تاکید کرده و آن را موجب افزایش احتمال درگیری بین ایران و ائتلاف عربی – صهیونیستی دانسته اند شامل موارد زیر است:

الف. خروج زیردریایی صهیونیستی از کانال سوئز به خلیج فارس

رسانه‌های اسرائیلی گزارش داده‌اند که یک زیردریایی متعلق به رژیم صهیونیستی چند روز پیش از کانال سوئز عبور کرده است. گفته شده زیردریایی اسرائیلی هنگام عبور از کانال سوئز روی سطح آب آمده و “به سوی خلیج فارس در حرکت بوده است.” بنا بر این گزارش، منابع امنیتی کشورهای عربی گفته‌اند که دولت مصر با عبور این زیردریایی موافقت کرده است.

ب. ورود ناو جورجیا به خلیج فارس

مدتی قبل نیز اعلام شد که گروه کِشتی‌های نیروی دریایی ایالات متحده و از جمله زیردریایی هسته‌ای «جورجیا» کلاس اوهایو به خلیج فارس وارد شده اند.

نیروی دریایی ایالات متحده بعد از ارسال این زیردریایی به خلیج فارس در بیانیه‌ای اعلام کرد: “حضور زیردریایی یو اس اس جورجیا در منطقه عملیات ناوگان پنجم نشان می دهد که نیروی دریایی آمریکا توانایی تردد و انجام عملیات در هر منطقه ای را که مقررات بین المللی اجازه می دهد دارد.”

ج. واکنش خطیب زاده به اقدامات غرب

واکنش ایران به حضور بیگانگان و دشمنان ایران در خلیج فارس نیز بسیار محکم بود. سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به تحرکات اخیر آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه  گفت: به حضور نظامی ایالات متحده در منطقه غرب آسیا چیز جدیدی نیست و متاسفانه به‌ خاطر عدم دقت سیاسی برخی از کشورها، آمریکا پایگاه‌های مختلفی در منطقه دارد، اما واشنگتن به درستی می‌داند که خط قرمز ایران چیست. منظور خطیب زاده از “خط قرمز” خلیج فارس بود.

د. ترور شهید فخری زاده

اسرائیل اصلی ترین متهم شهادت دانشمند هسته ای شهید محسن فخری زاده است. با اینکه رژیم صهیونیستی هنوز این اتهام را نپذیرفته اما از نظر ایران، رژیم صهیونیستی باید آماده پاسخ ایران باشد. پاسخ احتمالی ایران چنان باعث وحشت صهیونیست‌ها شده که بسیاری از دانشمندان هسته‌ای آنها قرنطینه شده و فضای امنیتی داخل شهرهای فلسطین اشغالی حاکم شده است .

ه. پاسخ به جنایات اسرائیل در سالروز شهادت سردار سلیمانی

اکسپرس بر این نکته تاکید دارد که با فرارسیدن شهادت سردار سلیمانی، آمریکا و اسرائیل باید آماده پاسخ ایران به این جنایت باشند. این برداشت تا حدی تحت تاثیر اظهارات مقامات ایران در یک هفته اخیر است. تاکید اکسپرس به خصوص بر روی سخنان اخیر سردار حجازی است. جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه اخیرا گفت: انتقام سخت سرجای خود باقی می‌ماند یعنی باید از کسانی‌که امر و اقدام کردند انتقام گرفته شود اما زمان و نحوه انتقام به شرایط بستگی دارد.

وی ادامه داد: بیان مقام معظم رهبری در مراسم ستاد برگزاری سالگرد شهید سلیمانی درباره انتقام سخت کافی است، ایشان فرمودند که تاکنون دو سیلی به صورت استکبار خورده است، یکی مراسم تشییع بود و دوم موشک‌باران پایگاه عین‌الاسد بود که پس از جنگ جهانی دوم تاکنون هیچ دولتی رسما مقر آمریکایی‌ها را مورد هدف قرار نداده و ایران اسلامی این هجوم نظامی را انجام داد و آنان کاری دررمقابل این هجوم انجام ندادند.

جانشین نیروی قدس سپاه پاسداران بااشاره به اقدامات پیش‌بینی شده برای شکست آمریکا و انتقام خون شهید سلیمانی اظهارداشت: براساس گفته مقام معظم رهبری، دو سیلی دیگر نیز هست که اولین سیلی شکست نرم‌افزاری آمریکا در منطقه است که درحال رخ دادن است و کشورهای منطقه درراستای خواست آمریکا حرکت نمی‌کنند و این یعنی نرم‌افزاری آمریکا و تحمیل اراده بدون پرداخت هزینه‌ای که انجام می‌دهند شکسته خواهد شد.

وی افزود: آخرین سیلی اخراج آمریکایی‌ها از منطقه است که انشاالله انجام خواهد شد. البته این‌ها فقط سیلی است و انتقام سخت سرجای خود باقی می‌ماند.

همچنین، بر اساس گفته یک افسر نیروی دریایی که مصاحبه‌ای با فاکس نیوز داشته زیردریایی آمریکا که اخیرا به خلیج فارس آمده به علت ترس آمریکا از اقدام تلافی جویانه احتمالی ایران در سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی به خلیج فارس فرستاده شده است.

در کنار این، بر اساس گزارش بیزینس اینسایدر، آمریکا با اقدامات اخیر دریایی اش در حال فرستادن پیام هشدار به ایران است. ماه قبل بود که آمریکا دو بمب‌افکن B-52H را بر فراز خلیج فارس عبور داد. بیزینس اینسایدر معتقد است در واقع این اقدام نیز ارسال نوعی پیام هشدار بوده است .

ی. کارشکنی در مسیر احیاء  برجام

بسیاری از تحلیلگران معتقدند رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی قصد دارند تا پیش از پایان دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ ایران را وادار به واکنش کنند تا با ورود بایدن به کاخ سفید عملا امکان احیاء برجام یا بازگشت به توافق هسته‌ای از بین برود.

طبق گزارش الجزیره ترور شهید فخری‌زاده پیام روشنی از جانب ائتلاف سعودی – صهیونیستی به جو بایدن داده است: به برجام باز نگرد.

همچنین، طبق گفته فارن پالیسی برای اسرائیل قدرت‌گیری موشکی ایران که کیلومترها از خاک فلسطین اشغالی فاصله دارد تهدید بزرگتری است تا قدرت‌گیری نیروهای جهادی فلسطینی یا حزب‌الله. از این جهت نتانیاهو تمام تلاشش را می‌کند تا مانع کاهش تنش با ایران شود.

براساس برخی گزارش‌ها در جلسه محرمانه اخیر بن‌سلمان، پومپئو و نتانیاهو نیز همین سر خط دنبال شد. برخی خبرگزاری‌ها به نقل از برخی ماموران مخفی اسرائیلی گزارش دادند که تاکید نتانیاهو در این جلسه فشار بیشتر بر ایران در ماه آخر دولت ترامپ بوده است.

طبق گزارش فارن پالیسی هدف بایدن همچنان فشار بر ایران است اما بر خلاف ترامپ فشار حداکثری را با فشار نسبی جایگزین می‌کند. بایدن معتقد است باید سطح فشار بر ایران را کم کرد و کمی به اسرائیل و عربستان فشار آورد تا تعادل در منطقه حفظ شود. بایدن با همین هدف، وعده داد که به برجام بازخواهد گشت .

جنگ یا التهاب؟

موارد بالا نشان می‌دهد که شرایط منطقه زیاد مساعد نیست و ممکن است هر لحظه نیز شرایط بدتر شود. با این حال، به نظر می‌رسد که این بار نیز شرایط التهابی در همین حد بماند و به درگیری نظامی یا چیزی شبیه آن تبدیل نشود. این شرایط چیزی است که در این سالهای اخیر به مراتب تکرار شده اما هیچگاه تبدیل به نوعی درگیری مستقیم نشده است.

منبع خبرفوری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا