اخبار خوزستاناقتصادیتیتر دوستون وسط

استاندار خبر داد: درخواست اضطراری خوزستان برای تخصیص اعتبار جمع‌آوری آب‌های سطحی

به گزارش خوز ۲۴ به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری خوزستان؛ غلامرضا شریعتی در مراسم افتتاح سرای محله برکت در منطقه فرهنگیان شهر اهواز که سه شنبه  (۱۵ دی‌ماه) انجام شد، اظهار داشت: سرای محله علاوه بر شناسایی و بارور کردن استعدادهای مختلف، بستری برای مشارکت آحاد مردم در حوزه‌های فرهنگی، هنری و علمی است و به نوعی، تمرینی برای زیست آرمان اجتماعی است.

وی افزود: یکی از مسائل حائز اهمیت در فعالیت‌های فرهنگی، در نظر گرفتن فضای مراقبتی همراه با مشارکت است که سراهای محله می‌توانند این موضوع را تقویت و روحیه شهروندی را گسترش و مسئولیت اجتماعی را افزایش دهند.

نماینده عالی دولت در استان بیان کرد: با توجه به تنوع اقوام در اهواز، سرای محله می‌تواند محلی برای گفتگو، تعامل و ‌اندیشه‌ورزی باشد و در ارتقای روحیه جامعه نیز تاثیرگذار است.

وی ادامه داد: سرای محلی می‌تواند مرکزی برای پمپاژ تقویت فرهنگ مطالعه باشد و سرانه مطالعه را افزایش دهد. بهره‌مندی از فضاهای پژوهشی، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و افزایش دامنه‌های فرهنگی و علمی از دیگر کارکردهای سرای محله هستند.

غلامرضا شریعتی با اشاره به لزوم انجام فعالیت‌های فرهنگی در سراهای محله، عنوان کرد: در حال حاضر تنها ساختمان این سرای محله احداث و تجهیز شده است اما آنچه اهمیت دارد کارکرد و اثربخش بودن یک سرای محله است که باید به این موضوع توجه شود در غیر این صورت، کار بیهوده‌ای انجام داده‌ایم.

وی تاکید کرد: برای جلوگیری از هدر رفتن سرمایه‌گذاری باید کارکردهای این مجموعه برای جامعه پیرامون در نظر گرفته شود.

استاندار خوزستان عنوان کرد: اگر چه شاخص تعداد سراهای محله اهواز نسبت به جمعیت کم است اما باید همین سراهای محله، کارکرد و اثرگذاری لازم را داشته باشند.

او ادامه داد: با توجه به بافت جمعیتی و وضعیت معیشتی اهواز، شاید این کلانشهر به اندازه کلانشهرهای دیگر درآمد نداشته باشد اما خدمات ارائه می‌شود و این مساله، کار را بر دوش سکان‌داران امور شهری سنگین می‌کند. تغییر اقلیم و شرایط جغرافیایی اهواز نیز هزینه‌ها را سنگین‌تر می‌کند.

غلامرضا شریعتی با بیان اینکه هزینه احداث یک کیلومتر خط لوله در اهواز پنج برابر متوسط کشوری است، تصریح کرد: با این شرایط، استهلاک زیرساخت‌ها بیشتر است و باید در این زمینه کمک شود.

وی افزود: این وضعیت، نشانه کار نکردن مسئولان نیست بلکه بار سنگین‌تری بر دوش آن‌ها است اما مردم فکر می‌کنند که مسئولان شهر بی‌تدبیر یا کم‌سواد هستند.

نماینده عالی دولت در استان با اشاره به نقش خوزستان در تولید ناخالص ملی کشور، عنوان کرد: عدد تولید ناخالص ملی کشور، در دو استان تهران و خوزستان دو رقمی است و مابقی استان‌ها تک‌رقمی هستند بنابراین استانی که درآمد بیشتری دارد، هزینه و نیاز بیشتری هم خواهد داشت تا این درآمد پایدار بماند.

وی بیان کرد: در زمینه جمع‌آوری آب‌های سطحی از دولت تقاضا کرده‌ایم که امسال به صورت اضطراری ۲۵۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار به خوزستان اختصاص دهند که موافقت‌هایی شده و امیدواریم به صورت کامل موافقت شود تا در جاهایی که به صورت اضطرار  باید کار شود، کار را انجام دهیم.

استاندار خوزستان عنوان کرد: اکنون که با تغییر اقلیم مواجه شده‌ایم باید با اقداماتی که انجام می‌شود، رنج مردم کاهش یابد. تغییر اقلیم شرایط جدیدی ایجاد کرده است؛ در گذشته، اهواز در طول یک سال آبی ۲۰۰ تا ۲۳۰ میلیمتر بارندگی داشته اما تنها در بارندگی اخیر، اهواز ۱۰۶ میلیمتر بارندگی داشت و تقریبا نصف بارش یک سال اهواز با فعالیت یک سامانه بارشی در مدت ۳۶ تا ۴۰ ساعت رخ داده است.

شریعتی گفت: بارش اخیر اهواز دوره بازگشت ۲۵ تا ۵۰ ساله داشته است و در طول ۵۵ سال اخیر که میزان بارش در ایران ثبت می‌شود، این بارش اهواز رتبه سوم را در طول این سال‌ها داشته است.

وی بیان کرد: حجم آبی که در مدت ۴۸ ساعت روی اهواز ریخته شد ۲۱.۵ میلیون مترمکعب بود که ۱۲ میلیون مترمکعب از این میزان، در مدت زمان کمتر از ۱۲ ساعت روی اهواز ریخته شد.

استاندار خوزستان افزود: با توجه به اینکه در دو سه سال اخیر شاهد این شرایط در خوزستان بوده‌ایم، باید طرح نویی داشته باشیم و با توجه به تغییر اقلیم در زمینه جمع‌آوری آب‌های سطحی فکر جدیدی داشته باشیم و تصمیم جدیدی اتخاذ کنیم.

وی گفت: در ماهشهر نیز حدود ۱۶۲ میلیمتر بارندگی در مدت ۳۶ ساعت رخ داد که دوره بازگشت ۱۰۰ ساله داشت و در ۵۵ سال اخیر چنین بارندگی در این شهرستان رخ نداده بود.

شریعتی با اشاره به کاهش تعداد منازل آبگرفته و همچنین مدت زمان ماند آب در معابر با اقدامات انجام شده، افزود: هر چند باید تلاش شود این مساله به صفر برسد اما برخورد کردن با زحماتی که انجام شده، دوستان را مایوس و دلخور می‌کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا