ایران و جهان

اخراج اشغالگران آمریکایی از منطقه خواست تمام ملت ها است


خبرگزاری مهر، سرویس بین الملل- فاطمه صالحی: کشور عراق طی روزهای گذشته همزمان با برگزاری نخستین سالگرد شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس، شاهد تحولات مهمی در عرصه سیاسی بوده است.

میدان التحریر در بغداد پایتخت عراق در سالروز شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس شاهد برگزاری یک تظاهرات میلیونی بود؛ تظاهراتی که با سر دادن شعارهای ضد آمریکایی، به یک رفراندم مردمی در خصوص اخراج نظامیان آمریکایی از عراق تبدیل شد.

هم چنین دستگاه قضایی عراق روز گذشته حکم جلب دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را به اتهام جنایت ترور فرماندهان پیروزی در خاک عراق، صادر کرد. تحلیلگران عراقی معتقدند که دولت بغداد می‌تواند از طریق اینترپل و سازمان ملل برای بازداشت ترامپ بعد از پایان دوره ریاست جمهوری‌اش، اقدام کند چرا که هدف قرار دادن فرماندهان نظامی در خاک عراق از سوی آمریکا، نقض آشکار قوانین بین‌المللی به ویژه منشور سازمان ملل به شمار می‌رود.

ما معتقدیم که حضور گسترده مردم عراق در میدان التحریر بغداد، یک پیام مهم به آمریکایی‌ها می‌دهد و آن، لزوم اخراج آنها از کشور است؛ این مسأله حتمی بوده و باید عملی شود «مجتبی الحیدری» مدیر دفتر شبکه الاتجاه عراق در ایران در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص پیام تظاهرات میلیونی مردم این کشور بیان کرد: مردم عراق با حضور میلیونی، در این تظاهرات پیام خود را به گوش دوست و دشمن رساندند. عراقی‌ها در جریان این تظاهرات پیام مهمی را خطاب به آمریکایی‌ها مخابره کردند. آمریکا فکر می‌کرد که در جریان مراسم سالگرد فرماندهان پیروزی می‌تواند مثلاً یک حمله نظامی انجام دهد اما در واقع ما شاهد آن بودیم که این تظاهرات میلیونی، به مثابه سیلی به صورت آمریکایی‌ها محسوب می‌شد؛ هیچ کسی فکر نمی‌کرد که این تعداد از مردم عراق در تظاهرات بغداد شرکت کنند، آن هم در مکانی که این ترور بزدلانه صورت گرفته است.

به همین دلیل ما معتقدیم که حضور گسترده مردم عراق در میدان التحریر بغداد، یک پیام مهم به آمریکایی‌ها می‌دهد و آن، لزوم اخراج آنها از کشور است؛ این مسأله حتمی بوده و باید عملی شود. ملت عراق تحمل حضور اشغالگران در کشور خود را ندارد. آنها یک پیام دیگر را نیز خطاب به سیاستمداران این کشور ارسال کردند؛ گروه‌های سیاسی در عراق باید برای اخراج اشغالگران از کشور تلاش کنند.

پیام این تظاهرات خطاب به دوستان نیز این بود که مسیر کرامت و شهادت، هم چنان ادامه دارد و صدها هزار و چه بسا میلیون‌ها نفر آمادگی حرکت در این مسیر را دارند. این همان مسیری است که فرماندهان پیروزی آن را در عراق ترسیم کردند.

وی در خصوص صدور حکم جلب دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در عراق تاکید کرد: این اقدام، یک پیروزی برای عراق و دستگاه قضایی این کشور به شمار می‌رود. صدور حکم جلب ترامپ، بیانگر میزان اراده و اصرار سیستم قضایی عراق برای تحقق این مسأله است.

صدور حکم جلب ترامپ، یک دستاورد بزرگ برای تمام کسانی است که در سالروز شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس به میدان آمدند. ما صدور این حکم جلب را به مثابه روز پیروزی و روز تحقق عزت و کرامت ملت عراق می‌دانیم و معتقدیم که این اقدام، نتیجه همان تظاهرات میلیونی بوده است این یک دستاورد برای تمام کسانی است که در سالروز شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس به میدان آمدند. ما صدور این حکم جلب را به مثابه روز پیروزی و روز تحقق عزت و کرامت ملت عراق می‌دانیم و معتقدیم که این اقدام، نتیجه همان تظاهرات میلیونی بوده است.

مدیر دفتر شبکه الاتجاه در خصوص سردادن شعارهای ضد آمریکایی در تظاهرات عراقی‌ها و لزوم اخراج آنها از این کشور گفت: نه تنها مردم عراق بلکه تمام ملت‌های منطقه خواهان اخراج نظامیان آمریکایی از عراق و سراسر منطقه هستند. اما باید به این نکته اشاره کنیم که این خواست مردم عراق، یک پیام نیز به دولت این کشور مخابره می‌کند.

متأسفانه شاهد اقدامات برخی افراد در دولت عراق، برای راضی کردن آمریکایی‌ها هستیم. اگر مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق، می‌خواهد به مدت بیشتری در این کشور در پست نخست وزیری باقی بماند باید در برابر آمریکایی‌ها بایستد. ملت عراق اگر بی‌بند که مسئولان این کشور مسیری دیگر را انتخاب کرده‌اند، آنها نیز مسیر دیگری برای نشان دادن خواست و اراده خود انتخاب خواهند کرد.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا