ایران و جهان

۲۹ گروه حقوق بشری خواستار توقف فروش تسلیحات آمریکا به امارات شدند


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، شماری از گروه‌های مدافع حقوق بشر و کنترل تسلیحات، با امضای نامه‌ای خطاب به کنگره آمریکا، مخالفت خود را با قرارداد ۲۳ میلیارد دلاری فروش تسلیحات به امارات، اعلام کردند.

در این نامه، ۲۹ گروه حقوق بشری توقف کامل اجرای این قرارداد را که شامل فروش تسلیحاتی چون موشک، جت‌های جنگنده و پهپاد به ابوظبی است؛ خواستار شده‌اند.

آنها همچنین با طرح این احتمال که ممکن است تحقق خواسته‌شان در کوتاه‌مدت عملی نشود؛ از جو بایدن دموکرات خواستند که در دولت آتی خود، مخالفت این گروه‌ها را با تحویل سلاح به امارات در نظر بگیرد.

اوایل ماه جاری میلادی، سه سناتور آمریکایی نیز مصوبه‌ای برای توقف فروش تسلیحات به امارات ارائه دادند. با این حال، قطعنامه پیشنهادی آنها مستلزم تائید هر دو مجلس نمایندگان و سنا است. همچنین قطعنامه نهایی ممکن است با وتوی رئیس‌جمهور آمریکا مواجه شود که خلاصی از این معضل نیز نیازمند رای دو سوم از اعضای هر دو مجلس است.

این در حالی است که اعضای دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهور فعلی آمریکا، دوشنبه بعد از ظهر، درباره این قرارداد تسلیحاتی با اعضای کمیته روابط خارجی سنا صحبت کرده‌اند.

قرارداد تسلیحاتی ۲۳ میلیارد دلاری با امارات، از توافق‌های جانبی است که در نتیجه خیانت ابوظبی به آرمان فلسطین و عادی‌سازی رابطه با رژیم صهیونیستی حاصل شد.

این در حالی است که گروه‌های حقوق بشری می‌گویند تسلیح امارات می‌تواند آتش بحران در لیبی و یمن را شعله‌ورتر کند.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا