ایران و جهان

۱۹ سال بی‌سرانجامی یک پروژه/ کتابخانه مرکزی اندر خم یک کوچه!

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: پروژه کتابخانه مرکزی خرم‌آباد در حالی به پروژه‌ای تاریخی در مرکز لرستان تبدیل‌شده که با گذشت ۱۹ سال شاهد روند لاکپشتی اجرای این پروژه در استان هستیم.

۱۹ سال بی‌سرانجامی پروژه کتابخانه مرکزی خرم‌آباد

کتابخانه مرکزی خرم‌آباد در جنب مصلای الغدیر این شهر پروژه‌ای است که می‌تواند بخشی از کمبودهای موجود در زمینهٔ فضای کتابخانه‌ای مرکز لرستان را رفع کند تا تکمیل این پروژه تبدیل به یکی از مطالبات جدی مردم و مسئولان شود.

اهمیت تکمیل و بهره‌برداری از این پروژه آنجا روشن‌تر می‌شود که لرستان متأسفانه در زمینهٔ سرانه فضای کتابخانه‌ای در جایگاه مناسبی قرار نداشته و جزو استان‌های انتهایی جدول در میان استان‌های مختلف کشور محسوب می‌شود.

از سوی دیگر روند کند تکمیل پروژه کتابخانه مرکزی تاکنون موجب شده انتقادات بسیاری از این وضعیت از سوی مردم و مسئولان استان مطرح شود، پروژه‌ای که مطابق برخی اظهارنظرها نزدیک به ۱۹ سال است مردم لرستان را معطل نگه‌داشته است.

پروژه کتابخانه مرکزی خرم‌آباد هرچند که به گفته برخی مسئولان عملیات اجرایی آن از سال ۸۵ شروع‌شده ولی کلنگ زنی این پروژه مهم مطابق اظهارات مسئولان طی سال ۸۰ صورت گرفته است.

کمبود اعتبار برای تکمیل پروژه

جعفر طولابی فرماندار مرکز لرستان در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به پروژه کتابخانه مرکزی خرم آباد، نیز تصریح کرد: اجرای این پروژه یکی از نیازهای اساسی حوزه فرهنگی مرکز استان محسوب می‌شود.

طولابی با بیان اینکه در حال حاضر این پروژه کتابخانه ای دارای پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصدی است، عنوان کرد: امسال نیز حدود شش میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه پیش بینی شده است.

وی، افزود: برای تکمیل این پروژه نیازمند اعتبارات بیشتری هستیم.

فرماندار مرکز لرستان با تاکید بر اینکه این پروژه نیازمند اعتبار برای تجهیز و بهره برداری است، گفت: عملیاتی شدن این پروژه کتابخانه ای می‌تواند به حوزه فرهنگ استان کمک زیادی کند.

وعده‌ای برای پایان سال

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که پیش از این فرشته طهماسبی مدیرکل کتابخانه های عمومی لرستان در رابطه با وضعیت پروژه کتابخانه مرکزی خرم آباد گفته بود: این کتابخانه در نزدیک به هشت هزار متر مربع احداث شده است.

وی با بیان اینکه این کتابخانه دارای ساختار کتابخانه ای مطلوبی است، تصریح کرد: این پروژه شامل بخش‌های مختلف سالن‌های مطالعه، مخزن، کلاس‌های آموزشی، بخش نابینایان و… است.

وی با اشاره به روند کند احداث این کتابخانه، گفت: در حال حاضر این پروژه کتابخانه ای با کمبود اعتبار مواجه است.

مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی لرستان با تاکید بر اینکه سال گذشته ۱۰۰ درصد اعتباری که برای این کتابخانه اختصاص یافته بود، تخصیص پیدا کرد، ادامه داد: در حال حاضر این کتابخانه در مرحله تأسیسات است.

طهماسبی با بیان اینکه این پروژه کتابخانه ای به لحاظ ساختمانی بالای ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: همچنین این پروژه به لحاظ اعتباری ۷۰ درصد پیشرفت دارد.

وی، بیان داشت: با توجه به قول رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، مقرر شده که امسال نیز به لحاظ اعتباری برای این پروژه کتابخانه ای تخصیص بالایی را داشته باشیم.

مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی لرستان با اشاره به اینکه نهاد کتابخانه های عمومی در این پروژه بهره بردار است، ادامه داد: بر اساس اعلام مجری این پروژه، در صورت تخصیص اعتبارات فاز اول آن را می‌توان تا پایان سال به بهره برداری رساند.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا