ایران و جهان

گرانی بازار یلدا؛ داغ‌تر از تب کرونا/ یکه‌تازی قیمت‌ها ادامه دارد

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- اعظم محبی: شب یلدا فرا رسید، طولانی‌ترین شب سال؛ شبی که نزد ایرانیان جایگاه ویژه‌ای داشته و از دیرباز تاکنون مردم آن را با آداب و آئین‌های خاصی برگزار می‌کنند.

از زمان‌های دور مردم در این شب گِرد هم جمع شده و سفره‌های رنگین با انواع آجیل، خشکبار، میوه‌های رنگارنگ و شیرینی‌های خانگی می‌گستراندند.

امسال به توصیه درمانگران، برپایی دورهمی ها برای جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا منع شده و مردم به شکل متفاوت شب یلدا را گرامی خواهند داشت.

اما جدای از اینکه کرونا برگزاری این سنت باستانی را کوچک و مختصر کرده اما نگاه به قیمت اقلام مورد نیاز شب یلدا هم حاکی از این است که با این جهش قیمت، مردم توان خرید این محصولات را ندارند.

این روزها بخشی از مشاغل تحت تأثیر قرار گرفته و معیشت و تأمین ارزاق برخی از خانواده‌ها به اما و اگر کشیده شده است لذا با این قیمت‌های سر به فلک زده بسیاری از این اقلام از سفره‌های شب یلدا پر کشیده است.

به نظر می‌رسد کمبود نظارت‌ها در مراکز عرضه میوه، شیرینی‌جات و آجیل سبب شده تا هر یک از واحدهای صنفی عرضه کننده بنا به میل و تشخیص فردی مبادرت به قیمت‌گذاری کنند و این موضوع دغدغه مردم را افزایش داده است.

در حالی که به سبب تبعات روانی و روحی ناشی از ابتلاء یا مرگ و میر کرونا برگزاری دورهمی‌های محدود با رعایت پروتکل‌ها زمینه‌ساز امید و نشاط در بین مردم بود اما این گرانی‌های افسارگسیخته تیر خلاص را بر آرزوهای خانوارهای ایرانی وارد کرده است.

کسی آجیل نمی‌خرد

یکی از فروشندگان آجیل در شهر گرگان به خبرنگار مهر گفت: طی یک سال اخیر به دلایل مختلفی فروش صنف ما به حداقل رسیده به طوری که بسیاری از همکاران به مشاغل دیگر روی آورده‌اند.

حسن لطفی زاده افزود: سال گذشته در آستانه عید نوروز شاهد کاهش چشمگیر فروش آجیل بودیم که این امر ناشی از محدود شدن مراسم به دلیل شرایط کرونا بود.

لطفی زاده ادامه داد: در سال جاری هم تمرکز ما برای جبران کسادی کسب و کار، در شب یلدا بود که به سبب استمرار کرونا این رؤیای ما هم به واقعیت نپیوست.

وی با بیان اینکه توان خرید مردم کاهش یافته و کسی آجیل نمی‌خرد، گفت: به دلیل همین محدودیت‌ها و مشکلات اقتصادی تاریخ انقضای برخی از اقلام رو به پایان است و فروشندگان متضرر شده‌اند.

حذف بسیاری از اقلام شب یلدا

یک شهروند گرگانی هم به خبرنگار مهر گفت: با توجه به اینکه بر اثر کرونا سه تن از اقوام خود را از دست داده‌ایم برنامه خاصی برای این شب نداریم.

مریم کوهستانی افزود: خانواده چهار نفره ما تصمیم داشت تا مقدمات یک دورهمیِ کوچک را فراهم آورد که گرانی‌های هفته‌های اخیر سبب شده تا این شب هم تحت تأثیر این امر قرار بگیرد.

وی گفت: با حقوق یک کارمند ساده، امکان خرید چند صد هزار تومانی آجیل و خشکبار و تنقلات وجود ندارد اما با حذف برخی از اقلام مورد نیاز تلاش می‌کنیم خاطره خوبی را در این شب بسازیم.

کوهستانی اظهار کرد: معمولی‌ترین پسته موجود در بازار حدود ۲۰۰ هزار تومان بوده که گرانی‌های اخیر این کالا را از سبد خانواده‌ها حذف کرده است.

وی بیان کرد: قیمت میوه‌های شب یلدا مثل انار و هندوانه هم نسبت به سال گذشته جهش چند برابری داشته به نحوی که برای یک کیلو انار ۲۰ هزار تومان باید هزینه کرد.

در تأمین ارزاق یومیه خانواده خود مانده‌ایم

یکی دیگر از شهروندان گلستانی به خبرنگار مهر گفت: بنده یک کارگر ساده بوده و حقوق محدودی دارم که بخش قابل توجهی از آن هم صرف هزینه اجاره مسکن می‌شود.

یک کارمند و کارگر ساده با یک حقوق محدود توان خرید آجیل چند صد هزار تومانی را ندارد کریم ایزدی افزود: حدود ۱۱ ماه است که اضافه کار هم به ما تعلق نگرفته و درآمد ما با توجه به افزایش قیمت‌ها، تغییری نکرده است.

وی بیان کرد: وقتی برای خرید یک کیلوگرم تخمه کدو باید ۱۲۰ هزار تومان هزینه کنیم دیگر توان اقتصادی ما به خرید پسته و یا خشکبار دیگر نمی‌رسد.

ایزدی گفت: در تأمین ارزاق یومیه خانواده خود هم مانده‌ایم و با این شرایط توان خرید اقلام شب یلدا را نداریم.

یکی از توزیع کنندگان تخمه و آجیل هم در گرگان به خبرنگار مهر گفت: در سال جاری به دلایل مختلف از جمله افزایش قیمت ارز شاهد افزایش قیمت‌ها بوده و به عنوان مثال قیمت یک کیلوگرم تخمه آفتابگردان آجیلی از ۳۰ هزار تومان به ۶۰ هزار تومان افزایش یافت.

محسن دیلمی افزود: در سال گذشته به سبب اطمینان از کشش بازار چندین تن آجیل در سطح گرگان توزیع شد اما امسال گرانی و کم رغبتی مردم سبب شده تا فروشگاه‌های عرضه آجیل تمایل چندانی برای سفارش کالا نداشته و سفارش دهی را منوط به استقبال مردم و موکول به لحظات پایانی کنند.

نظارت‌ها افزایش یافت

رئیس سازمان صمت گلستان در خصوص نظارت‌ها به خبرنگار مهر گفت: آجیل و خشکبار نرخ مصوب نداشته و واحد صنفی برای آن تصمیم می‌گیرد.

حسین طلوعیان با اشاره به سطح بندی محصولات از نظر قیمت گذاری، گفت: برای برخی از اقلام در سطح کشور تصمیم‌گیری شده اما خشکبار و آجیل جزو گروه سه هستند که هر واحد صنفی قیمتی را پیشنهاد داده و در انجمن حمایت از مصرف کننده و بازرسی آنالیز و تصویب می‌شود که نوع خدمات، کیفیت، مکان، و غیره هم در تعیین قیمت نقش دارد.

وی افزود: قیمت میوه هم بر اساس عرضه و تقاضا بوده و نرخ ثابت ندارد و با توجه به افزایش تقاضا، در برخی از مواقع شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم.

طلوعیان از نظارت روزانه در سطح بازار خبر داد و گفت: در زمان‌های خاص مانند شب عید و یلدا نظارت‌ها بیشتر می‌شود.

وی تصریح کرد: در گرگان دو گشت در دو نوبت صبح و عصر فعال بوده و گشت ویژه هم غله هم داریم که اینها با مساعدت قرارگاه ۱۷ ربیع انجام می‌شود.

امسال خرید مستمر نداشتیم

رئیس اتحادیه قنادان گلستان هم به خبرنگار مهر گفت: با توجه به شیوع کرونا شب یلدا بیشتر دورهمی تک خانواده‌ای بوده لذا مصرف مانند سال‌های گذشته نیست.

فرامرز نجاتی افزود: نرخ شیرینی با توجه به نام قنادی و درجه آن به اصناف اعلام شده است که به عنوان مثال شیرینی تر درجه یک، کیلویی ۴۱ و کیک یزدی هم ۲۷ هزار تومان بوده و درجه دو این محصولات هم ۲۰ درصد پایین‌تر است.

وی توضیح داد: قیمت آجیل را هم بازار تهران و بنکداران بزرگ مشخص می‌کنند و با تصمیم‌گیری آنها تغییراتی در قیمت ایجاد می‌شود.

نجاتی با بیان اینکه اجناس خارجی مانند فندق، بادام و بادام هندی تغییرات قیمتی از قبل داشته‌اند، افزود: آجیل مصرف یومیه نداشته و فروشنده‌ها آن را جزئی آورده و عرضه می‌کنند چون قیمت سنگینی دارد.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون مردم خرید را محدود کرده یا آن را به روزهای آخر موکول کرده‌اند، گفت: قیمت پسته با توجه به انواع و کیفیت مختلف از ۱۴۰ هزار تومان تا ۲۷۰ هزار تومان متفاوت بوده و قیمت فندق ۱۲۴ هزار تومان و بادام هندی ۲۹۵ هزار تومان است.

یقیناً تمرکز بر نظارت بر بازار و عرضه اقلام مورد استفاده مردم در مراکز فروشگاهی معتبر با قیمت گذاری مناسب فرصتی را در اختیار مردم قرار داده تا بتوانند با برگزاری یک دورهمی کوچک خاطرات تلخ کرونا را فراموش کنند.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا