ایران و جهان

چک‌های جدید از ۲۰ دی توزیع می‌شود


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صداوسیما، آمنه نادعلی زاده معاون اداره نظام پرداخت بانک مرکزی در ارتباط تصویری با استودیو پخش خبر ۲۱ شنبه شب شبکه یک سیما افزود: این طرح به تعویق نیفتاده بلکه بانک مرکزی تصمیم به اجرای تدریجی این طرح دارد و باید فرهنگ سازی انجام شود و زیرساخت‌ها آماده و مردم بتوانند با سامانه‌ها ارتباط برقرار کنند.

وی ادامه داد: زمان‌های تعیین شده با مجوز قانونی صادر شده است مثلاً برای چک الکترونیک با دستورالعمل بانک مرکزی یک زمان مشخص اعلام شده و همچنین برای راه اندازی سامانه صیاد که نقل و انتقال چک در آن ثبت می‌شود زمان دو ساله را مد نظر قرار گرفته است.

نادعلی زاده گفت: بانک مرکزی برای اجرای این طرح از زمانی که مد نظر قانون گذار می‌باشد آماده است، ولی اجرای طرح در سامانه صیاد مستلزم تغییرات در دسته چک‌ها می‌باشد تا متفاوت از گذشته شود و مردم نگران چک‌های قدیمی خود نباشند.

وی با بیان اینکه سامانه در تاریخ ۲۲ آذر ماه آماده بوده است هم افزود: اپلیکیشن‌های بانکی هم آماده رونمایی بودند که امروز بانک مرکزی این رونمایی را انجام داده است.

معاون اداره نظام پرداخت بانک مرکزی تصریح کرد: قرار است چک‌هایی را در سامانه صیاد ثبت کنیم که تفاوتی با چک‌های قبلی دارد یعنی روی این چک‌ها تاریخ اعتبار ثبت می‌شود و توزیع این چک‌ها از طریق بانک‌ها مستلزم زمان خواهد بود و همچنین اطلاع رسانی‌ها کامل شود و مردم بیشتر آگاه شوند و از تاریخ ۲۰ دی بتوانند چک‌هایی که از ویژگی‌های جدید برخوردار هستند و دارای تاریخ اعتبار می‌باشند را دریافت کنند.

نادعلی زاده با اشاره به اینکه در حال حاضر چک‌های جدید در شبکه بانکی توزیع نشده است گفت: چک‌های جدید از تاریخ ۲۰ دی ماه در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

وی افزود: در چک‌های جدید تا تاریخ مشخص، قابلیت صدور وجود دارد و این تاریخ هم سه سال بعد از دریافت دسته چک است و این چک‌ها باید در سامانه صیاد ثبت شوند. چک‌های جدید دارای بارکد، کد صیادی ۱۶ رقمی و تاریخ اعتبار می‌باشد.

وی درباره ارزیابی اعتبار و دارایی افراد در این طرح گفت: افراد دارای یک سری دارایی و درآمد هستند که مجموع این‌ها می‌تواند سقف اعتباری شخص را رقم بزنند که دستورالعمل و فرمول‌های مربوط به آن در بانک مرکزی تدوین شده و به دستورالعمل حساب جاری الحاق شده است که مقرر شده در شورای پول و اعتبار تصویب شود و پس از تصویب در شورای پول و اعتبار، سقف اعتبار به شکل گام به گام و تدریجی در جامعه ابلاغ خواهد شد تا مردم بتوانند از سقف اعتباری خود اطلاع پیدا کنند و در محدوده سقف اعتباری خود چک صادر کنند.

معاون اداره نظام پرداخت بانک مرکزی افزود: شرایط صدور و انتقال چک تغییر مشخصی نداشته است و این شرایط مقرر شده به صورت الکترونیک در سامانه صیاد ثبت شود و صادر کننده چک می‌تواند به بانک خود مراجعه کند و از طریق درگاه‌های نوین از قبیل اینترنت بانک یا همراه بانک، که بانک در اختیارشان قرار می‌دهد به سامانه صیاد دسترسی داشته باشند.

نادعلی زاده ادامه داد: اپلیکیشن‌های بانکی را معرفی کردیم که در حال حاضر مردم از َآن‌ها استفاده کنند و مردم می‌توانند با نصب این اپلیکیشن و از طریق منوی موجودیت چک و ثبت چک وارد سامانه صیاد شوند.

وی گفت: صادر کننده چک می‌تواند چک خود را از طریق ثبت در اپلیکیشن یا درگاه‌هایی که بانک در اختیارش قرار می‌دهد انجام دهد و مراحل صدور چک را به صورت الکترونیکی تکمیل کند.

نادعلی زاده ادامه داد: گیرنده چک هم می‌تواند از بانک خودش راه‌های دسترسی به سامانه صیاد را دریافت کند و یا اینکه می‌تواند به اپلیکیشن‌ها مراجعه کند و استعلام ثبت بگیرد و اطلاعات برگه چک با ثبت آن در سامانه صیاد را تطبیق دهد و اگر تمام موارد صحیح بود؛ مراتب تأیید خود را به سامانه صیاد اعلام می‌کند.

وی درباره دسته چک‌های قدیمی هم گفت: دسته چک‌های قدیمی با شرایط قبلی صادر و پردازش می‌شوند و این دسته چک‌ها هم به تدریج جمع آوری خواهد شد و دسته چک‌های جدید جایگزین می‌شود.
معاون اداره نظام پرداخت بانک مرکزی ادامه داد: از بانک‌ها خواسته شده که از طریق شعب بانکی برای افرادی که امکان استفاده از این سامانه‌ها را به صورت الکترونیکی ندارند، سرویس داده شود.

نادعلی زاده افزود: بانک مرکزی تمهیداتی را در نظر دارد که از طریق پیامک امکان ثبت و انتقال چک در سامانه صیاد را برای مشتریانی که از گوشی هوشمند استفاده نمی‌کنند هم فراهم کند.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا