ایران و جهان

وعده‌های پوچ دولت و بازار بی‌رونق پوشاک/ درب کارگاه‌ها تخته شد

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: تعطیلات و قرنطینه ناشی از کرونا در ابتدای سال باعث وارد شدن صدمه و زیان به فعالان و مغازه‌داران حوزه پوشاک شد و فعالان این حوزه چشم به بازار خرید در ایام زمستان داشتند که با قرنطینه فعلی نیز امکان فروش نیست و بازهم تولیدکنندگان و فروشندگان ضرر دیگری را متحمل می‌شوند.

بازاری برای فروش نیست و تولیدکننده انگیزه‌ای برای تولید ندارد

جواد حسین پور، تولیدکننده پوشاک در مشهد در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه حدود ۹۹ درصد از تولیدکنندگان پوشاک وضعیت خوبی ندارند، اظهار کرد: بازار آن‌چنانی برای فروش پوشاک باقی نمانده و همچنین از طرفی، تولیدکنندگان دیگر انگیزه‌ای برای تولید پوشاک ندارند.

وی در ادامه تصریح کرد: مواد اولیه تولید نیز یا کمیاب شده و یا گران است، از طرف دیگر در سال جاری خرید مواد اولیه برای تولید کالا نیز به دلیل نوسان قیمت ارز به‌صورت نقدی باید انجام شود که این مسئله نیز کار تولید را سخت‌تر می‌کند.

این تولیدکننده پوشاک همچنین، یکی از مسائل تولید پوشاک در مشهد را واحدهای تولیدی کوچک دانست و گفت: حدود دو هزار واحد تولیدی کوچک در مشهد فعال هستند که به دلیل توان مالی کم و کوچک بودن به‌راحتی از عرصه رقابت بازمانده و توانایی برند سازی، رقابت و صادرات کالا را ندارند.

وضع کارگاه‌ها و تولیدکنندگان کوچک بغرنج‌تر است

وی بیان کرد: یکی از برندهای پوشاک که وابسته به دولت است و سفارشات سازمانی می‌گیرد وضع بهتری دارد، اما کارگاه‌ها و تولیدکنندگان کوچک وضع بغرنجی دارند، تقریباً تولیدکنندگانی که پیش‌بینی این تعطیلات و قرنطینه اخیر را کرده بودند و برند معتبری هستند، می‌توانند در بازار موفق باشند.

حسین پور همچنین در رابطه با مبلغ پرداختی حق بیمه اجتماعی افزود: یک تولیدکننده پوشاک علاوه بر پرداخت سالانه مالیات، حق بیمه نیز به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت می‌کند که این مبلغ، ۱۰ برابر هزینه‌ای است که بابت مالیات سالانه پرداخت می‌شود ولی در مقابل تأمین اجتماعی خدمت چندانی به کارگر ارائه نمی‌دهد.

حدود ۸۰ درصد از فروشندگان پوشاک دارای مغازه استیجاری هستند و پرداخت وام‌هایی با مبلغ یک میلیون تومان از سوی دولت به مردم نیز دردی از آنها دوا نخواهد کرد

وی با بیان اینکه حدود ۸۰ درصد از فروشندگان پوشاک دارای مغازه استیجاری هستند و پرداخت وام‌هایی با مبلغ یک‌میلیون تومان از سوی دولت به مردم نیز دردی از آن‌ها دوا نخواهد کرد، افزود: فروشندگان منطقه ثامن مشهد، بسیار وضع نگران‌کننده‌ای دارند، مقدار چک‌های برگشتی زیاد است و پیش‌بینی می‌شود وضعیت بدتر نیز بشود.

این تولیدکننده همچنین گفت: متأسفانه در شهر مشهد هیچ‌گونه بانک اطلاعاتی وجود ندارد تا بتوان در رابطه با میزان افرادی که شغل خود را ازدست‌داده‌اند یا کارگاه‌هایی که تعدیل نیرو داشتند تحقیق کرد، درحالی‌که قطعاً در این مدت اخیر بسیاری از کارگاه‌ها و فروشندگان تعدیل نیرو داشته‌اند.

سعید رحیمیان، یکی از فعالان حوزه پوشاک مشهد در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: در ابتدای آغاز محدودیت‌ها بر اثر شیوع ویروس کرونا و در ایام تعطیلات عید نوروز، اجناس و پوشاک به دلیل باز نبودن و فعال نبودن مغازه‌های پوشاک به فروش نرفت و این خسارت به صنف پوشاک وارد شد.

وی افزود: درحالی‌که از اول اردیبهشت‌ماه محدودیت‌ها کمتر شده و روال فروش در حال بازگشت به سابق بود و همچنین فروشندگان در حال تسویه بدهی‌های خود بودند، دوباره تعطیلات و قرنطینه پاییز شروع شد.

انبارهای پوشاک آماده عرضه لباس‌های زمستانی است

رحیمیان درباره مشکلات فروشندگان پوشاک گفت: هم‌اکنون که فصل فروش لباس گرم است و مغازه‌داران اجناس و کالاهای زمستانی خود را برای فروش آماده کرده‌اند، دوباره محدودیت‌ها آغاز شد، درحالی‌که انبارهای پوشاک آماده عرضه لباس‌های زمستانی است.

موجران و مستأجران با توجه به شرایط موجود با هم توافق می‌کنند تا شرایط سخت را بتوانند با سختی کمتری سپری کنند، اما دولت با تعطیلی‌های اخیر، هیچ تسهیلات و مساعدتی را انجام نداده و تنها وعده داده است

وی ادامه داد: در حال حاضر موجران و صاحب مغازه‌ها با توجه به شرایط موجود باهم توافق می‌کنند تا شرایط سخت را بتوانند به‌سختی کمتری سپری کنند، اما دولت با تعطیلی‌های اخیر، هیچ تسهیلات و مساعدتی را انجام نداده و تنها وعده داده‌شده است.

رحیمیان اظهار کرد: تقریباً حدود ۷۰ درصد از حجم بازار پوشاک مشهد نسبت به سال گذشته کوچک‌تر شده و همچنین صدمه‌دیده است. حتی برخی مغازه‌داران توانایی پرداخت قبوض و اجاره مغازه را ندارند.

وی در ادامه بیان کرد: دو شهرستان طرقبه و شاندیز ازنظر ویروس کرونا دارای وضعیت نارنجی هستند، اما بازهم مغازه‌های پوشاک در آن محدوده بسته است؛ درحالی‌که تعطیلی و قرنطینه تنها مربوط به مناطق با وضعیت قرمز است.

ضرر قابل توجه صنف پوشاک در زمان شیوع کرونا

جواد مفیدی، رئیس اتحادیه پوشاک مشهد نیز در گفتگو با خبرنگار مهر در رابطه با شرایط صنف پوشاک گفت: ازآنجایی‌که صنف پوشاک با مد مرتبط است و همچنین یک شغل فصلی است و ارزش‌افزوده ندارد، در مدت شیوع ویروس کرونا ضرر قابل‌توجهی به این صنف واردشده است.

وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه بیشتر فروش صنعت پوشاک مربوط به ایام عید یا فصل‌هایی مانند زمستان است، تعطیلات مختلف در ایام شیوع ویروس کرونا خسارت زیادی را به فروشندگان پوشاک تحمیل کرد، در ایام قرنطینه در ابتدای سال، مغازه‌های پوشاک بسته بود و در حال حاضر نیز که فصل فروش لباس گرم است، دوباره تعطیلات دوهفته‌ای و قرنطینه باعث ضرر به این صنف می‌شود.

حدود ۸۰ درصد صنف پوشاک ورشکست شده‌اند، یعنی دیگر سودی برای آنها وجود ندارد، در حقیقت فروشندگان از محل سرمایه خود در حال ارتزاق هستند و در آستانه ورشکستگی قرار دارند

مفیدی در خصوص خسارت‌های وارده به صنف پوشاک گفت: به جرأت می‌توان گفت که حدود ۸۰ درصد صنف پوشاک در این حوزه ورشکست شده‌اند، یعنی دیگر سودی برای آن‌ها وجود ندارد، در حقیقت فروشندگان از محل سرمایه خود در حال ارتزاق هستند و به گفته اقتصاددانان وضعیتی که یک فروشنده سودی نداشته باشد و از سرمایه خود استفاده کند، یک ورشکسته محسوب می‌شود.

مفیدی افزود: ازآنجایی‌که شهر مشهد، شهری است که اقتصاد آن بستگی به حضور زائر دارد، تعطیلات اخیر ضربه سختی را بر بدنه پوشاک وارد کرده است؛ منطقه ثامن که اطراف حرم مطهر رضوی است، وضع بسیار بغرنجی دارد، موجران اجاره مغازه خود را به یک‌پنجم نسبت به گذشته تقلیل داده‌اند و فروش مغازه‌ها نیز بعضاً به یک‌پنجم تا یک‌دهم نسبت به سال قبل رسیده است.

رئیس اتحادیه پوشاک مشهد در ادامه اظهار کرد: میزان فروش مغازه‌های پوشاک در اطراف حرم رضوی بسیار افت داشته است مخصوصاً منطقه ثامن، اما مغازه‌ها و فروشگاه‌های محلی که دورتر از حرم هستند به نسبت وضع بهتری دارند، البته آن‌ها نیز با افت فروش مواجه شده‌اند. یکی دیگر از مصائب، گرانی اجناس است که برای جایگزین کردن جنس فروخته‌شده باید سرمایه بیشتری را برای خرید جنس جدید تقبل کنند.

مساعدت نشد ولی مالیات هم دادیم!

مفیدی با بیان اینکه برگشتن به حالت گذشته و معمول در این صنف زمان‌بر است، ادامه داد: صنف پوشاک جزو مشاغل آسیب‌دیده بر اثر شیوع ویروس کرونا تشخیص داده شد، اما نه‌تنها مساعدتی نشد که بلکه مالیات مثل سال‌های گذشته گرفته شد.

رئیس اتحادیه پوشاک مشهد همچنین گفت: در طول مدت تعطیلات و از زمستان سال گذشته، تنها یک وام ۶ میلیون تومانی تحت عنوان وام کارا به برخی فروشندگان ارائه‌شده که البته همه فروشندگان نیز آن را دریافت نکردند، سود این وام، ۱۲ درصد است و برای کسی که هیچ فروشی ندارد، بازپرداخت وام نیز سخت است.

اعلام شده بود برای دریافت وام مربوط به مشاغل آسیب دیده از کرونا نیازی به ضامن نیست اما برخی بانک‌ها شرط حضور ضامن برای دریافت وام را داشتند

وی در رابطه با سختی دریافت این وام نیز افزود: اعلام شده بود برای دریافت این وام نیازی به ضامن نیست اما برخی بانک‌ها شرط حضور ضامن برای دریافت وام را داشتند، این در حالی است که اجاره برخی مغازه‌ها بالاتر از این مبلغ است.

مفیدی همچنین در رابطه با خسارت پاساژهای پوشاک افزود: مجتمع‌ها و پاساژهای پوشاک ضرر بیشتری را در این مدت داشتند چون به‌ناچار در پاساژ در ایام قرنطینه بسته بود و علاوه بر هزینه اجاره، هزینه شارژ نیز بر مغازه‌داران تحمیل می‌شد.

فصل پاییز، اوج فروش لباس گرم و مخصوص زمستان است و تولیدکنندگان با تولید تولیدات مخصوص این فصل، سرمایه و مواد اولیه خود را تبدیل به پوشاک کرده و در انتظار فروش کالای خود هستند اما شرایط به‌گونه‌ای است که پیش‌بینی آینده شغلی فروشندگان و تولیدکنندگان این حوزه مبهم است.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا