ایران و جهان

واکاوی مبارزه ایران با قاچاق موادمخدر به سمت کشورهای اروپایی

امیرعباس لطفی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: پیش از این چند ایالت آمریکا مصرف ماری‌جوانا را آزاد اعلام کرده بودند که در حال حاضر چند ایالت دیگر (نیوجرسی و آریزونا) به آن اضافه شده البته این مسئله به قانون داخلی ایالت متحده آمریکا برمی‌گردد که بنابر ساختار فدرال آمریکا، حکومت‌های داخلی ایالت‌ها یعنی همان فرمانداری‌ها می‌توانند صرف‌نظر از مقررات فدرال، سطحی از قانونگذاری را در سطح ایالت‌ها یا استان‌ها داشته باشند.

وی افزود: برخی از کشورهای اروپایی مانند سوئیس، هلند و یکی دو ایالت آلمان (ایالت باواریا) ماری‌جوانا مصرف می‌کردند و با برخی از مواد نرم یا soft drogue برخوردهای جرم‌زدایانه داشتند. این مسئله در مورد مواد soft drogue یا مواد نرم است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه چرا برخلاف قانونی شدن استعمال مواد مخدری مانند ماری جوانا در آمریکا و دیگر کشورهای اروپایی همچنان ایراد با قاچاق مواد مخدر به سمت اروپا مقابله می‌کند، تصریح کرد: اول آنکه درست است که چنین رفتاری تناقض‌آلود است و برخلاف نُرم‌های بین‌المللی و همچنین با هنجارها و ارزش‌هایی که جمهوری اسلامی ایران به آن وابسته است، در تناقض است. ولی باید به این نکته توجه کرد که چنین رفتارهای تناقض‌آلودی در قبال مواد نرم است. چنین رفتاری در قبال هروئین، کوکائین و شیشه وجود ندارد. دوم آنکه تعهد جمهوری اسلامی یک تعهد چند وجهی است و با توجه به پایبندی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به ارزش‌های دینی و اخلاقی، با این مسئله مقابله خواهد شد.

لطفی ادامه داد: نکته سوم به تعهدات بین‌المللی ایران برمی‌گردد که سه کنوانسیون بین‌المللی که کنوانسیون بین‌المللی مواد مخدر را تشکیل می‌دهد یعنی کنوانسیون‌های ۱۹۶۱، ۱۹۷۱ و ۱۹۸۸ از کشورها می‌خواهد که با تولید و قاچاق این مواد مقابله کنند. کشورهای نیوجرسی و آریزونا موضوع آزادی‌سازی و جرم‌زدایی را در قبال مصرف مواد نرم گذاشته است. البته در جلسات مختلف بین‌المللی نمایندگان ما در وین و نیویورک انتقاداتی را متوجه رفتارهای تناقض‌آلود چنین کشورهایی داشته‌اند و ما همیشه به آنها گوشزد کرده‌ایم که تعهدات و پایبندی کامل را نسبت به قراردادها، میثاق‌های بین‌المللی و کنوانسیون‌های رژیم بین‌المللی مواد مخدر داشته باشند چرا که این قبیل آزادی‌سازی‌ها، ریشه و پایه‌های اساس رژیم بین‌المللی مواد مخدر را متزلزل و کار مقابله را برای بقیه کشورها سخت‌تر می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در رابطه با «کانابیس» که ما به آن حشیش و کشورهای دیگر به آن ماری‌جوانا می‌گویند، جلسات متعددی را در ماه‌های اخیر داشتیم. این ماده دارای مشتقات مختلفی است که چنین مشتقاتی جنبه دارویی هم دارند. در تمام جلسات مذاکراتی که بیش از دو ماه به طول انجامید، مخالفت خود را با این مسئله مطرح کردیم و از کشورها خواستیم که نسبت به مواردی که اسناد بین‌المللی از آنها می‌خواهد، پایبند باشند. متأسفانه کشورهای طرفدار این مسئله بهانه‌های متعددی به کار می‌برند. برخی از کشورها درباره ایجاد دسترسی به خواص و استفاده دارویی از این مواد و برخی دیگر، نسبت به سوء‌مصرف مواد مخدر بهانه‌های واهی متعددی دارند از جمله اینکه فرد برای تعیین سرنوشت خود باید آزادی داشته باشد و این بخشی از حقوق فردی است.

آنچه ما به آن پایبند هستیم صرف‌نظر از موضوعات اخلاقی، حقوق اجتماع است. فرد مصرف‌کننده مواد مخدر حق بقیه اعضای جامعه را به مخاطره می‌اندازد و تهدیدی برای آنها محسوب می‌شود صرف‌نظر از اینکه به خودش آسیب می‌زند

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: آنچه ما به آن پایبند هستیم صرف‌نظر از موضوعات اخلاقی، حقوق اجتماع است. فرد مصرف‌کننده مواد مخدر حق بقیه اعضای جامعه را به مخاطره می‌اندازد و تهدیدی برای آنها محسوب می‌شود صرف‌نظر از اینکه به خودش آسیب می‌زند.

لطفی با اشاره به توضیحاتی در مورد ماده مخدر ماری جوانا گفت: حشیش یا ماری‌جوانا دارای خاصیت روان‌گردان است ولی در تقسیم‌بندی که ما از آن داریم به آن «مواد سنتی نرم» می‌گویند، مشتقات گیاه شاه‌دانه است که در ایران تحت عنوان «حشیش» است و اخیراً تحت عنوان «ماده گل» از آن یاد می‌کنند که پیش از این ما موادی همچون «بَنگ»، «گِرَس» یا «چَرس» را داشتیم که در اروپا به عنوان «ماری‌جوآنا» از آن استفاده می‌شود. گیاه شاهدانه بسته به فرآوری که بر روی آن می‌شود، از برگ، ساقه، دانه و گل آن استفاده‌های متفاوتی می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا جمهوری اسلامی ایران تصمیمی برای تغییر مبارزه با قاچاق مواد مخدر به سوی کشورهای اروپایی ندارد، گفت: عمده موادی که از طرف منطقه غرب آسیا و همسایه شرقی ایران به سمت بازارهای اروپایی می‌رود، ماده هروئین به عنوان مشتقات تریاک است. ما در سال‌های اخیر شاهد قاچاق حشیش یا کانابیس در منطقه نبودیم اگر هم وجود داشته، نسبت به سال‌های گذشته جزئی بوده است. با نگاهی به نقشه تولید حشیش در دنیا، متوجه خواهید شد که مناطق به صورت مستقل از ماده حشیش استفاده می‌کنند.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: آنچه در اروپا مصرف می‌شود، در اروپا کشت می‌شود و آنچه در آمریکا مصرف می‌شود، در همان کشور کشت می‌شود. به طور مثال در اروپا شاهد کشت غیرقانونی ماری‌جوانا هستیم و در مناطقی مثل اسلواکی، مجارستان و رومانی که بقیه کشورهای اروپایی را تغذیه می‌کنند یا حتی در انگلستان که موقعیت جزیره‌ای دارد، ما در آن کشور شاهد کشت غیرقانونی هستیم که از بازارهای غیرقانونی تغذیه می‌کنند.

لطفی تصریح کرد: ماده حشیش از سمت منطقه ایران به صورت جزئی و خُرد به سمت سایر کشورها حرکت می‌کند. آنچه مقابله ایران را پوشش می‌دهد، قاچاق هروئین و مشتقات تریاک است. با توجه به اینکه جامعه جوان ایران در معرض تهدید است صرف نظر از تعهداتی که جمهوری اسلامی ایران دارد ما به مبارزه خودمان ادامه می‌دهیم چون تعهدات ایران برخاسته از اخلاق، تعهدات دینی و رسالتی است که جمهوری اسلامی ایران در این زمینه احساس می‌کند صد درصد خللی به اراده‌اش وارد نمی‌شود.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر مبنی بر اینکه دو سال پیش در روز جهانی مبارزه با مواد مخدر اعلام شد اگر کشورهای اروپایی سهم خود را در مبارزه با مواد مخدر پرداخت نکنند رفتار ایران تغییر می‌کند، آیا چنین تصمیم گرفته شده یا خیر، گفت: آنچه که آقایان مؤمنی و ظریف در مراسم ششم ژوئن و روز جهانی مبارزه با مواد مخدر عنوان کردند این بود که علی‌رغم آنکه جمهوری اسلامی ایران به مبارزه خود پایبند است و می‌خواهد به آن ادامه دهد، متأسفانه عدم مشارکت سایر کشورها برای حمایت از مبارزه جمهوری اسلامی ایران وجود دارد. درواقع مبارزه جمهوری اسلامی ایران، مبارزه‌ای نیابتی است و به تائید سازمان ملل متحد، پرچمدار مبارزه جهانی علیه مواد مخدر است و در عرصه‌های حقوق بشردوستانه از جمله مبارزه با مواد مخدر و موضوع پناهندگان، آوارگان و مقابله با بلایا، شریک اصلی سازمان ملل متحد محسوب می‌شود.

درواقع مبارزه جمهوری اسلامی ایران، مبارزه‌ای نیابتی است و به تائید سازمان ملل متحد، پرچمدار مبارزه جهانی علیه مواد مخدر است و در عرصه‌های حقوق بشردوستانه از جمله مبارزه با مواد مخدر و موضوع پناهندگان، آوارگان و مقابله با بلایا، شریک اصلی سازمان ملل متحد محسوب می‌شود

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: این شراکت به شرطی محترم شمرده می‌شود که طرف مقابل در این زمینه مشارکت کند چرا که تداوم هیچ مشارکتی یکطرفه امکانپذیر نخواهد بود. تداوم چنین مشارکتی منوط به این است که هر دو طرف شریک و قرارداد حضور داشته باشند و خودشان را متعهد بدانند. جمهوری اسلامی ایران خودش را متعهد می‌داند. سازمان ملل متحد جلوه و مظهری از اراده بین‌المللی است، چون به خودی خود وجود ندارد و همانطور که از نامش پیداست، «ملل متحد» از کشورهایی تشکیل می‌شود که اراده سیاسی چنین کشورهایی، حضور در عرصه‌های مختلف از جمله مبارزه با مواد مخدر است بنابراین جمهوری اسلامی ایران از سایر کشورها انتظار دارد که برای این مبارزه همراهی شود و در زمینه کمک‌های فنی و تجهیزاتی نیازمندان جمهوری اسلامی را تأمین کنند.

لطفی افزود: همچنین آنها پروژه‌هایی که سازمان ملل متحد با جمهوری اسلامی ایران امضا کرده، سالانه پیش می‌برد و هم‌اکنون در حال اجرای پروژه‌های متعددی در این زمینه است، تأمین مالی و اعتباری کند. یکی از مسائلی که ما در این زمینه آسیب‌زا هستیم، این است که بسیاری از این پروژه‌ها از طرف کشورهای غربی و اروپایی تأمین مالی لازم نشده است. ضروری است که سازمان ملل متحد و جامعه بین‌المللی و کشورهایی که تأمین‌کننده صندوق ملل متحد هستند، در این زمینه حمایت لازم را از مبارزه جمهوری اسلامی ایران به عمل بیاورند. متأسفانه این‌گونه نیست و در عین حال جمهوری اسلامی ایران در این زمینه از برخوردهای سیاسی و گزینشی آنها از جمله موضوع تحریم‌های ظالمانه رنج می‌برد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه به جز ایران کدام کشورها سردمدار مبارزه با قاچاق مواد مخدر هستند، گفت: جمهوری اسلامی ایران جایگاه یگانه‌ای دارد. شاید سازمان ملل در برخی از مسائل حقوق بشردوستانه دیگر مانند پناهندگان و آوارگان در کنار نام جمهوری اسلامی ایران، از پاکستان هم یاد می‌کند. همچنین در رابطه با مسلمانان روهینگیا از برخی کشورهای دیگر یاد شده است. به طور قطع جایگاه جمهوری اسلامی ایران در عرصه مبارزه با مواد مخدر منحصر به فرد است. مشاهده نشده که کشورهای دیگر در سازمان ملل با این عنوان یاد کنند.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در پاسخ به آخرین سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه کدام کشورها بیشتر با جمهوری اسلامی ایران در حوزه مبارزه با مواد مخدر همکاری می‌کنند، گفت: در حال حاضر کشور ژاپن بهترین همراهی را با جمهوری اسلامی داشته و سهم عمده‌ای را در تأمین و حمایت مالی از پروژه‌های سازمان ملل و جمهوری اسلامی ایران داشته است.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا