ایران و جهان

هنرمند نباید به حوادث پیرامون بی‌تفاوت باشد/ پرهیز از هیجان کاذب


امیرحسین سمیعی، آهنگساز، خواننده و مدیر امور موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به ترور شهید محسن فخری‌زاده رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع و از دانشمندان برجسته هسته‌ای کشورمان گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های که بلافاصله بعد از ترور شهید محسن فخری‌زاده انجام گرفت، بنا داریم به زودی یک قطعه موسیقایی به دو زبان انگلیسی و فارسی منتشر و آن را در دسترس مخاطبان قرار دهیم.

وی با محکوم کردن این اقدام تروریستی درباره واکنش هنرمندان در برابر چنین اتفاقاتی توضیح داد: من بر این باورم هنرمند در شرایطی قرار دارد که باید انعکاس دهنده اتفاقاتی باشد که در اطراف او می‌گذرد. هنرمند در این شرایط به مثابه نگهدارنده چراغی است که می‌تواند دیگران را در مسیر درست هدایت کند. من درباره آن دسته از هنرمندانی که در این چارچوب قرار ندارند، دخالتی نمی‌کنم اما بر این باورم هنرمند نباید در برابر آنچه پیرامونش می‌گذرد بی تفاوت باشد.

این آهنگساز افزود: درباره اتفاق شهادت شهید محسن فخری‌زاده هم باید بگویم فارغ مقام سیاسی-هسته‌ای که این شهید بزرگوار در کشورمان داشت ما در ابتدا باید به این نکته واقف باشیم شهید فخری‌زاده و بسیاری از شهیدان گران‌قدرمان شخصیت‌های مهم سرزمین ایران هستند.

مدیر امور موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان کرد: تولید اثر فرهنگی هنری در شرایطی که یکی از شخصیت‌های مهم ایران به شهادت می‌رسد، می‌تواند اقدام درست و مؤثری باشد اما باید در این شرایط که کارهای موسیقایی متعددی تولید می‌شود باید به یک نکته مهم توجه کنیم و آن تولید آثاری با ساختار قدرتمند هنری در بطن هیجان ناشی از تولید این آثار با توجه به شرایط زمانی است. این درست که به جهت کمرنگ نشدن بازتاب ناشی از تولید اثر هنری باید عجله کرد اما می‌بایست این نکته را هم در نظر داشت که موسیقی تولید شده از چارچوب قدرتمندی برخوردار باشد. پس اگر تن به هیجان‌ها داده و فقط تلاش داشته باشیم کاری را بدون پشتوانه‌های تکنیکی و محتوایی منتشر کنیم قطعاً شاهد اثرگذاری مناسبی نخواهیم بود.

سمیعی در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: اگر بتوانیم این هیجانات را کنار بگذاریم و شرایط را به سمتی هدایت کنیم تا آثار موسیقایی ارزشمند و محکمی پیش روی مخاطبان قرار گیرد قطعاً می‌توانیم در این شرایط اثر گذاری بیشتری داشته باشیم. شرایطی که در قبل هم امتحان خود را پس داده و ما دیده‌ایم که وقتی کار ارزشمندی با موضوع شهیدان عزیز انقلاب اسلامی تولید شده با استقبال بسیار خوب مخاطبان نیز روبرو شده‌اند.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا