ایران و جهان

نرخ ارزبازهم کاهش می‌یابد/لزوم مدیریت گردش ریال برای کنترل تخلفات


وحید شقاقی‌شهری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان این‌که انتظارات تورمی ایجاد شده در کشور کاهش یافته است، گفت: شوک وارد شده به بازار ارز، مسیر دلار را به کلی تغییر داد و وارد مدار نزولی کرد. البته که هنوز اتفاق تأثیرگذاری مانند آزادسازی منابع ارزی مسدود شده در اقتصاد رخ نداده اما فضای حاکم بر اقتصاد ایران نشان می‌دهد، نرخ ارز ظرفیت کاهش با سرعت بیشتر را دارد.

این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، در شرایط فعلی نرخ واقعی دلار باید در محدوده ۲۰ هزار تومان باشد. این حباب ۱۰ هزار تومانی ایجاد شده ناشی از یک بار روانی بود که این حباب شروع به تخلیه شدن کرد و موجب شد تا ریسک خرید دلار افزایش پیدا کند.

وی افزود: افزایش ریسک‌ها، مقاومت محکمی را در کانال ۲۶ هزار تومان برای نرخ دلار ایجاد کرده و هر لحظه ممکن است بانک مرکزی منابع در اختیار خود را وارد بازار کند و نرخ مجدداً وارد سراشیبی تندی شود. اما به نظر می‌رسد بانک مرکزی تا زمان آزادسازی منابع مسدود شده، روش مداخله نسبی را برای مدیریت بازار اعمال کند.

شقاقی‌شهری با اشاره به لزوم نظارت و کنترل بازارهای معاملات فردایی و شبانه گفت: در کشوری که تقریباً معادل نیمی از واردات رسمی آن یعنی بین ۱۵ تا ۲۵ میلیارد دلار، قاچاق کالا رخ می‌دهد، بازار آزاد معاملات ارز عمق و نقش قابل توجهی دارد. بنابراین اولین گام برای کاهش دلالی و سوداگری در بازار ارز، تمرکز بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: دومین گام نیز برای مقابله با بازارهای سوداگرانه ارزی، ایجاد شفافیت برای گردش و تراکنش‌های مالی افراد است. فرد باید برای برداشت و یا واریز مبالغ قابل توجه، اسناد مثبته ارائه دهد و حاکمیت را در جریان معاملات خود بگذارد. به عبارتی دیگر برای مدیریت نرخ ارز و جلوگیری از بروز تخلفات اقتصادی، مدیریت ریال و گردش آن اهمیت بسزایی دارد.

شقاقی در پایان با بیان این‌که در شرایط فعلی ورود به بازار طلا و ارز، حتی برای دلالان نیز توجیهی ندارد، افزود: اگر بر روی تراکنش‌های ریالی و کاهش قاچاق کالا و ارز، تمرکز و نظارت سختگیرانه‌تری اعمال شود، سوداگری افراطی حذف و عمق بازار آزاد ارز کم‌تر خواهد شد.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا