ایران و جهان

ناتوانی رژیم صهیونیستی در مقابل حملات موشکی مقاومت

خبرگزاری مهرگروه بین الملل: در شرایطی که روند عادی سازی روابط اعراب با رژیم صهیونیستی به طمع اینکه از حمایت نظامی و امنیتی این رژیم برخوردار شوند، ادامه دارد و برخی از رژیم‌های عربی به ویژه رژیم‌هایی که اصولاً هدف شکل گیری آنها خدمت به اهداف واشنگتن و تل آویو در منطقه است، با سرعت فزاینده ای به سوی صهیونیست‌ها حرکت می‌کنند، خود صهیونیست‌ها نیازمند حمایت آمریکا هستند.

در جدیدترین موضع گیری، آویگدور لیبرمن وزیر جنگ اسبق رژیم صهیونیستی اذعان کرد: اسرائیل در هیچکدام از جنگ‌هایش از ژوئن سال ۱۹۶۷ تاکنون پیروز نشده است. خطرناک‌ترین دشمن ما حزب الله لبنان و سپس ایران و حماس است.

وی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی و بنی گانتز وزیر جنگ این رژیم را به پنهان کاری متهم کرد و به توسعه توان موشکی حماس اذعان کرد.

لیبرمن اذعان کرد: حماس موشک‌های کروز و توان دریایی خود را ارتقا داده است و موشک‌های دوش پرتابی در اختیار دارد که می‌تواند بالگردها و هواپیماهای نظامی اسرائیل را ساقط کند.

صحت این گفته‌ها را می‌توان در حملات موشکی اخیر از غزه به رژیم صهیونیستی به ویژه شهر عسقلان در فلسطین اشغالی، مشاهده کرد که صهیونیست‌ها از بیم حملات مقاومت فلسطین، واکنش محدودی نشان دادند. آنها به خوبی نگران هدف قرار گرفتن مناطقی مانند تل آویو و عسقلان و حتی حیفا از سوی مقاومت فلسطین هستند.

آنچه تل آویو را بسیار نگران می‌کند دست یابی مقاومت فلسطین به توان موشکی بالاست به ویژه که آنها حمله کوبنده موشکی انصارالله یمن به تأسیسات آرامکو سعودی در شهر جده و نابودی بخش زیادی از این تأسیسات را به چشم خود مشاهده کرده‌اند آنچه تل آویو را بسیار نگران می‌کند دست یابی مقاومت فلسطین به توان موشکی بالاست به ویژه که آنها حمله موشکی کوبنده انصارالله یمن به تأسیسات آرامکو سعودی در شهر جده و نابودی بخش زیادی از این تأسیسات را به چشم خود مشاهده کرده‌اند.

این نگرانی زمانی نزد صهیونیست‌ها محسوس‌تر است که سامانه موشکی پاتریوت سعودی در رهگیری موشک‌های انصارالله توفیقی نداشت و این بدان معناست که سامانه گنبد آهنین که در حمله موشکی اخیر مقاومت فلسطین از رهگیری موشک‌های مقاومت ناکام ماند، به طور حتم در رهگیری موشک‌هایی مشابه آنچه انصارالله یمن به تأسیسات نفتی سعودی در آرامکو جده شلیک کرد، ناتوان هستند.

«عمیکام نورکین» فرمانده نیروی هوایی صهیونیست‌ها پس از عدم رهگیری موشک‌های شلیک شده از غزه توسط گنبد آهنین از عجز درباره علل این موضوع خبر داد و اذعان کرد: ما به نتیجه مطلوبی نرسیدیم و موفقیتی به دست نیاوردیم و به تحقیقات ادامه خواهیم داد.

وی در عین حال مدعی شد: ما تمام تلاش خود را برای حمایت از حریم هوایی مان به کار می‌گیریم.

سامانه گنبد آهنین که رژیم صهیونیستی همواره از آن به عنوان یک گزینه نظامی مستحکم در برابر نیروهای مقاومت یاد می‌کند، تاکنون بارها ناکارآمدی خود را نشان داده است.

«الوین بن دیوید» تحلیلگر امور نظامی کانال ۱۳ رژیم صهیونیستی اذعان کرد: «سامانه پدافند هوایی نیروی هوایی در رهگیری دو موشک شلیک شده از غزه به سوی شهرک‌های اسرائیلی شکست خورد. موشک اول به سوی اشدود شلیک شد و آژیر خطر فعال نشد زیرا رادارها نشان دادند که این موشک در دریا فرود می‌آید و سپس دو موشک برای رهگیری آن شلیک شد که ناکارآمد بودند و به خطا رفتند».

وی از تحقیقاتی که نیروی هوایی این رژیم به منظور یافتن دلایل ناکارآمدی گنبد آهنین صهیونیست‌ها در رهگیری موشک‌های مقاومت فلسطین شروع کرده‌اند، خبر داد و گفت: تاکنون این تحقیقات به جایی نرسیده است اما آنچه باید گفت این است که سامانه گنبد آهنین اصلاً خوب عمل نکرد.

صهیونیست‌ها به شدت نگران اوضاع جبهه داخلی خود هستند و هر چند کوشیده‌اند که با برگزاری مانور جنگ احتمالی با حزب الله را تمرین کنند و بودجه هنگفت ۳۰ میلیارد شیکلی برای ارتش خود اختصاص داده‌اند تا جبهه داخلی آن را از حملات موشکی اعم از غزه یا شمال و موشک‌های حزب الله در امان بدارد؛ اما جبهه داخلی این رژیم به شدت نگران است.

معاریو به نقل از عاموس گلعاد، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک و سیاسی و رئیس سابق کمیته سیاسی امنیتی، به گزارش‌های ارتش اسرائیل در برابر کابینه امنیتی درباره سناریوهای جنگ آینده در جبهه شمالی پرداخت که شامل تخلیه صدها هزار نفر از اسرائیلی‌ها و برخورد روزانه صدها موشک و کمبود انرژی برق می‌شود.

گلعاد نسبت به روزی که در جبهه شمال درگیری نظامی رخ دهد هشدار داد و تهدید جبهه داخلی را بسیار جدی دانست و اعلام کرد که مقاومت در شمال موشک‌های خود را به سوی اسرائیل هدف گیری کرده‌اند که از جمله این مناطق تل آویو است و لازمه این مساله آن است که ارتش و نهادهای امنیتی از آمادگی کامل برخوردار باشند.

با همه تلاشی که مقامات رژیم صهیونیستی به عمل می‌آورند تا به جبهه داخلی خود درباره جنگ آتی با حزب الله اطمینان دهند اما به اذعان محافل رسانه‌ای صهیونیست، اسرائیلی‌ها به سامانه‌های دفاعی خود اعتمادی ندارند.

نکته دیگر بحث ناکارآمدی نیروی زمینی ارتش این رژیم است که عملاً در جنگ‌هایی که تل آویو با ارتش‌های عربی انجام داده و نیز جنگ با حزب الله لبنان و حماس کارایی نداشته است و بیشتر تل آویو به نیروی هوایی خود روی آورده است که آن‌هم به اذعان خود صهیونیست‌ها برای رقم زدن سرنوشت جنگ به تنهایی کافی نیست نکته دیگر بحث ناکارآمدی نیروی زمینی ارتش این رژیم است که عملاً در جنگ‌هایی که تل آویو با ارتش‌های عربی انجام داده و نیز جنگ با حزب الله لبنان و حماس کارایی نداشته است و بیشتر تل آویو به نیروی هوایی خود روی آورده است که آن‌هم به اذعان خود صهیونیست‌ها برای رقم زدن سرنوشت جنگ به تنهایی کافی نیست.

تانک میرکاوا که صهیونیست‌ها با آب و تاب از آن سخن می‌راندند از جنگ افزاری امن در جریان جنگ ۳۳ روزه به تابوتی متحرک تبدیل شد. قبل از جنگ ۳۳ روزه نظامیان رژیم بیشتر علاقه مند بودند که در واحدهای زرهی خدمت کنند زیرا گمان می‌کردند که از امنیت بیشتری برخوردار هستند اما پس از این جنگ فرماندهان صهیونیست نظامیان خود را مجبور به خدمت در واحدهای زرهی می‌کردند زیرا نظامیان از خدمت در این واحدها فرار می‌کردند.

نظامیان صهیونیست از مأموریت‌های جنگی می‌ترسند و این مأموریت‌ها همانند کابوسی برای آنها محسوب می‌شود. برخی نظامیان این رژیم نیز از خدمت نظامی فرار می‌کنند.

با توجه به آنچه گفته شد می‌توان نتیجه گرفت که اولاً، کشورهای عربی که در شتاب به سوی رژیم صهیونیستی برای ایجاد امنیت خود هستند، به راستی به سوی سراب حرکت می‌کنند. این رژیم‌ها به طرفی تکیه کرده‌اند که خود تکیه بر آمریکا دارد.

دوم، تجاوزات اخیر رژیم صهیونیستی به نوار غزه، عجز و ناتوانی این رژیم را در تغییر معادلاتی که پیش از آن مقاومت فلسطین ایجاد کرده بود، آشکار ساخت.

سوم، ناکارآمدی سامانه‌های پدافندی رژیم صهیونیستی به ویژه سامانه گنبد آهنین بیش از گذشته نمایان شده است. شدت آتش و شلیک پیاپی و حملات موشکی سنگین گنبد آهنین را کاملاً از کار می‌اندازد.

چهارم، اذعان تل آویو به توان موشکی مقاومت فلسطین و لبنان و نیز انصارالله یمن و به طور کلی محور مقاومت. اسرائیل به سبب ضعف در رویارویی با توانمندی‌های مقاومت آشکارا با یک بن بست روبرو است.

پنجم، پاشنه آشیل رژیم صهیونیستی شامل ناکارآمدی نیروی زمینی این رژیم و محموله آمونیاک موجود در حیفا است که مقاومت لبنان قادر است با موشک منحصر به فرد و دقیق خود آن را هدف قرار دهد. ساکنان حیفا از حمله ویرانگر به انبارهای آمونیاک در این منطقه که حاوی بیش از ۱۵ هزار تن گاز هستند و انفجار آنها مرگ هزاران تن از ساکنان حیفا را رقم می‌زند، به شدت هراس دارند. ترسی که تل آویو را رها نمی‌کند توان موشکی، قدرت ارزیابی و تحلیل اوضاع منطقه از سوی سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان و تجارب گرانبهایی است که رزمندگان مقاومت لبنان در جریان بحران سوریه به دست آورده‌اند.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا