ایران و جهان

«مور گیلبرت» کیست؟/جزئیات مأموریت جاسوسی تبعه استرلیایی-انگلیسی

خبرگزاری مهر، گروه سیاست؛ «کایلی مور گیلبرت» تبعه انگلیسی استرالیایی که به جرم اقدام علیه امنیت ملی ایران و جاسوسی برای موساد در دادگاه انقلاب محکوم شده بود با ۳ تاجر ایرانی تبادل شد.

مور گیلبرت دانش‌آموخته دانشگاه کمبریج و استاد مطالعات اسلام در دانشگاه ملبورن استرالیا است که به جرم جاسوسی برای رژیم غاصب صهیونیستی در دادگاه بدوی به ده سال حبس محکوم شد. مور گیلبرت به حکم صادر شده در دستگاه قضائی اعتراض می‌کند اما نمی‌تواند در دادگاه تجدید نظر از خود رفع اتهام کند و به این ترتیب قضات دادگاه تجدید نظر اعتراض وی را نپذیرفته و حکم صادره برای وی قطعی شد.

مور گیلبرت که بر اساس شواهد و قرائن پدرش یهودی است، از طرف سرویس اطلاعاتی انگلیس (MI۶) به مرکز چند منظوره هرتزلیا معرفی می‌شود. مور گیلبرت دوره آموزش نظامی را در پادگان گادنای رژیم صهیونیستی می‌گذارد و بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۲ نیز آموزش زبان عبری را در دانشگاه حیفا فرا می‌گیرد.

این تبعه استرلیایی-انگلیسی در سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ در دیدار با افسر هادی خود در کشور بحرین ابلاغ مأموریت حضور در ایران را دریافت می‌کند و در سال ۲۰۱۷ با پوشش علمی و تحقیقاتی پیرامون موضوع «رابطه ایران با شیعیان بحرین پس از بیداری اسلامی» وارد ایران می‌شود.

گیلبرت اقدام به عکسبرداری از اماکن مذهبی قم و شهر ری تحت عنوان توریست می‌کند تا حضور خود در ایران را عادی جلوه دهد و در این مدت سعی می‌کند به مبارزان بحرینی خود را نزدیک کند.

برخی از رسانه‌ها عنوان کردند که از جمله مأموریت‌های مور گیلبرت جمع آوری اطلاعات گروههای نزدیک به محور مقاومت در سوریه و دسترسی به اطلاعات نظامی و اقتصادی ایران و جبهه مقاومت بوده است.

این تبعه استرالیایی انگلیسی تا امروز ۲ سال از ۱۰ سال محکومیتش را در زندان قرچک ورامین و زندان اوین گذراند.

حضور پوششی گیلبرت در دانشگاه الزهرا (س) بعنوان پژوهشگر

در دورانی که این جاسوس در زندان دوران محکومیت خود را سپری می‌کرد برخی از رسانه‌های غربی ادعا کردند کایلی مور گیلبرت در زندان ورامین خودکشی کرده است که پایگاه اطلاع‌رسانی ستاد حقوق بشر طی گزارشی با رد این شایعه، اعلام کرد کایلی مور گیلبرت در زندان مانند سایر زندانیان از خدمات درمانی بهره‌مند است و امکانات لازم نیز در اختیار او هست؛ برای مثال کتب جهت مطالعه در اختیار دارد و هر زمان که درخواست کند، کتب مورد نیاز او تأمین و به او ارائه خواهد شد.

از سوی دیگر روابط عمومی اداره کل زندان‌های استان تهران با تکذیب خبر رسانه‌های غربی، بر حفظ سلامتی کامل مددجویان فارغ از هر گونه ملیت، دین، زبان و قومیت بدون هیچ تبعیضی تاکید نموده و اعلام کرد که این امر را جزو اولویت‌های اقداماتش می‌داند.

علاوه بر این سید عباس موسوی سخنگوی وقت وزارت امور خارجه در ۷ دی ماه ۱۳۹۸ در مورد وضعیت خانم گیلبرت تبعه استرالیایی انگلیسی اظهار داشت: ایشان به اتهام نقض امنیت ملی ایران دستگیر شده و دادگاه صالحه نیز با رعایت تمام قوانین مربوطه حکم مقتضی صادر کرده است.

وی گفته بود: تجربه نشان داده است جمهوری اسلامی ایران تسلیم جوسازی‌های سیاسی و تبلیغاتی نمی‌شود و این شهروند استرالیایی مانند هر محکوم دیگری که حکم قضائی دارد، دوره محکومیت خود را با برخورداری از همه حقوق قانونی طی می‌کند.

امروز و با سپری شدن ۲ سال از محکومیت گیلبرت، در نهایت نظام جمهوری اسلامی تصمیم گرفت وی را با سه فعال اقتصادی ایرانی که به قصد دور زدن تحریم بازداشت شده بودند، تبادل کند.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا