ایران و جهان

ماهیان خزر از نفس افتادند/ مبارزه با صیدغیرمجاز با یک قایق خالی

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها- مرتضی علیزاده: کشفیات یگان حفاظت شیلات مازندران حکایت از ظلمی دارد که صیادان غیرمجاز بر پیکره گونه‌های دریای خزر زده‌اند و این پدیده شوم همواره ادامه دارد.

فصل صید ماهیان استخوانی از ۲۰ مهرماه آغاز شد و پیش از آن و هم اکنون نیز در مناطق ممنوعه صید شاهد پهن کردن تور به صورت شبانه و مخفیانه توسط صیادان غیرمجاز هستیم که انواع ماهی ریز و درشت را به تور می‌اندازند.

بهره گیری از شیوه‌های مختلف و با استفاده از ابزارهای نوین صید و صیادی سبب شده تا سبد صیادان مجاز و تورهای پره ها از صید ماهیان خالی شود و هر روز درآمد آنان کاسته می‌شود.

در گذشته‌های نه چندان دور انواع آبزیان و ماهیان خاویاری در دریای خزر یافت می‌شد که نسل بسیاری از آنان در سایه صید غیرمجاز به شماره افتاده است و برای همیشه این گونه‌ها از دریاچه بسته خزر حذف شده‌اند.

ریشه یابی کاهش حدود ۵۰ درصدی ماهیان استخوانی در فصل صید جاری، سرنخ‌ها را به سمت صیادان غیرمجاز سوق می‌دهد.

جعفر احسانی کارشناس و مسئول نمایندگی اداره شیلات فریدونکنار در گفتگو با خبرنگار ما بیان داشت: امروزه ۲۰ تا ۴۰ درصد صیدها به صورت غیر مجاز بوده و صید غیرمجاز درواقع صید تمامی گونه‌های آبزی از دریاها و آب‌های داخلی بدون اخذ مجوز از ادارات ذیربط است.

امروزه ۲۰ تا ۴۰ درصد صیدها به صورت غیر مجاز بوده وصید غیرمجاز درواقع صید تمامی گونه‌های آبزی از دریاها و آب‌های داخلی بدون اخذ مجوز از ادارات ذیربط است

وی در گفتگو با خبرنگار مهر عوامل افزایش صید غیرمجاز در مازندران را بیکاری، عدم اشتغال ساحل‌نشینان، افزایش قیمت ماهی خصوصاً ماهیان خاویاری، دسترسی آسان به دریا، سهل‌الوصول بودن تهیه آلات و ادوات صید غیر مجاز ذکر کرد و گفت: متأسفانه برخی ساحل نشینان انتفاع از دریا را حق خود دانسته که از گذشتگان به آنها به ارث رسیده است.

وی تفریح و تفننی دانستن صید ماهی، عرضه آسان محصولات صید شده در بازارها، عدم آگاهی مردم از آثار مخرب صید غیرمجاز در مقابل وجود خلاءهای قانونی، به روز نبودن قوانین، رأفت و دلسوزی مسئولان و عدم برخورد جدی محاکم قضائی و از طرفی کاهش امکانات، تجهیزات و نیروهای انسانی یگان حفاظت منابع گستردگی صید غیرمجاز در سطح استان، پیشرفته بودن امکانات صیادان غیرمجاز را از عوامل دیگر صید غیرمجاز یاد کرد.

کارشناس مسئول شیلات فریدونکنار در زمینه راه‌های پیشگیری از صید غیرمجاز و کنترل آن پیشنهاداتی از قبیل ایجاد اشتغال برای ساحل نشینان از طریق توسعه کشاورزی و صنعتی، گشت‌های مداوم در اماکن عرضه محصولات صید غیرمجاز، جلوگیری از ورود و خروج صیادان غیرمجاز با گشت‌های مداوم در ساحل، جلوگیری از ورود آلات و ادوات صید غیرمجاز از گمرکات کشور ارائه کرد.

وی ادامه داد: جلوگیری از فروش آلات و ادوات صید غیرمجاز در فروشگاه‌ها، اقدامات فرهنگی از نظیر پخش تیزرهای تلویزیونی، نصب بنر در اماکن صید غیرمجاز و نیز از طریق تریبون‌های نماز جمعه یادآوری این مطلب که آبزیان دریای خزر جزو اموال بوده که باید برای نسل آینده حفظ شود لذا صدمه به آن از لحاظ شرعی حرام است، همچنین بسیج تمامی امکانات دستگاه‌های دولتی و نهادهای مردمی مانند بسیج، سپاه، نیروی انتظامی، تخصیص اعتبارات لازم جهت تجهیز امکانات یگان، ایجاد پست‌های ایست و بازرسی برای رهگیری محصولات صید غیرمجاز، به روز کردن قوانین موجود، برخورد جدی قضات و محاکم قضائی با صید غیرمجاز از دیگر راهکارهای کاهش صید غیرمجاز است.

تقویت و به روز کردن تجهیزات و یگان مقابله با صیادان غیرمجاز مسئله اساسی برای پیشگیری از این پدیده شوم است و مازندران با داشتن بیش از ۴۰۰ کیلومتر نوار ساحلی و دسترسی آسان صیادان غیرمجاز به پهنه‌های آبی از کمبود نیروی انسانی و تجهیزات برای مقابله رنج می‌برد و صید غیرمجاز سبب کاهش ۳۰ درصدی ذخایر آبزیان خزر شده است.

صیادان غیرمجاز سازمان یافته شدند

حسن اسحاقی مدیرکل شیلات استان مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر با عنوان اینکه صیادان غیرمجاز سازمان یافته و شبهه ارگان شدند اظهار کرد: دردسرهای زیادی در یگان حفاظت برای مبارزه با صید غیرمجاز به همراه کمبود نیروی انسانی وجود دارد.

اسحاقی با بیان اینکه کارمندانی که در سال گذشته بازنشسته شدند را امسال حفظ کردیم، بیان داشت: طی برگزاری جلسه کمیته سرمایه در اداره کل شیلات، کارکنان بازنشسته را لااقل تا پایان صید امسال جهت مبارزه با صید غیرمجاز حفظ کردیم.

وی گفت: زمانی هر شیفت در یگان حفاظت چهار نیرو و یک قایق برای مبارزه با صید غیرمجاز در دریا حضور داشتند و اکنون به علت کمبود نیرو تنها یک نفر می‌توانیم برای مبارزه با صید غیرمجاز راهی دریا کنیم.

مدیرکل شیلات مازندران با بیان اینکه دلیل نزدیک به ۳۰ درصد از کمبود و کاهش صید را صید غیرمجاز می‌دانیم اذعان داشت: همه کمبودها دست به دست هم داده تا عوامل برخورد کننده صید غیرمجاز تضعیف شود و موجب کاهش صید در دریای خزر شود.

بازارهای مازندران مملو از انواع ماهیان صیدشده غیرمجاز است که به قیمت‌های ناچیز به فروش می‌رسد و ذخایر آبزیان خزر به راحتی از تابه‌های خانه‌ها و رستوران‌ها سر در می‌آوردند و سرخ و کباب می‌شوند.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا