ایران و جهان

عاملان حادثه سقوط جرثقیل در مکه مکرمه تبرئه شدند!


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه عکاظ چاپ عربستان سعودی، دادگاه کیفری مکه حادثه سقوط جرثقیل در مسجدالحرام در سال ۲۰۱۵ را بلای آسمانی توصیف و ۱۳ نفر از متهمان این پرونده از جمله شرکت «بن لادن» را تبرئه کرد.

بر اساس گزارش روزنامه عکاظ، سقوط جرثقیل در مکه را با توجه به گزارش هواشناسی در زمان وقوع حادثه و یک روز پیش از آن می‌توان جزء فجایع و بلایای طبیعی دانست که رعایت جانب احتیاط در برابر آن اقدامی غیر ممکن است و از نظر فقها تعهد در قبال آن ساقط می‌شود و در نتیجه مسئولیت نیز منتفی است.

به نوشته این روزنامه، شرکت پیمانکاری بن لادن مجهز به تجهیزات ایمنی برای مقابله با بلایای طبیعی نبوده است و این در حالی است که هیچ شرکتی در سطح جهان ملزم به داشتن تجهیزات یا ابزاری برای تجزیه و تحلیل شرایط آب و هوایی نیست.

سازمان هواشناسی و حفاظت از محیط زیست عربستان روز حادثه و روز قبل از حادثه، گزارشی از وضعیت آب و هوای عربستان منتشر کرد. در این گزارش گفته شده بود که سرعت باد در دریای سرخ تنها بین یک تا ۳۸ کیلومتر در ساعت بوده و از این وضعیت به عنوان طوفان و امثال آن توصیف نشده که نیاز به رعایت جانب احتیاط داشته باشد.

همچنین دادگاه کیفری عربستان مدارک و اسناد حاوی هشدار سازمان هواشناسی در خصوص احتمال وقوع این حادثه را ارائه نداده است. این دادگاه اعلام کرد که برای مقابله با خطرات ناشی از بلایای طبیعی پیش بینی شده که وقوع وزش بادها تا ۷۰ کیلومتر در ساعت یا بیشتر از آن یک فاجعه تلقی می‌شود که این امر مستلزم فعال شدن طرح ملی است.

در حادثه سقوط جرثقیل در سپتامبر ۲۰۱۵ که در جریان طرح توسعه مسجدالحرام در مکه مکرمه رخ داد، ۱۱۱ نفر کشته و ۲۳۸ تن زخمی شدند.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا