ایران و جهان

عادی سازی روابط با اسرائیل، بخشی از چشم انداز ریاض است!


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، «فیصل بن فرحان آل سعود» وزیر خارجه عربستان روز جمعه در مورد احتمال عادی سازی روابط میان ریاض- تل آویو به صراحت اذعان کرد که «عادی سازی روابط با اسرائیل مدتهاست که بخشی از چشم انداز عربستان سعودی بوده و اینکه این طرح نخستین بار در سال ۱۹۸۲ توسط ولیعهد فهد مطرح شد».

وی با تأکید بر اینکه «عربستان همچنان همان چشم انداز را داراست؛ جایی که اسرائیل به بخشی بهنجار از منطقه تبدیل شود، و روابط عادی و کاملی را با کشورهای همسایه خود برقرار کند»، تنها شرط برای تحقق این چشم انداز را تشکیل یک دولت مستقل فلسطینی عنوان کرد.

بدین ترتیب، این دیپلمات بلندپایه سعودی گمانه زنی‌ها در خصوص احتمال عادی سازی روابط ریاض با رژیم صهیونیستی را رد کرد.

فرحان آل سعود در این باره مدعی شد: «آنچه که ما نیاز داریم تا [عادی سازی روابط با اسرائیل] اتفاق بیفتد، توافق صلحی است که یک دولت فلسطینی برخوردار از شأن [قانونی] و حاکمیت عملی را که مورد قبول فلسطینیان باشد، به ارمغان آورد».

شاهزاده فیصل که بصورت مجازی در یک همایش بین المللی سالانه موسوم به «Med۲۰۲۰» سخنرانی می‌کرد، اظهار داشت که برای عربستان عادی سازی روابط با اسرائیل تنها در ازای تشکیل یک دولت فلسطینی در چارچوب خطوط مرزی سال ۱۹۶۷ قابل تصور خواهد بود.

این شاهزاده سعودی در ادامه ادعاهای خود افزود که «آن توافق [صلح] باید مورد بحث و گفتگو قرار گیرد، اما آنچه که در حال حاضر مهم است، بازگرداندن اسرائیلی‌ها و مردم فلسطین به پای میز مذاکره برای حرکت در مسیر یک توافق منصفانه است!»

گفتنی است که «توافقنامه های آبراهام» در ماه سپتامبر سال جاری با هدف عادی سازی روابط میان امارات متحده عربی و بحرین با رژیم صهیونیستی امضا شد. این توافقنامه‌ها که با میانجی گری دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا به امضا رسیده، شامل توقف اجرای طرح الحاق کرانه باختری به فلسطین اشغالی می‌شود.

در مقابل، مقامات فلسطینی این توافقنامه‌های عادی سازی روابط را به مثابه «خنجری از پشت به جنبش فلسطین و مردم فلسطین» خوانده و آن را محکوم کردند.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا