ایران و جهان

سیاست آمریکا در قبال ایران یک «شکست تماشایی» را برای ترامپ رقم زد


به گزارش خبرگزاری مهر، «ایلهان عمر» نماینده دموکرات و مسلمان ایالت مینه سوتا در کنگره آمریکا در مصاحبه‌ای اختصاصی با تارنمای Responsible Statecraft پیرامون سیاست خارجی دولت «دونالد ترامپ» در قبال ایران به اظهارنظر پرداخت.

وی در این باره گفت که سیاست ترامپ در قبال ایران یک شکست تماشایی را به نمایش گذاشت؛ سیاستی که نتوانست ایران را به پای میز مذاکره بکشاند و در عوض، باعث توسعه برنامه هسته‌ای ایران شد که این امر روند دیپلماسی را دشوارتر می‌سازد.

این قانونگذار دموکرات مینه سوتا مصرانه خواهان ارزیابی مجدد اولویتهای (سیاست خارجی) آمریکا در خاورمیانه شد و حضور آمریکا در این منطقه را «غیرسازنده» خواند.

ایلهان عمر از رئیس جمهور جدید آمریکا، جو بایدن، خواست تا به ایده آل‌های آمریکایی عمل کند و از موارد نقض حقوق بشر حتی در کشورهای متحدی همچون عربستان سعودی و امارات متحده عربی انتقاد کند.

این نماینده مسلمان عضو کنگره سیاست خارجی آمریکا طی چهار سال گذشته را دورانی فاجعه بار برای جایگاه آمریکا در جهان و همچنین سیاست خارجی این کشور بود و دونالد ترامپ از دستاوردهای مهم دیپلماتیک همچون توافق پاریس و توافق هسته‌ای ایران به سود یکجانبه گرایی خارج شد.

ایلهان عمر در ادامه اظهارات خود با اشاره به ترور مقام ایرانی (سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی) به دستور دونالد ترامپ گفت که رئیس جمهور کنونی آمریکا کشور را تا مرز جنگ کشاند. و همزمان بودجه‌های پنتاگون و حضور نظامی آمریکا در سرتاسر جهان را افزایش داد.

این نماینده دموکرات مینه سوتا درباره سیاست ترامپ برای اعمال فشار حداکثری بر ایران- ترکیبی از تحریم‌های فلج کننده و فشارهای شدید سیاسی و در برخی مواقع نظامی- گفت که «این سیاست به مثابه یک راهبرد، یک شکست تماشایی بوده است».

او در این باره گفت: «این سیاست نتوانست ایران را به پای میز مذاکره بکشاند. در واقع، ایران اکنون دوازده برابر بیش از میزان تعیین شده در توافق هسته‌ای اورانیوم غنی شده در اختیار دارد. این امر با تقویت جناح‌های اصولگرا در ایران و افزایش خصومت نسبت به ایالات متحده، دستیابی به توافقی دیگر را دشوارتر می‌سازد».

سپس این دموکرات مسلمان و سومالیایی تبار سیاست‌های ترامپ در قبال ایران را از منظر اخلاقی بررسی کرده و آن را عامل مرگ و میر افراد بی گناه دانست و اینکه «مردم ایران- به ویژه زنان و کودکان- از این تحریم‌ها لطمه می‌بینند زیرا در دوران شیوع کرونا، با کمبود شدید دارو و عدم برآورده شدن نیازهای خود روبرو هستند».

ایلهان عمر همچنین در پاسخ به این پرسش که سیاست دولت جدید آمریکا به ریاست «جو بایدن» در قبال ایران چگونه باید باشد، گفت که ایالات متحده باید هر آنچه در توان دارد برای بازگرداندن ایران به پای میز مذاکره بکار گیرد و یک توافق را امضا کند. این توافق نه تنها به معنای آسودگی برای مردم ایران است بلکه از راه افتادن یک مسابقه تسلیحات هسته‌ای در خاورمیانه که هم برای آمریکا و هم کل جهان تهدید آمیز است، جلوگیری می کند».

وی در ادامه افزود: «از بایدن، رئیس جمهور منتخب و جواد ظریف، مذاکره کننده ارشد برجام می‌خواهم تا نسبت به مشارکت در این امر تمایل و آمادگی خود را اعلام کنند».


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا