ایران و جهان

سامانه جامع تجارت جلوی سوء استفاده‌ها را می گیرد


رئیس جمهور با برشمردن اهمیت ویژه این سامانه‌ها بویژه سامانه جامع تجارت و ارائه خدمات به تجار با پنجره‌ای واحد، گفت: ۷۰ درصد این سامانه جامع قابل دسترسی است و ۳۰ درصد که مربوط به سامانه انبارهای دولتی، گمرکات و بنادر است تصمیم گرفته شد که همه اقدامات لازم برای اتصال این انبارها ۱۱ بهمن ۹۹ انجام و سامانه به طور کامل تکمیل شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز وعده چند ماه قبل دولت درخصوص افتتاح سامانه تجارت در تاریخ ۰۹/‌۰۹/‌۹۹‬ عملی شد و شاهد افتتاح مرحله اول و مهم این سامانه بودیم، افزود: با آغاز فعالیت این سامانه جامع برای فعالیت تجار و بازرگانان همه مراحل تجارت کالا از ثبت سفارش و خرید کالا تا توزیع آن در کشور ثبت و قابل رهگیری خواهد بود.

روحانی با بیان اینکه هدف ما از این سامانه جامع جلوگیری از سو استفاده‌ها و شفاف شدن فعالیت‌های اقتصادی بوده است، افزود: با تلاش‌های انجام شده ۷۰ درصد این سامانه در اختیار و قابل استفاده است و ۳۰ درصد باقیمانده که مربوط به انبارها، بخش گمرکات و بنادر است که با پیگیری و انجام اقدامات لازم و اتصال کامل این مراکز به سامانه امیدواریم تا ۱۱ بهمن ماه سال جاری شاهد تکمیل سامانه باشیم.

رئیس جمهور همچین با اشاره به افتتاح سامانه تأیید مدارک دیپلم وزارت آموزش و پرورش و اتصال آن به سامانه جامع، اظهار داشت: با افتتاح این سامانه که بعد از افتتاح و اتصال سامانه تأیید مدارک وزارت علوم انجام شده است، زنجیره اصالت بخشی مدارک تحصیلی در سامانه جامع تکمیل شد که گام مهمی در زمینه جلوگیری از سو استفاده و جعل مدارک تحصیلی است.

روحانی همچنین افتتاح سه سامانه وزارت امور اقتصادی و دارایی، سامانه واریز سود سهام، سامانه مجامع الکترونیکی و همچنین سامانه خزانه داری الکترونیکی را مورد اشاره قرار داد و افزود: با بهره برداری و اتصال این سامانه‌ها به سامانه جامع، اقدامات این سه حوزه به صورت الکترونیکی بهتر و سریع‌تر انجام خواهد شد.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: دولت الکترونیکی از ابتدا از اولویت‌ها و ضروریات دولت یازدهم و دوازدهم بود اما از یکسال قبل با شیوع ویروس کرونا، این ضرورت دو چندان شد زیرا دولت الکترونیکی و ارائه خدمات به صورت الکترونیک یکی از راه‌های مقابله با ویروس کرونا است.

روحانی با بیان اینکه درحال حاضر از ۵۷۰۰ خدمت دولتی، ۳۰۰۷ خدمت به صورت الکترونیکی به مردم ارائه می‌شود، ابراز امیدواری کرد که با ادامه تلاش‌ها و تکمیل دولت الکترونیکی به زودی شاهد ارائه همه خدمات دولتی به صورت الکترونیک به مردم باشیم.

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود امن بودن سامانه جامع را یک اصل مهم عنوان کرد و بر ضرورت جلوگیری از سو استفاده از این سامانه و همچنین حفاظت از این سامانه در برابر حملات احتمالی و حفظ حریم خصوصی مردم در سامانه جامع تاکید کرد.

روحانی همچنین به تصویب راه اندازی سامانه جامع رفاه ایرانیان در این جلسه اشاره کرد و گفت: انشالله به زودی شاهد تکمیل و بهره برداری از این سامانه که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بوده است نیز خواهیم بود.

رئیس جمهور همچنین ابراز امیدواری کرد با تلاش شورای اجرایی فناوری اطلاعات و رفع موانع موجود بخش‌های مهم دیگری همچون سامانه سلامت و سامانه مالیات نیز تکمیل و به سامانه جامع متصل شود.

متن کامل سخنان رئیس جمهور به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

روز بسیار خوبی بود وعده‌ای که چند ماه پیش به مردم داده بودیم که در تاریخ ۹۹.۹.۹ شاهد افتتاح سامانه بسیار مهم و جامع تجارت خواهیم بود، امروز شاهد افتتاح این سامانه بودیم که از همان دیروز هم آماده بود، الحمدالله به وعده‌مان عمل کردیم، این وعده دولت بسیار حائز اهمیت است، هم برای اینکه تجار و بازرگانان بتوانند به راحتی به سامانه تجارت، همزمان در سامانه بانک مرکزی، گمرکات، حتی بیمه و امثال اینها اتصال داشته باشند، در یک پنجره واحد این خدمات را ارایه می‌کنیم.

این باعث می‌شود یک فردی که می‌خواهد کالایی را وارد کند مخصوصاً کالاهای اساسی و ضروری که برای ما بسیار مهم است بتواند به راحتی با ورود به این سامانه ثبت سفارش بکند و از طریق این سامانه مجوزها و تأییدیه‌های لازم اخذ شود، از طریق همین سامانه تخصیص ارز و تأمین ارز از بانک مرکزی داده شود و بعد از طریق همین سامانه اقدامات لازم برای خرید کالا، ورود در بنادر و گمرکات و بالاخره در سامانه و در انبارهایی که باید این اجناس قرار بگیرد و به بازار عرضه شود.

هدف ما از این سامانه این است که جلوی سوء استفاده‌ها گرفته شود، فعالیت‌های اقتصادی، کاملاً شفاف شود، از کارت بازرگانی گرفته تا ثبت سفارش و در نهایت تا ورود و انبار شدن کالا و اینکه آن کالا در اختیار مردم و مصرف‌کننده نهایی قرار بگیرد.

۷۰ درصد این سامانه جامع امروز افتتاح شده و در اختیار است. ۳۰ درصد که بخش بزرگی از آن مربوط می‌شود به سامانه انبارهای کشور. انبارها آنهایی که دولتی و مربوط به گمرکات و بنادر است به این سامانه متصل می‌شود اما برخی از انبارها است برای بخش خصوصی و نهادهای عمومی غیردولتی است که تصمیم این جلسه این شده که همه این اقدامات لازم برای اتصال انبارها تا بهمن‌ماه انجام بگیرد.

در دهه مبارک فجر این کار انجام بگیرد. اگر زودتر انجام گرفت، بهتر. بنابراین امیدواریم در ۹۹.۱۱.۱۱ شاهد تکمیل این سامانه با الحاق همه انبارها به این سامانه باشیم و این سامانه یک تحول بزرگی را ایجاد می‌کند. فعلاً در زمینه واردات کالای خارجی این سامانه خدمات می‌دهد و بعد در زمینه صادرات و بعد در تولیدات داخلی به تدریج این سامانه تکمیل می‌شود و ان‌شاء الله در مراحل مختلف تا پایان سال، امیدواریم اقدامات لازم برای تکمیل این سامانه مهم انجام بگیرد.

این سامانه جزو آرزوهای مهم دولت در زمینه دولت الکترونیک بود و همچنین مورد تأکید مقام معظم رهبری بود که این سامانه شروع شود که می‌تواند کار را برای مبارزه با قاچاق تسهیل کند و همچنین برای اینکه بتوانیم جلوی سوء استفاده های احتمالی را بگیریم.

همچنین امروز ۲ سامانه دیگر افتتاح شد که آنها هم سر جای خودش بسیار مهم است. برای مدارک تحصیلی آموزش و پرورش، سامانه‌ای که افتتاح شد سوء استفاده و جعل از مدارک آموزش و پرورش حذف می‌شود و به راحتی مدارک دوران آموزش و پرورش، آموزش ابتدایی و متوسطه را در این سامانه می‌توانند مشاهده کنند.

قبلاً برای دانشگاه‌ها در جلسه قبل افتتاح شده بود. راجع به مدارک تحصیلی یک کار بزرگی در دولت الکترونیکی الحمدالله انجام گرفته است.

مسأله سومی که امروز به افتتاح رسیدیم سامانه‌هایی بود که مربوط می‌شد به بخش اقتصادی و دارایی، پرداخت‌ها، مجامع، پرداخت سود سهام و امثال اینها که ۳ سامانه امروز افتتاح شد.

می‌دانید برای اینکه طرف سود سهامش را برود دریافت کند چقدر باید عبور و مرور و حرکت کند به جاهای مختلف برود و کاغذ و درخواست داشته باشد. همه اینها برداشته می‌شود. طرف به راحتی می‌تواند از طریق این سامانه ببیند سود سهامش چگونه است از طریق این سامانه دارایی‌های دولت، پرداخت‌های دولت همه اینها به راحتی انجام می‌گیرد.

برگزاری مجامعی که نیاز داشت اجتماعات از جاهای مختلف جمع شوند بسیاری از مجامع از طریق این سامانه به خوبی انجام می‌گیرد.

اقدامات دولت الکترونیک از اول ضرورت دولت یازدهم و دوازدهم بود و از یکسال پیش این ضرورت دو چندان شد. در شرایطی که در ماه اسفند با کرونا مواجه شدیم. امسال هم که مواجه هستیم و یکی از راه‌های مقابله با کرونا این است که خدمات را الکترونیکی کنیم و امروز مطرح شد که دولت از ۵ هزار و ۷۰۰ خدمتی که می‌دهد، ۳۰۰۷ خدمت‌اش می‌تواند به صورت الکترونیکی باشد.

الان بخش بزرگی از آن الکترونیکی است. بقیه آن هم باید از طریق الکترونیکی انجام بگیرد و این هم باعث رفاه مردم و هم باعث صرفه‌جویی در وقت مردم می شود و هم باعث می‌شود جلوی فساد گرفته شود و هم دقت کار بالا می‌رود و هم امنیت کار بالا می‌رود.

در این جلسه تأکید شد در همه این سامانه‌ها، امن بودن سامانه برای ما یک اصل است و بسیار مهم است و جلوگیری از سوء استفاده دیگران برای ما یک اصل است و مهم است. و حفاظت این سامانه در برابر حملات احتمالی برای ما یک اصل است و همچنین حفظ حریم خصوصی مردم، اینها به عنوان اصولی است که مورد توجه خواهد بود.

در این جلسه سامانه جامع رفاه ایرانیان، تصویب شد که ان‌شاء الله اقدامات‌اش انجام بگیرد و به زودی این سامانه هم تکمیل شود که این سامانه هم در سخنرانی اخیر مقام معظم رهبری مورد تأکید ایشان بود.

ان‌شاء الله این تلاشی که شورای اجرایی فناوری اطلاعات دولت انجام می‌دهد، تلاش خودش را به صورت گسترده انجام می‌دهد تا دولت الکترونیک بخش‌های بسیار مهم‌اش مخصوصاً بخش سلامت که برای ما بسیار مهم است باید تکمیل شود.

امروز در جلسه درمورد چند موضوعی که مهم بود، تأکید شد تا جلساتی گذاشته شود برای اینکه موانع برطرف شود. یکی مسأله سلامت بود که سریع‌تر تکمیل شود.

این کار آغاز شده و باید تکمیل شود. در مسأله مالیات بود که باید موانع برطرف شود و سامانه جامع مالیات سریع‌تر نهایی شود و همچنین سامانه جامع رفاه ایرانیان و سایر خدماتی که دولت می‌تواند ارایه کند که ان‌شاء الله در جلسات آینده ادامه خواهیم داد.

ان‌شاء الله

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا