اجتماعیاخبار خوزستانایران و جهانتیتر دوستون وسط

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز: نگران پیک زمستانه کرونا هستیم

 دکتر فرهاد ابول نژادیان شامگاه دوشنبه در برنامه تلویزیونی نگارستان شبکه استانی خوزستان بیان کرد: در ماه‌های مهر و آبان سرمای هوا کمتر بود و باز کردن در و پنجرهها جریان هوا باعث کاهش انتشار بیماری می‌شد اما در آذر و دی ماه به علت سردتر شدن هوا با بسته شدن در و پنجره و روشن شدن بخاری جای نگرانی زیادی وجود دارد.

وی افزود: علت اینکه در نقاطی از کشور در حال حاضر نسبت به این منطقه وضعیت بیماری شیب صعودی بیشتری یافته این است که هوا در آن مناطق نسبت به خوزستان زودتر سرد شده است.

ابول نژادیان ادامه داد: بهتر است هنگام تجمع کردن در و پنجره ها باز باشد چون در فضای آزاد و با جریان داشتن هوا شانس انتقال بیماری خیلی کمتر است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز گفت: پیک دوم کرونا از سوم شهریورماه تا ۱۷ مهرماه ادامه داشت، از ۱۷ مهرماه تا ۲۳ آبان تثبیت شد و از ۲۴ آبان ماه روند کاهشی شده و همچنان ادامه دارد.

وی اضافه کرد: تعطیلی و اعمال محدودیت‌های ۱۰ روزگذشته نیز به کاهش بار مراجعات به بیمارستان‌ها ، کمک زیادی کرده است.

ابول نژادیان ادامه داد: در حال حاضر بیمارستان‌های امیرالمومنین و فاطمه الزهرا در اهواز،  فقط در بخش ویژه بیمار جدید پذیرش می‌کنند و تلاش براین است که تعدادی از بیمارستان‌ها از چرخه پذیرش کرونا خارج شوند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز گفت: بیمارستان رازی اهواز همچنان پذیرای بیماران مبتلا به کرونا است و بیمارستان‌های گلستان، فاطمه الزهرا، امیرالمومنین و نفت در بخش مراقبت‌های ویژه ارائه خدمات می‌کنند.

وی توصیه کرد: کاهش آمار باعث سهل انگاری و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی نشود چون فعلا کرونا وجود دارد و باید رفتار خود را مناسب مقابله با این بیماری تنظیم کنیم تا زمانی که واکسن یا درمانآن دردسترس شود.

کاهش ۶۸ درصدی آمار مراجعان تنگی نفس به دنبال بارندگی

ابول نژادیان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تنگی نفس پس از بارندگی‌های پاییزی افزود: در سال های ۹۲ و ۹۳ با اولین بارندگی پاییزی حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار نفر به دنبال مشکل تنفسی روانه مراکز درمانی می‌شدند اما با کارشناسی‌های صورت گرفته، مداخله شورای سلامت و همکاری شهرداری برای هرس درختان کونوکارپوس، آمار مراجعان کونوکارپوس امسال ۶۸ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافت.

به گفته استاندار خوزستان، اهواز و کارون از لحاظ کرونا در وضعیت قرمز هستند. ۱۵ شهرستان مسجدسلیمان، آغاجاری، آبادان، رامهرمز، امیدیه، شوشتر، دزفول، اندیمشک، رامشیر، باغملک، ایذه، شادگان، خرمشهر و لالی و بهبهان در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های ماهشهر، حمیدیه، هفتکل، شوش، هویزه، دشت آزادگان، اندیکا، باوی، گتوند، و هندیجان نیز در وضعیت زرد به سر می‌برند. اعمال محدودیت‌های کرونایی از شنبه یکم آذر به مدت ۲ هفته در خوزستان اعمال شده است.

تنگی نفس شهروندان خوزستانی همزمان با نخستین باران‌های پاییزی از سال ۱۳۹۲ آغاز شد و تا سال ۱۳۹۴ بیش از ۶۰ هزار نفر به دلیل مشکلات تنفسی به مراکز درمانی مراجعه‌کردند.
۱۸ گزینه به عنوان عامل این تنگی نفس در خوزستان بررسی‌ شد و چهار احتمال “مشعل‌های چاه‌های نفت، سوزاندن مزارع نیشکر، سوزاندن زباله و گرده‌ گیاهی” به عنوان عامل تنگی‌نفس معرفی‌شدند.

دانشگاه علوم پزشکی اهواز در آخرین اعلام نظر، گرده درخت کونوکارپوس را به عنوان عامل اصلی این نفس‌تنگی ها معرفی‌کرد.

با گذشت ۶ سال از آغاز تنگی نفس شهروندان همزمان با نخستین باران های پاییزی، هنوز هم میان موافقان و مخالفان نظریه گرده افشانی گیاه کونوکارپوس به عنوان عامل تنگی نفس‌های پاییزی همزمان با نخستین باران‌ها اختلاف نظر وجود دارد.

از ۲۷ مهر تا دهم آبان پارسال،  ۱۲هزار و۵۷۶ نفر با عارضه تنفسی در خوزستان، راهی مراکز درمانی شدند که سوم تا هفتم آبان بارندگی قابل ملاحظه‌ای در خوزستان ثبت شد و در روزهای ۲۶ و ۲۷ آبان نیز به دنبال بارندگی یک هزار و ۵۳۴ نفر راهی مراکزدرمانی شدند.

خوزستان نخستین بارندگی پاییزی امسال را با مراجعه سه هزار و ۹۲۳ نفر به بیمارستان‌ها پشت سر گذاشت  که از این تعداد مراجعه کننده، ۳۷۹ نفر با مشکلات تنفسی در مراکز درمانی بستری شدند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا