ایران و جهان

درباره «برجام» دوباره مذاکره نمی‌کنیم/واکنش به قانون لغو تحریم‌ها


به گزارش خبرگزاری مهر، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه امروز (پنجشنبه) در ششمین کنفرانس مجازی «گفتگوهای مدیترانه» ایتالیا شرکت و به پرسش‌های مجریان برنامه پاسخ داد.

وی در ابتدای این گفتگو در پاسخ به سوال مجری به تشدید شیوع ویروس کرونا در جهان اشاره کرد و گفت: علیرغم توانمندی بالا و رشادت کادر درمان ایران، ایران با شرایط دشواری روبروست و بدلیل جنگ اقتصادی آمریکا علیه ملت ایران و ممانعت از نقل و انتقال مالی برای تامین واکسن در مقایسه با سایر کشورها با مشکلات بیشتری روبرو است. با هر تعریفی، دولت ترامپ مرتکب جنایت علیه بشریت در حق ملت ایران شده است.

وزیر امور خارجه همچین در خصوص تغییر دولت در آمریکا و امکان احیای برجام، اظهار داشت، آمریکا از برجام خارج شده است از سازمان ملل متحد که خارج نشده است. آمریکا به عنوان عضوی از سازمان ملل متحد باید طبق اصل ۲۵ منشور ملل متحد تعهدات خود را بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که خود عضو دائم آن است، اجرا کند.

ظریف تاکید کرد: این کشور در موقعیتی نیست که بخواهد شرط بگذارد. آمریکا باید نخست به قواعد بین المللی احترام بگذارد. امکان ندارد که یک طرف تعهدات خود را انجام بدهد و طرف دیگر از انجام تعهداتش خوداری کند.

وی با تاکید براینکه برجام دو سال مورد مذاکره قرار گرفته است بنابراین هیچگاه مورد مذاکره مجدد قرار نخواهد گرفت، تاکید کرد: زمان بندی ها در برجام موضع مذاکره و بده بستان بود و حتی صحبت در مورد تغییر آنها نشانه سوءنیت است.

وزیر امور خارجه در خصوص طرح مسائل دیگر در کنار برجام، افزود: نگاه کنید به حجم فروش سلاح از طرف غرب به کشورهای منطقه، حمایت آنها از کشتار مردم یمن، حمایت عملی شان از ضمیمه کردن سرزمین‌های فلسطینی، سکوت و حمایت از اقدامات تروریستی اسرائیل، ترور دانشمند برجسته ما و طیف دیگری از مسائل؛ غربی‌ها آماده توفف و کنار گاشتن این رفتارهای خطرناک خود نیستند.

ظریف با بیان اینکه وقتی آمریکا و اروپا آماده شود فروش تسلیحات، رفتارهای ضد حقوق بشری، حمایت از تروریسم، نادیده گرفتن اقدامات اسرائیل و عربستان سعودی در منطقه را کنار بگذارند، آنگاه می‌توان در این خصوص سخن گفت، تصریح کرد: وقتی هزینه تسلیحاتی سعودی و امارات با ما برابر شد آماده گفتگو هستیم.

وی اضافه کرد: عربستان سالانه ۷۶ میلیارد دلار هزینه خرید تسلیحات دارد در حالی که کل بودجه نظامی ایران ۱۰ میلیارد دلار است. اول آنها بودجه شان را به ما برسانند بعد صحبت کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه برجام بر اساس بی اعتمادی، مذاکره شده است و اگر یک طرف تعهداتش را انجام نداد طرف دیگر هم می‌تواند انجام ندهد، گفت: آمریکا از برجام خارج و محدودیت‌های زیادی را اعمال کرده است. جنگ اقتصادی بر علیه ما شروع کرده است. اما اروپا می‌گوید ما متعهد هستیم! متعهد بودن فقط تصویب چند قانون نیست.

ظریف تاکید کرد: شرکت‌های اروپایی در ایران نیستند. خرید نفت صورت نمی‌گیرد، بانک مشکل دارد، صدها میلیون پوند ما علیرغم دستور دادگاه به بهانه مشکلات بانکی پرداخت نشده است.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت، اگر چه دولت موافق این مصوبه نبود، اما اقدام تروریستی بر علیه یک دانشمند برجسته ما مردم ایران را بسیار حساس کرده است.

وزیر امور خارجه گفت: هنوز آلمان، انگلیس و فرانسه حتی این اقدام را محکوم نکرده‌اند. ترور یکی از دانشمندان مورد احترام ما، یک اقدام تجاوزکارانه بین المللی بوده است که باید محکوم شود.

ظریف با بیان اینکه قانونی در پارلمان تصویب شده است که ممکن است ما دوست نداشه باشیم، افزود: اما بر اساس روند دموکراتیک وقتی به قانون تبدیل شد، آن را اجراء خواهیم کرد. البته این قانون برای وادار کردن اروپا و آمریکا به اجرای تعهداتشان است.

وی گفت: دولت ایران بر اساس بند ۳۶ برجام اجرای برخی تعهدات هسته‌ای اش را در پاسخ به خروج آمریکا از برجام و شروع جنگ اقتصادی و نقض برجام توسط اروپا متوقف کرده و در این مصوبه هم اقدامات دیگری پیش بینی شده است.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه راه حل بسیار ساده است، اظهار داشت: بازگشت به اجرای برجام، عادی سازی روابط تجاری با ایران و توقف درخواست‌های غیر قانونی. در این صورت نه تنها اجباری برای اجرای این قانون نخواهد بود بلکه حتی اقدامات قبلی هم برمی‌گردد و برجام به صورت کامل اجرا می‌شود. اما اگر اروپا به تعهداتش عمل نکند، ما باید قانون را پس از اینکه مراحل تصویب را طی کرد اجرا کنیم.

ظریف تاکید کرد: آمریکا نیز می‌تواند پس از انجام تعهدات خود به برجام برگردد. در آن زمان ایران و ۱+۴ در این خصوص و شرایط بازگشت تصمیم می‌گیرند. قراردادهای بین المللی درب‌های چرخان نیستند که وارد بشوید، خرابکاری کنید و از همان درب خارج بشوید.

وی تصریح کرد: آمریکا مسئول جبران خسارات مادی و معنوی که به ایران وارد کرده و برخی از آنها همچون بی‌گناهانی که به دلیل جنگ اقتصادی آمریکا جان داده‌اند قابل جبران نیست می‌باشد.

وزیر امور خارجه در خصوص گفتگو با همسایگان اظهار داشت: پیشنهاد صلح هرمز روی میز است. ما پیشنهادهای زیادی داده‌ایم. ولی برخی همسایگان ما با پشت گرمی به چک سفیدامضای حمایت غرب از گفتگو سرباز زده‌اند.

ظریف با اشاره به اینکه حمایت بی دریغ آمریکا عملاً مانع گفتگوهای همسایگان در منطقه می‌شود، افزود: روسیه و چین هم پیشنهاد کرده‌اند که ایران و همسایگان با یکدیگر به گفتگو بنشینند. ما آماده‌ایم، اگر چه شکایات زیادی از آنها داریم.

وی خاطرنشان کرد: حمایت از صدام حسین در حمله نظامی به ایران، پشتیبانی و حمایت مستمر تا به امروز از فعالیت گروههای تروریستی در ایران و غیره. البته پیشنهاد ما به همسایگانمان این است که بجای تمرکز بر گذشته در مورد آینده با هم گفتگو کنیم و منطقه را از بحران کنونی پس از ۴ سال سیاست‌های فاجعه بار ترامپ نجات دهیم.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی پیرامون برقراری روابط اسرائیل با کشورهای منطقه، گفت: ما با کشورهای جنوب خلیج فارس همسایه هستیم و باید همواره کنار یکدیگر زندگی کنیم. فکر نمی‌کنم همسایگانمان تمایل داشته باشند به اسرائیل اجازه دهند که جنگ را به نزدیکی مرزهای آنها بیاورد.

ظریف در پاسخ به سوالی پیرامون امکان تبادل زندانیان بیشتر، گفت: وزارت امورخارجه جایگاهی در سیستم قضایی ایران ندارد ولی می‌تواند به تبادل زندانیان کمک کند. زندانیان ایرانی زیادی بصورت غیر قانونی در اروپا، آمریکا و آفریقا گرفتار شده‌اند.

وی با بیان اینکه حتی برخی از آنها به دادگاه مراجعه و حکم آزادی هم گرفته‌اند ولی فشار آمریکا مانع از آزادی آنها شده است، تاکید کرد: لذا حتی همین امروز می‌توانیم همه آنها را مبادله کنیم.

وزیر امور خارجه به تغییرات محیط بین المللی اشاره کرد و گفت: باید بپذیریم که به هزینه همدیگر نمی‌توانیم زندگی کنیم. نمی‌توانید امنیت خودتان را به قیمت نا امنی دیگران بدست بیاورید.

ظریف گفت: باید پارادایم حاکم بر روابط بین‌الملل که به جنگ و خونریزی و ناامنی انجامیده است عوض شود. امروز فرد انسانی یک کنشگر در روابط بین‌الملل شده است بنابراین هم امید زیادی برای تغییر وجود دارد و هم تک تک ما برای این تغییر مسئول هستیم.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا