ایران و جهان

خودکفایی در بعد علمی در کشور طی ۳۰ سال گذشته


به گزارش خبرنگار مهر، غلامحسین رحیمی معاون پژوهشی وزیر علوم صبح امروز در مراسم تجلیل از دانش آموزان پژوهشگر و فناوران برگزیده که با حضور وزرای آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری در فضای مجازی برگزار شد، گفت: در یک دهه اخیر عضو شورای عالی آموزش و پرورش بودم و همواره کنار وزارت آموزش و پرورش و معلمان بودم.

وی بیان کرد: امروز روز اول هفته پژوهش است. ما بعد از جنگ تحمیلی ۳۰ سال فرصت داشتیم و در این ۳۰ سال به ذهن برخی خطور نمی‌کرد دوره دکترا در کشورمان در این سطح برگزار شود. و حتی کسی فکر تبادل دانشجوی دکتری را هم نمی‌کرد. به ذهن کسی خطور نمی‌کرد برای رفع نیازمان در دوره دکترا خودکفا شویم. ما زمانی نیاز داشتیم برای جبران کمبودها دانشجو بفرستیم به خارج از کشور و دکترا در خارج از کشور بگیرند و به ذهن کسی خطور نمی‌کرد امروز فارغ التحصیلان دکترای ما منشا تحولات عظیمی در جهان هستند.

رحیمی بیان کرد: در سه دهه قبل کسی به ذهنش خطور نمی‌کرد ایران بتواند در سطح جهانی و توسعه جهانی مشارکت فعال داشته باشد. در دو دهه اخیر از نظر تولید کمی مقاله رتبه ۱۵ و ۱۶ را داشته باشیم و امسال به رتبه ۱۴ رسیدیم و از نظر کیفیت در مقاله به جایگاهی رسیدیم که میزان ارجاع و استناد به مقالات دانشمندان ایرانی که در عرصه بین المللی نتایج تحقیقات خود را ارائه کردند، بسیار بالاست.

وی ادامه داد: در یک دهه اخیر به تدریج ساختارهای فناوری را در کشور فراهم کردیم و فعال کردیم و گرچه این مهم هنوز در سطح بین الملل محسوس نیست اما در سطح ملی گام‌های برگزاری برداشتیم.

وی ادامه داد: امیدواریم این گام‌های استوار را محکم‌تر برداریم این استعداد و توانایی در جوانان و محققان ما وجود دارد که ما را به این افتخارات برساند.

معاون وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: ما باید تلاش کنید همه آن کامیابی‌هایی که در سطح بین المللی کسب شده ماندگار باشد و ادامه یابد. شروع هفته پژوهش با حضور در مدرسه است و این خودش مسئولیت سنگینی به عهده ما می‌گذارد.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا