ایران و جهان

تشریح جزئیات جریمه ناقضان قرنطینه/شرایط بازگشت محدودیت ها


به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا رئیسی، با اشاره به اینکه هر لحظه احتمال بازگشت محدودیت‌های ویژه کرونایی وجود دارد، افزود: مصوبه اخیر ستاد ملی کرونا، ایجاد محدودیت‌های هوشمند است.

وی با بیان اینکه در شرایط حاضر ۲۷۸ شهر در وضعیت نارنجی و ۱۰۶ شهر در وضعیت زرد هستند, ادامه داد: هر دوشنبه اطلاعات را به روز می‌کنیم و اگر وضعیت قرمز شود، محدودیت‌ها بر می‌گردد.

رئیسی گفت: با اجرای دقیق پروتکل‌ها بعد از دو هفته شاهد کاهش مراجعات به مراکز درمانی خواهیم بود و پس از ۵ هفته کاهش موارد مرگ و میر را خواهیم داشت.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، افزود: ما سه سناریو برای بیماری پیش‌بینی کرده بودیم. در سناریو شماره سه، روند صعودی ادامه می‌یافت، در سناریو دو، فقط ماسک می‌زدیم و محدودیت‌ها را دنبال می‌کردیم و سناریو اول، در قله بیماری متوقف می‌شدیم. در صورت ماندن در سناریو اول ۳۰ هزار بیمار بیشتر بستری می‌شدند و ۴۶۰۰ نفر بیشتر فوت می‌شدند و این نشان دهنده تأثیرات پروتکل‌ها است.

رئیسی تاکید کرد: هنوز ۷ شهر داریم که باید به آنها به طور ویژه توجه کنیم که روند صعودی بیماری دارند. در اردبیل و پارس آباد در آذربایجان غربی، نطنز در اصفهان، خلیل‌آباد در خراسان رضوی، راور کرمان، بندرترکمن در گلستان و رودبار در گیلان حتی روند بیکاری متوقف هم نشده است و همچنان صعودی است. در ۱۱ شهر هم بیماری متوقف شده اما نزولی نشده است. شهرهای ساری، آمل، بهشهر، آق‌قلا، فاروج، سنقر، حرصین، نائین گرکان، رشت، فارسان شامل این موضوع هستند. میزان رعایت پروتکل‌ها در این شهرها کم بوده است و یا دورهمی‌های خانوادگی داشتند.

وی تاکید کرد: ویروس از بین نرفته و مردم باید این نکته را به یاد داشته باشند که اگر محدودیت‌ها برداشته شود و پروتکل‌ها رعایت نشود، تمام رنگ بندی‌ها به هم می‌ریزد.

رئیسی درباره آمار تخلفات کرونایی در شهرهای قرمز، گفت: در ورودی شهرها ۳۰ هزار خودرو از طریق دوربین جریمه شدند و ۱۴ هزار خودرو هم به شکل دستی جریمه شدند. در تردد درون شهری در شهرهای قرمز حدود ۸۴۰۰ تردد درون شهری در شهرهای قرمز پس از ساعت وضع محدودیت داشتیم. در ۱۴ روز تعطیلی، تصادف منجر به فوت ۴۵ درصد و تصادف منجر به خسارت ۵۰ درصد کاهش یافته است.

وی درباره رهگیری مبتلایان با کد ملی، افزود: بر اساس آخرین آمار ۳۱ میلیون استعلام از بانک اطلاعاتی ما در ارتباط با افراد مثبت گرفته شده است و نگذاشتیم ۴۶۳۷ نفر مبتلا که می‌خواستند سوار وسایل نقلیه عمومی شوند، این کار را انجام دهند. این متخلفان خدمت دریافت نمی‌کنند و جریمه ۲۰۰ هزارتومانی دارند و به قرنطینه منتقل می‌شوند. تاکنون حدود ۲۵ هزار پیامک هم برای افرادی که نقض قرنطینه کرده‌اند، ارسال شده است.

رئیسی با تاکید بر اهمیت طرح محله محور شهید سلیمانی، ادامه داد: این طرح در حیطه مراقبت، نظارت و حمایت در جغرافیای محله فعالیت می‌کند. برای قطع زنجیره ویروس، ایجاد محدودیت راهکار اصلی نیست بلکه یک پنجره فرصت برای شناسایی بیمار، ایزوله کردن و حمایت از او است.

وی درباره زمان دسترسی ما به واکسن کرونا، گفت: از دو مسیر تلاش می‌کنیم این واکسن را تهیه کنیم. دو شرکت دانش‌بنیان در حال تلاش هستند و از طریق صندوق «کووکس» هم ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز در یک مرحله و حدود ۲۰ میلیون دوز در مرحله بعد رزرو کرده ایم.

رئیسی در پاسخ به این سوال که آیا احتمال دارد آمریکا از اقدام کشورمان برای دسترسی به واکسن کرونا جلوگیری کند، افزود: از آمریکا هیچ چیز بعید نیست اما «کووکس» متعهد شده است تا واکسن رزرو شده به دست ما برسد.


منبع: مهر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا