اجتماعیاخبار خوزستانایران و جهانتیتر دوستون وسط

با آغاز مهاجرت پرندگان وحشی به ایران خطرانتقال بیماری آنفلو انزای فوق حاد ایجاد می شود

به گزارش خوز۲۴ از هواز دکتر مصطفی کنارکوهی  اظهار کرد: با آغاز فصل سرد سال و آغاز مهاجرت پرندگان وحشی و آزاد به سمت زیستگاه‌های ایران، خطر انتقال و بروز بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان ایجاد می‌شود.

وی افزود: امسال با توجه به شیوع نسبتا وسیع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد در کشورهای مختلف از جمله کشورهای مجاور ایران، خطر انتقال و بروز بیماری پررنگ‌تر از هر زمان دیگری است.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: با توجه به وجود اکوسیستم‌های طبیعی متعدد از جمله تالاب‌ها، مسیر رودخانه‌ها و دریاچه سدها که میزبان تعداد زیادی پرنده مهاجر برای زمستان‌گذرانی هستند، این جمعیت به پرندگان وحشی موجود در این زیستگاه‌ها افزوده می‌شود و بنابراین احتمال انتقال بیماری به واحدهای پرورش طیور متعدد موجود در استان و طیور بومی روستایی وجود دارد.

کنارکوهی با اشاره به اقدامات موثر در کنترل و مبارزه با این بیماری بیان کرد: شناسایی فوری و تشخیص بیماری و اجرای مداخلات ضربتی بهداشتی به منظور کنترل و جلوگیری از انتشار بیماری در منطقه از جمله اقدامات موثر در زمینه کنترل و مبارزه با این بیماری هستند.

وی با اشاره به خطر بالای انتشار بیماری در زیستگاه‌های پرندگان، گفت: این مناطق باید به صورت ویژه مورد مراقبت مستمر دامپزشکی باشند. در روزهای اخیر، مراقبت فعال بیماری آنفلوآنزا در مناطقی از جمله مسیر رودخانه‌ها و دریاچه‌های پشت سدهای کارون، مارون، کرخه و دز و تالاب‌های شادگان و هورالعظیم انجام شده است که خوشبختانه موردی از تلفات پرندگان و نشانه‌های مشکوک بیماری مشاهده نشده است.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان با بیان اینکه از اواخر سال ۹۵ تاکنون موردی از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان خوزستان یافت نشده است، افزود: این مراقبت‌ها به همراه دیگر اقدامات نظارتی و بهداشتی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، تا پایان فصل سرد و رفع خطر بیماری ادامه خواهد داشت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا